Hamilton már hétszeres világbajnok, még sincs szerződése 2021-re

Legfontosabb

2020. november 18. – 16:43

frissítve

Hamilton már hétszeres világbajnok, még sincs szerződése 2021-re
Lewis Hamilton „Black Lives Matter” feliratú maszkban a színpadon az isztambuli győzelme után – Fotó: Clive Mason / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Lewis Hamilton nemrég begyűjtötte a hetedik világbajnoki címét, övé már a legtöbb futamgyőzelem a Forma–1-ben, és továbbra is megállíthatatlannak tűnik – mégsincs szerződése még a 2021-es szezonra a Mercedesszel. A késlekedést nem a pénz okozza, inkább az, hogy Hamilton már kifelé tart az F1-ből.

Furcsa volt a dobogóra nézni a 2020-as Forma–1-es Török Nagydíj után, és nemcsak azért, mert a második helyen leintett Sergio Pérez és a harmadikként célba érő Sebastian Vettel egymás lobogóit kapták meg, hanem azért is, mert a dobogó első és második helyét megszerző pilóta úgy ünnepelt, hogy három futammal a szezon vége előtt még nem volt – és továbbra sincs – érvényes szerződése a 2021-es idényre.

Az egyik az a Lewis Hamilton, aki épp az Isztambulban aratott sikerével lett hétszeres világbajnok, és ezzel beérte Michael Schumachert. A másik pedig az a Sergio Pérez, akit pont a harmadik dobogós pilóta, Sebastian Vettel túr ki jövőre a Racing Pointtól, és így bizonytalanná vált a jövője. Kettejük közül Hamilton ügye az érdekesebb, még úgy is, hogy rövidtávon egyértelmű, mi várható:

2021-ben biztosan rámegy, hogy egyedüli csúcstartóként nyolc világbajnoki címig jusson, utána viszont könnyen lehet, hogy búcsút int az F1-nek, és egészen más kihívásokat keres.

Zöldebb mezők után nézhet

Egyre nő a konszenzus az F1-szakírók körében, hogy Lewis Hamilton a 2021-es szezonban egy esetleges nyolcadik világbajnoki cím után azért távozhat, hogy főállásban irányíthasson egyre nagyobb figyelmet a fenntartható, zöld megoldásokra az autóiparban.

Hamilton röviddel a hetedik vb-cím megszerzése előtt is utalt arra, hogy valami ilyesmit tartogathat számára a jövő, amikor arról kérdezték, miért nincs még érvényes szerződése a Mercedesszel a 2020-as szezon utánra.

„Persze az én fejemben is megfordult, milyen könnyű lenne csak úgy aláírni a szerződést, és mit sem törődni azzal, mi jön utána. De foglalkozom azzal az ötlettel, hogy szeretnék a Mercedesnél maradni, hogy segítsek nekik minél nagyobb változást hozni. Folyamatosan zöldítik az autóikat, egyre nagyobb arányban fordulnak az elektormos hajtás felé, és szeretnék ebben mellettük lenni” – mondta a hetedik vb-címet hozó Török Nagydíj előtt, hozzátéve, hogy egyértelműen az a szándéka, hogy 2021-ben is a Mercedes pilótája legyen.

Hamilton nem csak beszél az F1-en túli dolgokról, de cselekszik is. Évekkel ezelőtt vega étrendre váltott, és saját csapatot indít az elektromos tereprali-sorozatban, az Extreme E-ben, ami a környezetbarát hajtásra hívja fel a figyelmet. A benzines sportautóit – amiből elég impresszív gyűjteménye van a Ferrari LaFerraritól egy 1966-os Shelby Cobra 427-en át egy Pagani Zonda 760-ig – pedig többnyire már csak a kollekció díszének használja, az utcákon a Mercedes elektromos csúcsmodelljével ,az EQC-vel hajt.

Már nem vezetem egyik régi autómat sem, csak az EQC-vel járok

– mondta Mugellóban, a Toszkán Nagydíj helyszínén újságíróknak. A szemléletváltását részletezve Instagramon is próbál követőket keresni. Korábban például arról írt, hogy a zöldebbé válás folyamatában az első lépés, hogy felismerje, mekkora és milyen hatással van a környezetére, ezért az F1-karrierjének kezdetéig, 2007-ig visszamenőleg semlegesítette a karbonlábnyomát. Amikor csak teheti, elektromos járművet használ, a lehető legkevesebbet utazik – igaz, ezt kicsit visszás módon magánrepülővel teszi –, és igyekszik a helyzetét és az azzal járó figyelmet kihasználva a zöld megoldásokat népszerűsíteni.

A hetedik vb-cím megnyerése után is főleg ezekről a célokról beszélt a Forma–1 honlapjának adott interjúban, a szerződés kérdése szóba sem került.

Hogy ezek felé fordulhat a jövőben, azt tökéletesen jelzi a 2020-as szezon. Amíg a pilóták otthon várták, hogy elinduljon a koronavírus-járvány miatt halasztott idény, alaposan megváltozott a globális klíma. Hamiltont közelről érintette a George Floyd meggyilkolása után indult amerikai tüntetéssorozat, és mire elkezdődött az F1-szezon, rádöbbent, hogy használhatja, használnia kell a népszerűségét.

Az F1 egyetlen fekete pilótájaként igyekszik minél nagyobb figyelmet irányítani a rasszizmus elleni harcra, a Mercedest és magát az F1-et is próbálja a sokszínűség felé tolni. Ennek részeként létrehozta a Hamilton Bizottságot, amelynek célja, hogy felismerje, és lebontsa a feketék előtt álló gátakat a motorsportban. „A változás nem jön elég gyorsan, tudnunk kell, ez miért van” – mondta az alapító, aki reméli, hogy kilenc hónap alatt sikerül jelentős eredményeket elérniük.

A szezonban tett megnyilvánulásain az is érződik, hogy komoly hatással volt rá a koronavírus miatt otthon töltött idő, és hogy a korábbi, pörgős életstílussal szemben egészen másképp képzeli a jövőjét. És mivel láthatóan a rasszizmus elleni harc, illetve a környezetvédelem lett a két fő terület, melyeken aktívan tevékenykedni kezdett, nem nehéz összerakni a kirakóst, hogy ezekbe fektetné a felszabaduló energiáit, ha távozik az F1-ből.

Nem csak az aláírás hiányzik

Amikor mégis szóba került, hogy miért csúszik a szerződéshosszabbítás ügye, ő és a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is rendre azt mondta, egyszerűen nem volt idejük leülni, hogy rendesen átbeszéljék a szerződés részleteit. Bármilyen meglepő, ez a szerződés minden bonyolultságával együtt is egy nagyjából 10 órás folyamat, ezt halogatják. Megtehetik, legalábbis Hamilton mindenképp, mert attól nem kell tartania, hogy a Mercedes bepánikol, és hirtelen leigazol valakit a helyére, Hamilton ugyanis nem pótolható.

Lewis Hamilton és Toto Wolff a török nagydíj győzelmével a színpadon 2020. november 15-én – Fotó: Murad Sezer / Pool / Getty Images
Lewis Hamilton és Toto Wolff a török nagydíj győzelmével a színpadon 2020. november 15-én – Fotó: Murad Sezer / Pool / Getty Images

Wolff annyit elárult, hogy nem akarnak egyéves szerződést adni az immár hétszeres világbajnok pilótának, ez is lehet ok, vagy akár a 2023-tól érvénybe lépő 30 millió dolláros fizetési plafon. Ennél biztosan többet keresett már eddig is Hamilton, most pedig a Michael Schumacherrel együtt a legtöbb vb-cím birtokosaként, illetve a legtöbb F1-futamgyőzelem rekordereként tárgyalhat már. Szintén bizonytalanságra ad okot, hogy hozzá hasonlóan Wolff sem hosszabbított még, és egyre erősebben terjed a pletyka, hogy ő semmiképp nem marad sokáig, Hamiltonnak pedig számíthat az is, ki jön a sikerkovács csapatfőnök helyére. Ezek együttesen azt eredményezik, hogy a hosszabbítás szinte biztosan csak az abu-dzabi szezonzáró után lesz végleges.

Hogy hány évre ír majd alá Hamilton, az mellékes, az a kérdés, hogy 1+X éves opcióval ír-e majd alá, hogy igény szerint kiszállhasson a 2021-es idény végén.

„Több projekten is dolgozom az F1 mellett, de egyik sem akkora még, hogy megérje ezek miatt távozni ebben a pillanatban. De ezekkel is foglalkozom, miközben próbálok a lehető legjobban felkészülni. Nem hiszem, hogy a csúcson lennék, de jó helyzetben vagyok, és szeretnék még versenyezni, ám nem tudom, hogy ez mennyi ideig lehet így. Biztos, hogy már nem sok idő, amíg még maradok, ezért lassan, aprólékosan kell kidolgozzam a jövőt. Annyit ígérhetek csak, hogy jövőre biztosan itt leszek még”

árulta el a Sky Sportsnak.

Egy nagy vesztes biztosan lesz

Lewis Hamilton helyzete tehát még aláírt szerződés nélkül is biztosnak tűnik a 2021-es szezonra, de nem mindenki lehet ennyire nyugodt, például az Isztambulban a jobbján a dobogón álló Sergio Pérez sem.

Sergio Pérez ünnepli törökországi sikerét – Fotó: Bryn Lennon / Getty Images
Sergio Pérez ünnepli törökországi sikerét – Fotó: Bryn Lennon / Getty Images

Szokatlan, hogy három futammal a szezon vége előtt a 20 fős mezőnyből csak 16 pilóta helye biztos 2021-re, ha azt vesszük, hogy Hamilton a Mercedesnél folytatja, az Aston Martin névre váltó Racing Point pedig megtartja a csapattulajdonos fiát, Lance Strollt.

Így marad két kiadó hely a Haasnál, illetve egy-egy az AlphaTaurinál és a Red Bullnál. Az amerikai Haas már jelezte, hogy 2021-ben minden valószínűség szerint két fiatal pilótával folytatják (a hétszeres világbajnok Michael Schumacher fia, az F2 bajnoki címének várományosa, Mick Schumacher, illetve a csapattársa, Callum Ilott a két legesélyesebb), az AlphaTaurinál szinte biztosan a Honda protezsáltja, Cunoda Juki (Yuki Tsunoda) vezet majd Pierre Gasly mellett. Vagyis marad egy prémium hely, a Red Bulll egyik ülése Max Verstappen mellett.

Erre hárman esélyesek: a most a csapatnál vezető, de Verstappenhez képest alulteljesítő Alex Albon, a Racing Pointnál Vettel miatt felesleggé váló Pérez, illetve az F1-ből a 2019-es szezon végén kiszoruló, de 2020-ban két (majdnem három) remek beugrást is produkáló Nico Hülkenberg. A hely alighanem Pérez és Hülkenberg között dől majd el, de bármelyikük marad alul, biztosan egy olyan pilóta marad ki jövőre az F1-ből, akinek helye lenne ott.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!