Szerencsés Hamilton-győzelem a 14 év után visszatérő imolai pályán
2020. november 1. – 15:30
frissítve
A virtuális biztonsági autónak is köszönhetően tudta megszerezni karrierje 93. győzelmét Lewis Hamilton Imolában. Valtteri Bottas megint nem tudta győzelemre váltani a pole pozíciót, a verseny elején megsérült az autója. A nagyot küzdő Max Verstappen egy defekt miatt esett ki. A Mercedes kettős győzelme azt jelenti, hogy négy versennyel a bajnokság vége előtt megnyerték a konstruktőri vb-címet, sorozatban hetedszerre, ami új rekord az F1-ben.
Újabb olyan futam, illetve pálya következik a 2020-as világbajnokságban, ami eredetileg nem szerepelt a versenynaptárban: Imola azután került be a sorozatba, hogy a koronavírus-járvány miatt törölni kellett több futamot. A portugáliai Algarve, a szintén olasz Mugello és a német Nürburgring is beugrós volt, és a két hét múlva rendezendő Török Nagydíjnak otthont adó Istanbul Park is ilyen lesz. Imola bekerülése azt is jelenti, hogy idén három olaszországi pályán is rendeznek F1-es futamot. A járványhelyzetre való tekintettel nem lesznek nézők Imolában, az eredeti tervek szerint 13 nézőt engedhettek volna be a versenyre.
14 év után tér vissza a klasszikusnak számító pálya
Imola elsősorban Ayrton Senna halála miatt híres; a háromszoros brazil világbajnok a 1994-es San Marinó-i Nagydíjon halt meg, miután elvesztette irányítását autója felett a Tamburello kanyarban. Nem ez volt az egyetlen tragédia azon a versenyhétvégén: a szombati időmérő edzésen az osztrák Roland Ratzenberger szenvedett halálos kimenetelű baleset. A balesetek miatt az imolai pálya vonalvezetését több ponton is módosították, illetve a versenyautókra és a bukóterekre, gumifalakra vonatkozó biztonsági előírások is szigorította az FIA. A hírhedt Tamburello már közel sem olyan gyors és veszélyes, mint volt 1994-ben, mert beiktattak elé egy sikánt.
A 63 körös imolai futam hivatalosan Emilia Romagna Nagydíj néven fut majd, utalva a régióra, ahol a pálya fekszik. Korábban San Marinó-i Nagydíj néven szerepelt a világbajnokságban, bár nem sok köze van a miniállamhoz, azt leszámítva, hogy másfél órányi autóútra van egymástól Imola és San Marino. 1980-ban rendeztek először F1-es versenyt Imolában, akkor is utólag kerültbe a sorozatba, a monzai pálya felújítása miatt vitték oda az Olasz Nagydíjat.
Az igazi klasszikusnak számító Imola 14 év után tér vissza az F1-be, utoljára 2006-ban rendeztek versenyt a 4,9 kilométer hosszú és 19 kanyarból álló pályán. Akkor a hétszeres világbajnok Michael Schumacher nyert a Ferrarival a renaultos Fernando Alonso előtt. A német pilóta összesen hétszer tudott nyerni Imolában, ami rekordnak számít. A két pilóta az előző évben is hatalmas küzdelmet vívott egymással, csak éppen fordított sorrendben: Alonso zseniális vezetéssel verte vissza Schumacher támadásait, végül mindössze két tizeddel futott be a német előtt. Az F1 történetének egyik legemlékezetesebb párbaja volt ez. Azóta kisebb ráncfelvarráson esett át a pálya, teljesen újjáépítették a paddockot és a boxutcát. A nyomvonal is változott némileg, megszűntették a cél egyenes előtti sikánt.
Ugrás az ismeretlenbe
Duplán kihívást jelent majd az imolai verseny. A jelenlegi mezőnyből Kimi Räikkönen az egyetlen, aki már vezetett a pályán éles körülmények között; a finn, aki a napokban jelentette be, hogy 42 évesen is versenyezni fog az F1-ben, ötödik lett a McLarennel a 2006-ban. Az sem könnyítette meg a pilóták dolgát, hogy a feszített menetrend miatt (csupán egy hét telt el a Portugál Nagydíj óta, a csapatoknak 2400 kilométert kellett utazniuk közúton) a pénteki szabadedzéseket eltörölték és csak egyetlen gyakorlást tartottak a szombati időmérő előtt. Tehát a versenyzőknek még a szokásosnál is kevesebb idejük volt alkalmazkodni az új pályához.
A nehézségek ellenére a pilóták imádják Imolát, többen hangoztatták, hogy az F1-nek több olyan régivágású pályára lenne szüksége, mint a mostani. Elsősorban az egybefűződő szűk, tempós kanyarok és a szintkülönbségek miatt lelkesedtek a pályáért. Ugyanakkor Imola a legkisebb hibát is megbüntetni, nincsenek tágas aszfaltozott bukóterek, mint a modernebb pályákon, hanem egyből a kavicságy jön. Nem biztos, hogy ettől még mozgalmas versenyt látunk majd, a vonalvezetés ugyanis nem igazán kedvez az előzéseknek.
Az ismeretlen körülmények általában kedveznek annak, hogy felboruljon a megszokott erősorrend. A Mercedes fölényét azonban ezek a kihívások sem tudták megtörni: a szombati időmérőn Valtteri Bottas szerezte meg a pole pozíciót az újdönsült rekorder Lewis Hamilton előtt, Max Verstappen (Red Bull) már több mint fél másodpercet kapott tőlük. Az időmérő meglepetését az AlphaTauri versenyzője, Pierre Gasly okozta a negyedik rajtkocka megszerzésével. Gasly, Senna emléke előtt tisztelegve egy különleges festésű, sárga-zöld sisakban versenyez a hétvégén. A francia pilóta a baleset helyszínén is megemlékezett a legendás versenyzőről.
A Mercedes Imolában, a 2020-as világbajnokság 13. futamán szerezhetette meg sorrendben hetedik konstruktőri világbajnoki címét. Ehhez csupán arra volt szükségük, hogy legalább 11 pontot szerezzenek, tehát már egy negyedik hely is elég lehetett volna. Hamiltonnak még várni kell hetedik vb-címére, először két múlva, a Török Nagydíjon biztosíthatja be újabb sikerét. Ahhoz az kell, hogy a verseny után minimum 78 pont előnye legyen Bottashoz képest.
A rajtnál megtréfálták a címvédőt
Legutóbb az október 11-én rendezett Eifel Nagydíjon ennyire közel egy újabb futamgyőzelemhez Bottas; akkor is övé volt a pole, a versenyen azonban hibázott és Hamilton elment mellette. Egy hete Portugáliában hiába vette el az első helyet Hamiltontól a verseny elején, a brit végül visszaelőzte és simán nyert. Bottasnak tehát már nagyon érett a győzelem.
A rajtot jól oldotta meg Bottas, sikerült megtartani az első helyet, Hamiltont viszont megelőzte Verstappen az első kanyar előtt. Gasly egy helyett rontott, Ricciardo vette el tőle a negyedik pozíciót. Charles Leclerc (Ferrari) is javított egy helyet a hetedikről indulva. Nagyot rajtolt a mezőny hátsó részében Antonio Giovanazzi az Alfa Romeóval, az olasz pilóta 6 helyet javítva a 14. helyre jött fel.
A Bottas-Verstappen-Hamilton trió hosszú körökön keresztül 2,5-3 másodpercen belül autózott. Hiába haladt sokszor DRS-távolságon belül Hamilton Verstappenhez képest, nem tudta igazán megtámadni a hollandot. A remek időmérőt produkáló Gaslynak a 8. körben műszaki hiba fel kellett adnia a versenyt, az 5. helyről állt ki. Ezután így nézett ki a pontszerzők sorrendje az élen álló hármas mögött: Ricciardo-Leclerc-Albon-Kvyat-Sainz-Norris-Pérez.
Az élmezőnyből Verstappen állt ki elsőként a 19. körben, kemény keveréket kapott. Egy körrel később Bottas is követte, hogy kivédjék a Red Bull elévágási kísérletét. Ez sikerült is, Bottas simán visszajött Verstappen elé. Hamilton viszont kint maradt, a Mercedesnél úgy taktikáztak, hogy elnyújtátják a brit első etapját.
A szerencse Hamilton mellé állt
A kerékcsere után Verstappen nagyon feljött Bottasra, amiben az is közrejátszhatott, hogy a 2. körben egy törmelék miatt megsérült a finn padlólemeze. Hamilton eközben sorra futotta a leggyorsabb köröket, meg volt rá az esélye, hogy Bottasékat átugorva az első helyre jöjjön vissza a boxkiállás után.
A szerencse is Hamilton mellé állt: a 29. körben Esteben Ocon lerobbant Renaultja miatt virtuális safety car lépett érvénybe, így még kisebb időveszteséggel tudott kereket cserélni. Ennek köszönhetően Hamilton simán visszajött az első helyre, több mint 5 másodperc volt az előnye Bottashoz képest, akit továbbra is Verstappen üldözött.
A 43. körben Verstappennek végül sikerült legyűrnie Bottast, köszönhetően annak, hogy a finn többször is kisodródott az egyik kanyarban a sérült autója miatt. Hamilton addigra nagyon meglépett, több mint 13 másodperccel volt Verstappen előtt.
Egy defekt rázta fel a versenyt
Nem sokáig örülhetett Verstappen, az 51. körben defektet kapott és kiesett. A biztonsági autós fázis alatt szinte a teljes mezőny – köztük a két Mercedes is – kereket cserélt az utolsó 10 körre. George Russell (Williams) a biztonsági autó mögött törte össze autóját, túl hamar adott gázt gumimelegítés közben. A fiatal brit pilóta percekig magába roskadva ült a pálya szélén amatőr hibája miatt. A 10. helyen haladt, karrierje első vb-pontjait szerezhette volna meg.
Az utolsó 5 körre felpezsdült a verseny, a középmezőnyben kemény csaták mentek a pontszerző helyekért: az 5. Leclerc Sergio Pérezzel (Racing Point) küzdött, míg a 3. helyen álló Ricciardót Kvyat üldözte. Hamilton első helyét semmi sem veszélyeztette, majdnem 4 másoperccel vezetett Bottas előtt.
A leintésig már nem változott a sorrend az élen, Hamilton megszerezte pályafutása 93. futamgyőzelmét, Bottas pedig második lett. Ricciardo újabb dobogót szerzett a Renaultnak. Mögötte Kvyat-Leclerc-Pérez-Sainz-Norris volt a további sorrend. Dupla pontszerzésnek örülhetett az Alfa Romeo is, Raikönnen 9., míg Giovanazzi 10. lett.
A kettős győzelemnek köszönhetően a Mercedes megnyerte sorozatban hetedik konstruktőri vb-címét. Ez új rekord az F1 történetében, a Ferrarinak 6 egymás utáni sikere volt. Újabb győzelmével Hamilton tovább növelte előnyét a világbajnokságban, már 84 ponttal vezet csapattársa előtt, a verseny leggyorsabb köréért járó plusz pontot is ő zsebelte be. Szokásához híven Ricciardo cipőjéből itta a pezsgőt, a buliba beszállt Hamilton is, aki az ausztrál másik cipőjét kapta meg, hogy legyen miből kortyolnia az italt.
A világbajnokság állása, pilóták:
1. Lewis Hamilton 282 pont
2. Valtteri Bottas 197 pont
3. Max Verstappen 162 pont
A világbajnokság állása, konstruktőrök:
1. Mercedes 435 pont (már világbajnok)
2. Red Bull 226 pont
3. Racing Point 126 pont
(Borítókép: Lewis Hamilton az imolai verseny leintése után.)