Hamilton kis megingással is lenyomta Schumacher legendás rekordját
2020. október 25. – 15:59
frissítve
Lewis Hamilton a rajt utáni kisebb esőben rövid időre elvesztette ugyan első helyét a Portugál Nagydíjon, a folytatásban viszont ellenállhatatlanul vezetve gyűjtötte be 92. futamgyőzelmét, megdöntve Michael Schumacher korszakos csúcsát. Hamilton mögött Valtteri Bottas és Max Verstappen értek fel a dobogóra, hátrébb Gasly és Pérez is nagyot ment.
Nem állítható, hogy a 2020-as, a koronavírus-járvány miatt alaposan áttervezett Forma–1-es szezonba unalmas pályákat szerveztek volna be utólag, de Mugello, illetve a gazdag történelemmel rendelkező Imola mellett a portugáliai Algarve versenypálya így is ki tudott tűnni.
Juhú, hullámvasút
A 2008-ban átadott, az F1 szempontjából korábban egyetlen teszten megjelenő portimãói versenypálya az F1-ben egészen szokatlan szintkülönbségeivel, illetve eleinte a túl szigorúra szabott pályaelhagyási szabályaival pörgette fel a mezőnyt.
>>A Telex legfrissebb híreit itt találja.<<
A célegyenes végi jobbos, illetve a röviddel azt követő, a pálya szempontjából első balos kanyar, a négyes komoly kihívást jelentett a pályával ismerkedő pilótáknak, a két pénteki szabadedzésen ugyanis 125 kör időeredményét is törölni kellett négy kerékkel történő pályaelhagyás miatt. A drasztikusan magas szám oda vezetett, hogy szombatra kicsit enyhítettek a körülményeken, de még így is 24 időeredmény törlése jött a harmadik edzésen, még nagyobb óvatossághoz vezetve az időmérőn.
A hatalmas emelkedők és lejtők viszont maradtak, a versenyzők nagy örömére. Az F1-viszonylatban kiemelkedő szintkülönbség-változás rendkívül élvezetesnek bizonyult a pilóták számára, ami nem is csoda, hiszen a pálya egyes helyein találni 8-10%-ban döntött kanyarokat, illetve 16%-os lejtőt is.
A pénteki szabadedzés után szinte nem is volt pilóta, aki ne lelkendezett volna a hullámvasút-érzés miatt. A McLarennél vezető Carlos Sainz bevallása szerint sehol nem látott még hasonló szintkülönbségeket, sem Spában, sem Austinban. Hasonló véleményen volt Pierre Gasly (AlphaTauri), de a szintkülönbségekre térve a hatszoros világbajnok Lewis Hamilton sem fukarkodott a dicséretekkel:
„Egészen hihetetlen, mekkora emelkedők vannak a pályán. Csomó helyen beláthatatlan, merre folytatódik az út, ami elég nagy kihívást jelent.”
Sebastian Vettel a többieken felül annyit tett hozzá, hogy rengeteg izgalmas pálya van világon, ahova még nem látogatott el a Forma–1.
Kicsit megtréfálta Hamiltont pár esőcsepp
A 66 körös futamon viszont már nem a szintkülönbségek, hanem a rajt utáni pillanatokban lehulló nem túl erős eső hozott izgalmakat. Hamilton még jól eljött a rajtnál, utána viszont totális káosz települt a mezőnyre: a második körben már a McLarent vezető Carlos Sainz vezetett Bottas és Hamilton Mercedesei előtt, a negyedik helyre pedig Lando Norris ugrott fel a másik McLarennel, de óriásit ugrott előre Kimi Räikkönen is, aki a hatodik helyre küzdötte fel magát.
A rajt utáni események vesztese Serio Pérez volt, aki épp megszerezte a harmadik helyet, amikor Max Verstappen megforgatta, remek helytől megfosztva a mexikóit. A versenybírók végül nem láttak vétkest az esetben, senki nem kapott büntetést.
A rajt utáni eső hamar elállt, ami kezdte visszarendezni az erőviszonyokat: Bottas a hatodik kör legelején elvette a vezető helyet Sainztól, majd a hetedik kör elején Hamilton is elment a spanyol mellett, akit ekkor már a rendkívül gyors Verstappen sanyargatott – nem sokáig maradt ez így, a nyolcadik körre már a negyedik helyig csúszott vissza Sainz.
Az eső utáni szakaszban Charles Leclerc a Ferrarival és Pierre Gasly az AlphaTaurival voltak azok, akik látványosan lépkedtek előre, a 12. körben Leclerc már a rajtpozíciójának megfelelő negyedik helyre jött vissza, míg Gasly a hatodik helyért harcolt az egyik McLarennel.
Hamilton a futam negyedénél elkezdte fokozni a tempót és egyre jobban közeledett az élen haladó Bottasra, akit a 19. körben előbb befogott, majd a 20. körben a célegyenes végén meg is előzött, visszavéve a rajtra megszerzett első helyét.
Nem engedte elúszni a rekorddöntést Hamilton
A futam második két harmadában Hamilton végig magabiztosan vezetett, senki nem tudott közeledni hozzá, így a korai megingása ellenére meglehetősen simán, több mint 25 másodperccel, a szezon legnagyobb előnyével nyerte meg a futamot, miközben a futamot befejező 19 pilóta közül 15-öt le is körözött.
Mögötte, pontosabban a három dobogós helyen osztozó Hamilton, Bottas és Verstappen mögött viszont folyamatos volt a helyezkedés a futamon. Miközben Hamilton még Bottasra vadászott, Lando Norris és Lance Stroll egymás futamát tették tönkre egy kisebb ütközéssel, ami után mindketten a mezőny legvégén találták magukat. Náluk sokkal simábban tört előre a rajt után megpördülő Sergio Pérez, aki végül remek versenyzés után egészen a hetedik helyre küzdötte fel magát a mezőny legvégéről, de jól ment végül ötödik helyen záró Pierre Gasly is – a kettejük helycseréjét hozó előzést a futam után vizsgálják majd.
Bár a szabadedzéseken még Bottas volt a leggyorsabb a mezőnyben, a hétvége lényegi szakaszára, a szombati időmérőre és a vasárnapi futamra Lewis Hamilton vette kezébe az irányítást. A címvédő brit pilóta majdnem zavartalan győzelmet aratva pályafutása 92. futamgyőzelmét gyűjtötte be, ezzel már egyedüli rekorder a Forma–1-ben, megelőzve a 91 futamgyőzelemig jutó Michael Schumachert.
Amikor Schumacher 91 futamgyőzelmet jelentő rekordjáról, illetve most annak megdőléséről beszélünk, valójában az F1 egyik legnagyobb rekordjáról van szó. Schumacher 2006-ban, a Kínai Nagydíjon érte el pályafutása utolsó győzelmét, és amikor Sanghajban áthaladt a célvonalon, már sejteni is lehetett, hogy ez lesz az utolsó, hiszen már korábban jelezte, az idény végén visszavonul. (A győzelmei számán a későbbi visszatérése sem módosított.)
Schumacher a 91 futamgyőzelmével nem egyszerűen megdöntötte, hanem szétzúzta a korábbi rekordot. Az Alain Prosté volt, 51 futamgyőzelmet jelentett, és 1993 és 2001 között volt érvényben. Schumacher a pályafutása végére majdnem megduplázta ezt, ami egészen lenyűgöző. Hogy az 51 futamgyőzelem is mennyire sok volt Prosttól, jól jelzi, hogy Hamiltonon kívül azóta csak Sebastian Vettel tudta megelőzni a franciát – és ki tudja, hogy a Ferraritól jövőre az Aston Martinhoz igazoló Vettel gyűjt-e még valaha újabb sikert.
Bár a 2000-es évek vége felé már elkezdett hízni az F1 versenynaptára, érezhető volt, hogy egyhamar nem dől meg Schumacher 2006-ban felállított 91 győzelme. Az, hogy ezt Lewis Hamilton pipálta most le, szimbolikus: az angol pilóta épp akkor érkezett az F1-be, amikor Schumacher visszavonult, majd később épp Schumacher helyére érkezett a Mercedeshez.
Hogy Hamilton kivételes tehetség, az az első méterein látszott a Forma–1-ben: 2007-ben, újoncként ugyanannyi ponttal zárt, mint az akkor már kétszeres világbajnok csapattársa, Fernando Alonso, és ők ketten csak egyetlen ponttal maradtak le a világbajnok Kimi Räikkönenről. Ezt a kivételes tehetséges Portugáliában is megmutatta Hamilton, aki a korai hibája után tökéletesen vigyázott a gumikra, ezeknek köszönhetően is előzte vissza Bottast útban a 92. futamgyőzelem felé.
„A Mercedes csapatnak köszönhetem a sikerem, azoknak is, akik odahaza, a gyárban dolgoznak a győzelmeinkért. Óriási megtiszteltetés velük dolgozni. Csak álmodni mertem arról, hogy egyszer eljutok oda, ahol most vagyok. Kell majd egy kis idő, mire felfogom. Nem találom most a szavakat”
– mondta Hamilton, aki két hete, a csúcs beállításakor Michael Schumacher fiától, Micktől vehette át Schumacher egyik sisakját. Hamilton ezúttal apjával, Anthonyval ünnepelt a győzelem utáni pillanatokban.
Hamilton előnye 77 pont a bajnokságban Bottas előtt, vagyis a következő futamon még nem lehet belőle bajnok, de Törökországban már meglehet neki a hetedik világbajnoki cím, amivel beéri Schumachert.
Nem kap pihenőt a Portugál Nagydíj után a Forma–1 mezőnye, pontosabban épp csak egy szusszanásnyit: egy hét múlva, november 1-jén már az Emilia Romagna Nagydíj következik Imolában. Mivel közúton több mint 2400 km-t kell megtennie a csapatoknak a két helyszín között, eltörölték a pénteki programot Imolában, ahol egyetlen szombati szabadedzés után csapnak bele a közepébe az időmérővel, majd a vasárnapi futammal.