Reagált Lázár minisztériuma a fuvarozók tiltakozására – csak pont nem a lényegre

Reagált az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a fuvarozók útdíjemelés miatti, hétfőre betervezett tiltakozására: a minisztérium közleményében azt hangsúlyozza, hogy a megállapodás megszületett. „Az ÉKM értetlenül áll a megállapodást figyelmen kívül hagyó egyéni akciókkal szemben, amelyek a fuvarozókkal kötött megállapodást figyelmen kívül hagyva próbálják megzavarni az ünnepekre készülő ország lakosságának nyugalmát” – írja az ÉKM.

Úgy tűnik, hogy a két fél elbeszél egymás mellett. Orosz Tibor, a fuvarozók érdekvédője ugyanis szombaton arról beszélt, hogy elhatárolódnak a megállapodástól, amit az őket képviselni hivatott Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) kötött meg a minisztériummal – Orosz szerint ugyanis az MKFE éppen az ellenkezőjét csinálta, mint amiben megegyeztek. Orosz levezette, hogy az MKFE elnöke Barna Zsolt, a Waberer’s vezérigazgatója: mivel a Waberer’s Tiborcz Istváné, aki a miniszterelnök veje, innentől rakja össze mindenki, hogy ki kinek az érdekeit képviseli – mondta. „Nem a miénket, nem a magyar fuvarozóékat, nem a magyar embereket.”

Az ÉKM vasárnapi közleményében ezzel szemben azt bizonygatja, hogy igenis van megállapodás, azt írták alá pénteken. Szerintük a megállapodás mögött széles körű szakmai konszenzuson nyugszik, ezt mutatja az is, hogy egy szervezet kivételével az összes többivel meg tudtak egyezni.

Az ügy előzménye, hogy az ÉKM december 1-jén új kormányrendeletet adott ki az útdíjakról: ennek értelmében a gyorsforgalmi utakon 4,3 százalékkal, az infláció mértékével nőnek a díjak, a főutakon közlekedő teherautók esetében viszont több mint 50 százalékos emelés jön. Árvay Tivadar, a Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára korábban az RTL Híradónak arról beszélt, hogy a drasztikusan emelkedő úthasználati díjak miatt a fuvarozók egy része akár már idén csődbe mehet. Lázár János építési és közlekedési miniszter ezzel szemben a parlamenti meghallgatásán azt mondta: nem a többletbevétel motiválta a kormányt, hanem az, hogy a kamionokat az autópályákra tereljék.

Vasárnapi közleményében a minisztérium ismét ráerősített a megállapodás korábban is közölt részleteire. Eszerint a felek egyetértettek abban, hogy a nemzetközi tranzitforgalom döntő részben 2×2 sávos úthálózaton haladjon, ami a kormány szerint növeli a közlekedésbiztonságot és csökkenti a lakosság terhelését. A megállapodás értelmében:

  • támogatják a magyarországi tranzithálózat kijelölését,
  • a fuvardíjak emelése 2026-ban két lépcsőben valósul meg: január 1-jétől 4,3 százalékkal, majd március 1-jétől a 2025-ös díjszinthez képest összesen 35 százalékra egészül ki,
  • december 19-től elérhető az útdíjkalkulátor a költségek kiszámíthatósága érdekében,
  • a térségi teherforgalmi korlátozásokat negyedévente felülvizsgálják a szakmai szervezetek bevonásával,
  • további lépések jönnek az adminisztratív terhek csökkentésére,
  • közösen kezdeményezik a minimális fuvardíjra vonatkozó szabályok egyszerűsítését.

Az útdíjemelésnek egyébként a gazdák sem örülnek. „A legnagyobb átfogó mezőgazdasági érdekképviseletei szervezetként a MOSZ sajnálatát egyúttal értetlenségét fejezi ki amiatt, hogy az ÉKM épp azok véleményét nem tartja fontosnak, akik az útdíj radikális megemeléséből származó terheket viselni kénytelenek” – mondta Koncz Márton, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) elnöke.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!
További élő árfolyamok!