Tömeges csődtől félnek a fuvarozók az útdíjemelés miatt, tárgyalásra hívták Lázár Jánost
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) intézkedései alapjaiban rendítik meg a hazai közúti áruszállítási piacot. Szerdai közleményükben azt írták: „A váratlan döntések, a drasztikus útdíjemelések aláássák a jogbiztonságba vetett bizalmat, ellehetetlenítik az ellátási lánc szereplői között a korrekt üzleti kapcsolatok fenntartását, olyan költségekkel sújtják a cégeket, amelyek kitermelése – a fogyasztók jelentős terhelése nélkül – irreális elvárás a jelenlegi gazdasági környezetben.”
A fuvarozók egyesülete arra reagált ezzel, hogy december 1-jén az ÉKM kiadott egy új kormányrendeletet, amely alapján a jövő évtől emelkedik a teherszállítókat érintő útdíj. A teherautókra a gyorsforgalmi utak után 4,3 százalékkal, az infláció mértékével megemelt díjat kell fizetni, a főúton közlekedők esetében viszont jelentősen, több mint 50 százalékkal fog emelkedni az útdíj mértéke.
Árvay Tivadar, a Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára korábban azt nyilatkozta az RTL Híradónak, hogy a fuvarozók egy része akár már idén csődöt jelenthet a drasztikusan emelkedő úthasználati díjak miatt.
Lázár János közlekedési és építésügyi miniszter a parlamenti meghallgatásán azt mondta, hogy nem a többletbevétel motiválta a kormányt, hanem az, hogy a kamionokat az autópályákra tereljék. „Magyarországon a közhiedelemmel ellentétben az volt a módi, hogy az alsóbbrendű utakat is használhatták a kamionok, ráadásul olcsóbban, mint az autópályát. […] Bejött a kamion a nagylaki határnál, és nem volt automatikus, hogy a 43-as főúton hasított végig az M5-ös felé, hanem a régi 43-as úton ment, mellette, mert az 30-40 százalékkal olcsóbb volt” – mondta Lázár, hozzátéve, hogy december 1-je óta tranzitkötelező útvonal van érvényben, vagyis az összes, Magyarországon átmenő nemzetközi kamion csak az autópályán közlekedhet.
„Aki pedig hazai fuvarozó, annak tudomásul kell vennie, hogy lehetőség szerint az autópályán kell mennie, ezért az autópálya és a főút használati útdíjában a különbséget megszüntettük, és az autópályára terelünk mindenkit” – mondta a miniszter, aki szerint ezzel az is a céljuk, hogy az új alsóbbrendű utak ne menjenek tönkre a kamionok alatt. Lázár hozzátette, hogy számításaik szerint az alsóbbrendű utakon naponta hárommillió ember szenvedett a teherforgalomtól.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szerint a fuvarozói szervezetek nem ellenzik a nemzetközi tranzitforgalom autópályára terelését, de elutasítanak minden további, „a szakmai szempontokat mellőző intézkedést”.
Szerintük a főútvonalak díjának váratlan, drasztikus emelése indokolatlan, a gazdaság minden szereplőjére káros, árfelhajtó, inflációgerjesztő hatása a lakosságot sújtja majd.
Az MKFE úgy látja, a tranzitútvonalak kijelölésével jelentős forgalom tűnik el a főutakról, ami csökkenti a lakosság terhelését, és többletbevételhez is juttatja a költségvetést. A fuvarozók szerint e szabály bevezetése, majd hatásának elemzése után lehetne csak megalapozott döntést hozni minden további intézkedésről.
Az egyesület szerint a magyar fuvarozó cégek célja, hogy fenntartsák az ellátási lánc stabilitását, és kiszolgálják a lakosság és a termelőüzemek igényeit. „Munkájuk során elengedhetetlen, hogy időnként közel kerüljenek a lakossághoz: ők töltik fel áruval az üzleteket, látják el építőanyaggal a házépítésbe kezdő polgárokat, nekik köszönhetően jut takarmány az állatoknak, alkatrész a termelőüzemeknek. E gépkocsivezetők hivatása egyben a megélhetésük is, ezért különösen fontos számukra a szabályok betartása, a környezetükben közlekedő és élő lakosság megóvása” – áll az MKFE közleményében.
Hozzátették: a fuvarozók üdvözlik az ÉKM tárgyalási szándékát, és remélik, hogy a minisztérium kész a konstruktív együttműködésre, „a hazai fuvarozói szektor versenyképességét növelő, és a lakossági érdekeket is figyelembe vevő kompromisszum elfogadására”.