Megállapodott a kormány a fuvarozókkal az útdíjemelésről, két lépcsőben jön a drágulás
Megállapodott a kormány a fuvarozókkal az útdíjemelésről, két lépcsőben jön a drágulás. Megállapodás született az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a fuvarozói és szakmai érdekképviseleti szervezetek között a teherforgalmi útdíjak ügyében – jelentette be a tárca. Az egyezség előzménye, hogy a fuvarozók az elmúlt hetekben élesen bírálták a január 1-jétől életbe lépő díjemeléseket, és levélben a miniszterelnökhöz fordultak.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) korábban azt írta: az ÉKM intézkedései alapjaiban rendítik meg a hazai közúti áruszállítási piacot. Szerintük a váratlan döntések és a drasztikus útdíjemelések aláássák a jogbiztonságot, ellehetetlenítik a korrekt üzleti kapcsolatok fenntartását, és olyan költségekkel sújtják a cégeket, amelyeket a jelenlegi gazdasági környezetben csak a fogyasztók jelentős terhelésével lehetne kitermelni.
A tiltakozás közvetlen kiváltó oka az volt, hogy az ÉKM december 1-jén új kormányrendeletet adott ki az útdíjakról. Ennek értelmében a gyorsforgalmi utakon 4,3 százalékkal, az infláció mértékével nőnek a díjak, a főutakon közlekedő teherautók esetében viszont több mint 50 százalékos emelés jön. Árvay Tivadar, a Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára korábban az RTL Híradónak arról beszélt, hogy a drasztikusan emelkedő úthasználati díjak miatt a fuvarozók egy része akár már idén csődbe mehet.
Lázár János építési és közlekedési miniszter ezzel szemben a parlamenti meghallgatásán azt mondta: nem a többletbevétel motiválta a kormányt, hanem az, hogy a kamionokat az autópályákra tereljék. Szerinte eddig az volt a gyakorlat, hogy a teherautók olcsóbban használták az alsóbbrendű utakat, ami súlyos terhelést jelentett a településeknek. Lázár felidézte: december 1-jétől tranzitkötelező útvonalat vezettek be, vagyis az országon áthaladó nemzetközi kamionok csak autópályán közlekedhetnek. A miniszter szerint az autópálya és a főút használati díjai közti különbség megszüntetésével mindenkit az autópályákra terelnek, így védik az alsóbbrendű úthálózatot.
Lázár állítása szerint korábban naponta mintegy hárommillió ember szenvedett a főutakon áthaladó teherforgalomtól. A fuvarozói szervezetek ugyanakkor hangsúlyozták: nem ellenzik a nemzetközi tranzitforgalom autópályára terelését, de elutasítanak minden további, szerintük szakmailag nem megalapozott intézkedést. Álláspontjuk szerint a főutak díjának hirtelen és nagymértékű emelése indokolatlan, árfelhajtó és inflációgerjesztő hatású, amelynek végső terhét a lakosság viseli.
A feszültségek után hétfő délután a minisztérium meghallgatta az érintett érdekképviseletek képviselőit, és ennek eredményeként megszületett a megállapodás. A felek egyetértettek abban, hogy a nemzetközi tranzitforgalom döntő részben 2×2 sávos úthálózaton haladjon, ami a kormány szerint növeli a közlekedésbiztonságot és csökkenti a lakosság terhelését. A megállapodás értelmében:
- támogatják a magyarországi tranzithálózat kijelölését,
- a fuvardíjak emelése 2026-ban két lépcsőben valósul meg: január 1-jétől 4,3 százalékkal, majd március 1-jétől a 2025-ös díjszinthez képest összesen 35 százalékra egészül ki,
- december 19-től elérhető az útdíjkalkulátor a költségek kiszámíthatósága érdekében,
- a térségi teherforgalmi korlátozásokat negyedévente felülvizsgálják a szakmai szervezetek bevonásával,
- további lépések jönnek az adminisztratív terhek csökkentésére,
- közösen kezdeményezik a minimális fuvardíjra vonatkozó szabályok egyszerűsítését.
A megállapodást az ÉKM mellett a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt., a Magyar Közút Nonprofit Zrt., valamint több szakmai szervezet, köztük az MKFE, a NiT Hungary, a Magyar Szállítmányozók Szövetsége és az Autós Nagykoalíció is aláírta.