A gazdák is dühösek a drasztikusan emelendő útdíj miatt

„A legnagyobb átfogó mezőgazdasági érdekképviseletei szervezetként a MOSZ sajnálatát egyúttal értetlenségét fejezi ki amiatt, hogy az ÉKM épp azok véleményét nem tartja fontosnak, akik az útdíj radikális megemeléséből származó terheket viselni kénytelenek” – írta a 24.hu-nak Koncz Márton, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) elnöke szombaton.

Koncz és a MOSZ arra a vitára utal, ami a szállítmányozói és nehézgépjárművekre vonatkozó útdíjak drasztikus emelése miatt tört ki, és hétfőn nagyobb tüntetésbe is torkollhat. December 1-jén az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) kiadott egy új kormányrendeletet, ami alapján a jövő évtől emelkedik a teherszállítókat érintő útdíj. A teherautókra a gyorsforgalmi utak után 4,3 százalékkal, az infláció mértékével megemelt díjat kell fizetni, a főúton közlekedők esetében viszont jelentősen, több mint 50 százalékkal fog emelkedni az útdíj mértéke. A fuvarozók közölték, nagyon nagy teher lenne az emelés, több vállalkozó csődbe mehetne. Lázár János építési-közlekedési miniszter jelezte, a cél az, hogy az autópályákra tereljék a forgalmat a főutakról és mellékutakról.

Az ÉKM szombaton közölte, megállapodtak a fuvarozókkal való tárgyalások során megegyeztek több érdekképviselettel. A megegyezés legfontosabb pontja szerint a fuvardíjak emelése 2026-ban két lépcsőben valósul meg: január 1-től 4,3 százalékkal, majd március 1-től a 2025-ös díjszinthez képest összesen 35 százalékra egészül ki.

Ugyanakkor később a fuvarozók érdekvédője, Orosz Tibor közölte, elhatárolódnak a megállapodást megkötő Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületétől (MKFE), kihátrálnak a szervezet mögül többen. Az MKFE elnöke Barna Zsolt, a Waberer’s vezérigazgatója. Mivel a Waberer’s Tiborcz Istváné, aki a miniszterelnök veje, innentől rakja össze mindenki, hogy ki – mondta Orosz. Szerinte nincs hová hátrálni, ezért hétfőn délben az M3-as bevezető szakaszára hívta a kollégáit, és mindenki mást is egy békés tüntetésre.

A MOSZ arról írt, hogy a gazdálkodóknak nincs meg a lehetőségük a gyorsforgalmi úthálózat használatához, „tevékenységük kényszerűen a közúti rendszerhez kapcsolja őket” (ez esetben értelemszerűen az egymáshoz közel eső termő-termelőhelyeket és feldolgozó üzemeket értik, amik között szállítanak). Hozzátette: „Látni kell, hogy az útdíjat végül nem a fuvarozók, hanem a megbízók, a szállíttatók fizetik meg, ezek pedig döntően a gazdálkodók, kisebb részben a gabonakereskedők, akik azonban ezirányú költségeiket kényszerűen a gazdálkodókra hárítják.” Koncz Márton szerint ez 5 milliárd forintnál is több többletköltséget jelenthet a szektornak. A MOSZ felszólította ezért a kormányt, hogy folytasson érdemi egyeztetést a súlyosan érintett szereplőkkel.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!
További élő árfolyamok!