A Strabag szerint nem megalapozott, hogy az ÉKM lehívja a cég bankgaranciáját az M30-as miatt
Nem tartja megalapozottnak a Strabag, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium lehívja a bankgaranciájukat az M30-as miatt – válaszolta a cég csütörtökön a Telexnek. Az autópálya átadásakor végzett vizsgálat „mindent rendben talált, a munkaterületet a Megbízó visszavette, és a forgalomba helyezést jóváhagyta” – írták, hozzátéve, hogy a forgalomba helyezéshez szükséges dokumentumokat átadták az ÉKM-nek, és hogy innentől már a minisztérium dönt az autópálya üzemeltetéséről.
„A Strabag minden elvégzett munkáért a jövőben is teljes körű felelősséget vállal, ahogy ezt eddig is következetesen tette.” – írták a válaszban.
A Lázár János vezette minisztérium szerda este jelentette be, hogy lehívják a Strabag által nyújtott bankgaranciát az M30-as autópálya ügyében. Egy nappal korábban az ÉKM nyilatkozattételre szólította fel a Strabagot, hogy vállaljon írásos garanciát az elvégzett javításokra az M30-on. A Strabag ennek nem tett eleget, sőt a minisztérium szerint „kifejezetten tagadja a hibás teljesítés tényét, így egyértelmű, hogy továbbra sem vállal felelősséget a saját munkájáért”.
Az ÉKM mint megrendelő által lehívott bankgarancia egy biztosítékot jelent, amivel a fővállalkozóval együttműködő bank garanciát vállal egy esetlegesen felmerülő szerződésszegés esetére. Ennek célja, hogy a fővállalkozó fizetésképtelensége esetén is biztosítva legyen, hogy a megrendelő megkapja a szerződésszegés miatt neki járó pénzt.
A Strabag közölte, hogy az M30-as autópálya korábbi károsodásának okait független szakértők vizsgálták, akik arra jutottak, hogy a kár „előre nem jelezhető talajvízmozgás következménye, amely a műszaki átadás után jelentkezett”. Azt írták: „Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által kért munkálatok befejeződtek, és a szakaszt 2025. december 16-án sikeresen átadtuk a Megrendelő részére.”
A minisztérium és a Strabag közötti konfliktus oka az volt, hogy 2024 elején komoly hibák merültek fel az M3-as autópályát Miskolccal és Tornyosnémetin keresztül a szlovákiai R4-es autóúttal összekötő M30-as autópályával kapcsolatban. A 354 milliárd forintból megépített új autópálya szerkezete több helyen is elmozdult, megcsúszott, emiatt a burkolaton repedések jelentek meg, ezért volt szükség a javításokra.