A Strabag szerint elkészültek az M30-as javításával, kedden eldől, elég jól sikerült-e

A Strabag készre jelentette az M30-ast azután, hogy a vállalat novemberben hozzálátott az aszfaltozáshoz. A munkát komoly vita előzte meg a cég és Lázár János között a határidők miatt.

A minisztérium és a Strabag közötti konfliktus oka az volt, hogy 2024 elején komoly hibák merültek fel az M3-as autópályát Miskolccal és Tornyosnémetin keresztül a szlovákiai R4-es autóúttal összekötő M30-as autópályával kapcsolatban. A 354 milliárd forintból megépített új autópálya szerkezete több helyen is elmozdult, megcsúszott, emiatt a burkolaton repedések jelentek meg.

Lázár János idén februárban szabta meg a határidőt, mely szerint a kivitelező Strabagnak október végéig kell befejeznie az M30-as javítását. A cég szerint a minisztérium szakmai egyeztetés nélkül, egyoldalúan jelentette be az október 31-i átadási dátumot, amit viszont műszaki problémák miatt a Strabag nem tud teljesíteni, erről pedig állításuk szerint folyamatosan tájékoztatták az ÉKM-et.

Bár Lázár János megadta az engedélyt, a Strabag a szigorú titoktartás miatt korábban nem kommunikálhatott a projektről. A cég emiatt belső levélben magyarázta el a dolgozóinak, hogy szerintük miért késlekednek az M30-as felújításával, valamint visszautasították a minisztérium vádaskodását is. A Strabag szerint az altalaj tömörödése a vártnál lassabb ütemű az M30-as autópálya lezárt szakaszán, ezért még nem kezdhető meg a pályaszerkezeti rétegek építése, és tarthatatlan a Lázár által szabott határidő.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium ugyanakkor nem akarta elfogadni a magyarázatot: egy közleményükben arról írtak, hogy „amennyiben a Strabag nem teljesíti a szerződés szerinti kötelezettségeit”, perre mennek a vállalattal. Lázár később benyújtott egy törvénymódosítást a közbeszerzési törvényhez, amivel a folyamatban lévő közbeszerzési eljárásokból is ki lehetne zárni a problémás résztvevőket.

Az ÉKM hétfői közleménye szerint a javított szakasz (39-es kilométernél kialakuló, rézsűcsúszást okozó hiba) átvételéről majd kedden születhet döntés, de a Strabagnak továbbra is garanciát kell vállalnia. A közleményben azt írják, hogy az ÉKM szakemberei, a kivitelező Strabag, valamint az üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) képviselőivel közösen kedden helyszínbejárással egybekötött garanciális ellenőrzést tartanak az érintett útszakaszon. Ezen véleményezik, hogy elfogadható-e az elvégzett munka, tartósan forgalom alá helyezhető-e a kérdéses útszakasz. Később, ha újabb probléma fordul elő, a Strabagnak ismét vissza kell jönnie.

A keddi ellenőrzésről pontos jegyzőkönyvet készítenek, és ha átvették az érintett szakaszt, akkor 1,5-2 napot vesz igénybe a terelők, táblák beszedése, a hét második felében pedig elvileg már korlátozás nélkül használható lesz a szakasz. A közlemény szerint a jótállási javítást egy utóellenőrzési tervvel is kiegészítik, így a kivitelező Strabagnak rendszeres ellenőrzést írnak elő.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!
További élő árfolyamok!