Szerb sajtó: Életveszélyes hiányosságokra figyelmeztethették az újvidéki állomás felújítását felügyelő céget
2025. március 20. – 15:47
Utólag figyelmeztették az újvidéki vasútállomás felújítását felügyelő céget, hogy a kivitelezők javítsák ki az összes felmerült hiányosságot – tudta meg a Radar című szerb hírportál. Ahogy korábban mi is beszámoltunk róla, az Utiber Project Bureau nevű cég nyerte el a magyar határ felé vezető vasútvonal rekonstrukciójának felügyeleti jogát, így az újvidéki állomás felújítását is ez a vállalat felügyelhette. A 2014 júniusában alapított, és magyar többségi tulajdonban álló Utiber Project Bureau jelentős növekedést ért el az utóbbi években, bevétele tizenhét-, míg nettó profitja kilencvenszeresére nőtt, és a szerb sajtó szerint számos állami projektet nyert el.
Tavaly november elsején leomlott az újvidéki vasútállomás előteteje, a tragédiában 15-en meghaltak. A Radar információi szerint Vladimir Maksimović, a szerb vasúti infrastruktúráért felelős megbízott igazgató csak 2025 márciusában kérte levélben az Utibert, hogy szólítsa fel a kivitelezőket a felmerült hiányosságok javítására. Vagyis három évvel azután, hogy Aleksandar Vučić szerb államfő és Orbán Viktor miniszterelnök felavatta a Budapest–Belgrád vasútvonal Belgrád és Újvidék közötti szakaszát.
„Maksimović március 6-án tájékoztatást küldött az Utibernek, amely a belgrádi Prokop állomás és Újvidék közötti gyorsvasút felújítási munkálatainak felügyeletében vett részt. A levélben a vasúti infrastruktúráért felelős megbízott igazgató arra kéri az Utibert, szólítsa fel a kivitelezőket, hogy javítsák ki az összes felmerült hiányosságot, amelyeket ezután pontról pontra, egy 135 oldalas mellékletben sorol fel (ebbe a Radar is betekintést kapott)” – írta a szerb lap. A Radar szerint az egyes felsorolt hiányosságok mellett szó szerint az is szerepelt a mellékletben, hogy
„sürgősen javítandó, mert életveszélyt jelent az utasok számára”.
A lap szerint dokumentumot elküldték az illetékes minisztériumnak is.
Az Utiber Project Bureau tulajdonosa 85 százalékban a magyar Utiber Közúti Beruházó Kft., egy olyan cég, amely Mészáros Lőrinc építőipari érdekeltségeinek is szokott alvállalkozóként bedolgozni. Az Utiber Közúti Beruházó tulajdonosai Lakits György és Almássy László. A magyar Utiber neve korábban leginkább akkor került a hírekbe, amikor feltűnt a nemzeti autópálya-koncesszió alvállalkozói között. A hazai autópályák üzemeltetéséről szóló koncessziót 2022-ben nyerte el 35 évre a Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz, a kormányközeli építőipar két legnagyobb szereplőjéhez köthető konzorcium. A tényleges munkát az olyan alvállalkozók végzik, mint az Utiber.
Az újvidéki tragédia óta folyamatosak a tüntetések Szerbiában. A legutóbbi, március 15-i demonstrációról ebben a cikkben írtunk bővebben. A Radar állításairól megkérdeztük az Utiber Project Bureau-t és magyar anyavállalatát is. Ha érdemben válaszolnak, frissítjük cikkünket.