Szerb sajtóértesülés: magyar hátterű cég felügyelte annak az újvidéki állomásnak a rekonstrukcióját, ahol több embert megölt egy leszakadó üvegterasz
2024. november 3. – 15:37
A Szabad Magyar Szó (SZMSZ) a szerbiai Forbes helyi közbeszerzési portálról származó információira hivatkozva azt írja, hogy a Project Bureau Utibert nevű cég nyerte el a magyar határ felé vezető vasútvonal rekonstrukciójának felügyeleti jogát. Így ez az a vállalat, ami annak az újvidéki állomásnak is felügyelhette a felújítását, ahol pénteken leszakadt egy üvegterasz, bár a közelmúltban történt munkálatok a tragédiát okozó épületrészt nem érintették. A balesetben legalább 14 ember meghalt, a helyszínen készült riportunkat itt lehet elolvasni.
Az Utiber Project Bureau anyavállalata a magyar Utiber Közúti Beruházó Kft., egy olyan cég, amely Mészáros Lőrinc építőipari érdekeltségeinek is szokott alvállalkozóként bedolgozni.
A cikk szerint a 2014 júniusában alapított Utiber Project Bureau jelentős növekedést ért el az utóbbi években, bevételei tizenhét-, míg nettó profitja kilencvenszeresére nőtt, jelenleg 63 alkalmazottat foglalkoztat. A cég 85 százalékát a magyar Utiber Közúti Beruházó birtokolja, míg 15 százalékát egy belgrádi szerb állampolgár, Jović Miodrag, aki a cég igazgatója is – írja az SZMSZ. A szerb Utiber-leányvállalat számos állami projektet nyert el Szerbiában, köztük a vasútvonalak rekonstrukciójára és a Nemzeti Stadion építésére vonatkozó felügyeleti szerződéseket. Utóbbinál két nagyobb munkát is végeznek, összesen 2,72 milliárd dinár (mintegy 23 millió euró) értékben, áll az SZMSZ cikkében.
Az Utiber Közúti Beruházó tulajdonosai Lakits György és Almássy László, akik közösen birtokolják a céget, amely tavaly 5,6 milliárd forintos árbevétel mellett 585 millió forintos profitot ért el. A cég neve leginkább akkor került a hírekbe, amikor feltűnt a nemzeti autópálya-koncesszió alvállalkozói között. A hazai autópályák üzemeltetéséről szóló koncessziót 2022-ben nyerte el 35 évre a Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz, a kormányközeli építőipar két legnagyobb szereplőjéhez köthető konzorcium. A tényleges munkát az olyan alvállalkozók végzik, mint az Utiber.
A tragédiáról a szerbiai vasúttársaság azt közölte, hogy az épület belső részét, illetve a külső homlokzatot újították fel nemrégiben, a leszakadt szerkezetet nem.
A sajtóértesülésekkel kapcsolatban megkerestük a magyar Utibert is, érdeklődtünk, milyen minőségben dolgoztak az érintett állomáson, ha érdemben válaszolnak, beszámolunk róla.