Mercedes-vezér: A kínai autógyártókra nem védővámokat kéne kivetni, hanem ösztönözni kéne őket, hogy Európában építsenek gyárakat

Ola Källenius, a Mercedes vezérigazgatója szerint az Európai Uniónak a szabad verseny feltételeit kell biztosítania minden autógyártónak, minden másról a piac működése dönt majd – írja a Financial Times.

A Mercedes vezérigazgatója szerint amikor az 1980-as években a német autógyártók be akartak lépni az akkor még feltörekvőben lévő kínai piacra, a kínai kormány arra kérte őket, hogy fektessenek be az országban, építsenek gyárakat, hozzanak létre közös vállalkozásokat kínai cégekkel. Källenius szerint most az EU-nak is hasonlóan kéne hozzáállnia a kínai autógyártókhoz, amikor azok az európai piacra szeretnének belépni. Az EU egyébként éppen ilyen intézkedések bevezetését tervezi, többek között arra köteleznék a kínai vállalatokat, hogy gyárakat építsenek Európában, illetve hogy megosszák a technológiai fejlesztéseiket.

„Ne erősítsük a protekcionista gazdaságpolitikát, mert mi is sokat veszíthetünk” – mondta a Mercedes-vezér, utalva arra, hogy az EU októberben védővámot vetett ki a Kínából importált elektromos autókra, miután a feltételezések szerint a kínai autógyártók nagymértékű állami támogatásban részesültek. Ennek a döntésnek a német autógyártók voltak a leghangosabb ellenzői, attól tartva, hogy a kínai vezetés ellenlépésként az európai autógyártókat büntetné. A német járműipari vállalatoknak nem jönne jól, ha csökkenne az autóik iránti kereslet a kínai piacon, mivel az európai kereslet csökkenése miatt már most is súlyos problémákkal küzdenek.

Källenius szerint az EU-nak azért is kéne valamilyen megegyezésre törekedni a kínai vezetéssel, mert Kína a globális ellátási lánc szerves részévé vált az elmúlt években. Sok európai gyártó tőlük szerzi be a gyártáshoz szükséges nyersanyagokat, chipeket és bizonyos alkatrészeket is. Emellett az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), amelynek Källenius az elnöke, már előre próbálja oldani a feszültséget a kedden beiktatásra kerülő Donald Trump amerikai elnök és az EU között. A szervezet levélben szólította fel az uniós vezetőket, hogy ne alkalmazzanak megtorló intézkedéseket a Donald Trump által kilátásba helyezett vámok ellen.

Az európai autógyártók nincsenek jó helyzetben, a német Schaeffler AG, a világ egyik vezető autóalkatrész-gyártója novemberben 5000 dolgozóját küldte el, a Volkswagen-csoport pedig történetének legnagyobb válságát éli át, és idén sem várható, hogy sokkal jobb helyzetben kerülnének majd. Az európai autóipar mélyülő válságáról itt írtunk hosszabban.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!