Két nappal a Hatvanba érkező kínai gyár bejelentése után a cég képviselői leültek beszélni a város polgármesterével
2025. január 15. – 14:45
2025 végén kezdenék meg a Xinzhi hétfőn bejelentett állórészgyárának építését, 2026 végén fejeznék be azt, a termelést pedig 2027-ben indítanák el – írta ki a Facebookra Horváth Richárd, Hatvan polgármestere, aki kedden még arról számolt be, hogy őt senki nem tájékoztatta a városba érkező kínai gyárról.
Szerdán Facebook-posztja szerint részt tudott venni egy háromoldalú online egyeztetésen a Xinzhi és a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) képviselőivel. Szerinte „a mi szempontunkból jelentős csúszással, de végre elkezdődött az érdemi párbeszéd. Partneri, pozitív hangulatú megbeszélést folytattunk.”
A polgármester szerint megállapodtak, hogy innentől Hatvan is részt vesz a beruházás előkészítésében. Egyeztetnek például az építési, környezetvédelmi és „minden, a projekthez kapcsolódó eljárást, lépést.”
Horváth Richárd szerint a kínai cég ki fog jelölni nekik egy közvetlen kapcsolattartót. A Xinzhi megígérte, hogy elsősorban hatvani és a környéken élő munkavállalókat próbál majd meg alkalmazni.
Frissítés: Cikkünk megjelenése után a KKM kérdésünkre azt írta: „A beruházás kapcsán Hatvan város polgármestere 2023 decemberében már találkozott a vállalat képviselőivel és ezt követően előzetes egyeztetések is történtek a potenciális beruházás kapcsán.”
Szijjártó Péter még hétfőn jelentette be, hogy a kínai Xinzhi körülbelül 50 milliárd forint értékben egy majdnem 900 fős állórészgyárat fog építeni a 20 ezer fős Hatvanban. A cég munkatársai közül 30 mérnök kutatás-fejlesztéssel foglalkozik majd.
Szijjártó bejelentése után egy nappal, kedden, Horváth Richárd hatvani polgármester azt írta a Facebookra: „Szijjártó Péter hétfőn jelentette be, hogy a kínai Xinzhi autóipari vállalat Hatvanba települ. Ez a hír minket is váratlanul ért, mivel Hatvannal senki sem egyeztetett erről. Egy ilyen beruházást csak akkor tudunk támogatni, ha az a hatvaniak közössége számára hasznos és előremutató. Azonnal elkezdtük az információk gyűjtését, amiket eddig kizárólag a HIPA-Nemzeti Befektetési Ügynökségtől kaptunk.”
Összeszerelőüzem épülhet Hatvanban
Szijjártó Péter bejelentésével egyszerre megjelent a kínai cég közleménye, amely szerint legfeljebb egymilliárd jüanból (55 milliárd forint) építik majd ki a magyarországi gyártóbázist, beleértve az építési telek megvásárlását, a gyárépület felépítését és a berendezések beszerzését. A magyar céget a szingapúri Xinzhi Holdings Limited leányvállalataként hoznák létre, a tervek szerint Xinzhi Motor Hungary Kft. néven.
A kínaiak közleménye szerint a hatvani gyár évente egymillió, elektromos motorokba szükséges állórész előállítására lesz képes. Beszédes, hogy a közleményben az „összeszerelési projekt” kifejezést használják, ami alapján elképzelhető, hogy az alkatrészeket nem Hatvanban gyártják, itt csak összeszerelik majd. (Erre utal az is, hogy a beruházásnak alacsony a költségvetése, de nagy az emberigénye, vagyis a termeléshez kevés gépre, viszont sok emberre lesz szükségük.)
A Xinzhi azt is közölte, hogy a termelési kapacitást a piaci kereslet alakulását figyelve, fokozatosan építik majd ki, és hogy a projekt zökkenőmentes megvalósulása esetén kiegészítő beruházásokat is végezhetnek. Ennek alapján elképzelhető, hogy első körben a bejelentésben szereplő létszámnál jóval kevesebb embert vesznek majd fel, és később, opcionálisan bővülhetnek.
Nem lesz könnyű a Bosch gyára mellett toborozni
Ahogy a Xinzhi beruházásáról szóló hosszabb cikkünkben írtuk, az üzem építésének bejelentése után még maradtak kérdések a projekttel kapcsolatban. Az egyik ilyen, hogy a magyar állam a Xinzhi beruházásának mekkora részét fizeti majd ki, vagyis egy-egy munkahely létrehozása mennyibe kerül a magyar költségvetésnek. Ezt az adatot a külügyminiszter korábban rendszeresen közölte a bejelentések időpontjában, mostanában azonban inkább hallgatnak róla.
Az is kérdés, hogy a Xinzhi miért éppen Magyarországot, és azon belül miért éppen Hatvant választotta európai gyára helyszínének, és ezzel összefüggésben elsősorban milyen ügyfeleknek gyártanának innen. Kézenfekvő, hogy azért, mert a Boschnak szintén Hatvanban van elektronikai eszközöket előállító gyára, ami évi 700 milliárd forint körüli forgalommal és több mint 5000 munkavállalóval Magyarország egyik legnagyobb gyára.
Ez jókora előny a Xinzhinek, ha tényleg a Bosch hatvani üzemébe terveznek szállítani, de óriási hátrány, ha nem, hiszen egy 20 ezer fős városban nagyon nehéz lesz toborozniuk úgy, hogy mellettük van egy 5000 fős gyár. A Xinzhi persze várhatóan a többi iparvállalathoz hasonlóan a gyár egészen nagy körzetéből szervez majd buszjáratokat, vagyis valószínű, hogy Heves vármegyén kívül a budapesti agglomerációban, a Jászságban és a Zagyva völgyében is toboroznak majd.
Elképzelhető persze, hogy a Xinzhi a Boschtól teljesen függetlenül, például a jó vasúti és autópályakapcsolat miatt választotta Hatvant a beruházás helyszínének. Mivel a cég alkatrészeit a Volkswagen és a BYD motorjaiban is felhasználják, logikus, hogy a Volkswagen-csoport legnagyobb motorgyára (Győr), és a BYD nagy európai gyára (Szeged) közelében építkezzenek.