Úgy jelentették be a 900 fős kínai gyárat a 20 ezer fős Hatvanba, hogy a polgármesternek elfelejtettek szólni
2025. január 15. – 07:50
frissítve
„Szijjártó Péter hétfőn jelentette be, hogy a kínai Xinzhi autóipari vállalat Hatvanba települ. Ez a hír minket is váratlanul ért, mivel Hatvannal senki sem egyeztetett erről. Egy ilyen beruházást csak akkor tudunk támogatni, ha az a hatvaniak közössége számára hasznos és előremutató. Azonnal elkezdtük az információk gyűjtését, amiket eddig kizárólag a HIPA-Nemzeti Befektetési Ügynökségtől kaptunk” – írta ki kedden Facebook-oldalára Horváth Richárd, Hatvan polgármestere.
Horváth Richárd szerint a HIPA-tól kapott információk alapján ma a következőket tudják:
- „Hatvanba gyakran érkezik kínai küldöttség beruházási szándékkal. A HIPA tájékoztatása szerint 2023-ban a Xinzhi képviselői is érdeklődtek személyesen. Ezután viszont konkrétumokról a várossal nem esett szó.
- A Xinzhi egy hatvani, állami tulajdonban lévő iparterületre építi gyárát.
- Ez egy 50 milliárd forintot meghaladó iparfejlesztés, amely során több mint 800 munkahely jön létre.
- A Xinzhi különböző motorokba gyárt alkatrészeket. A HIPA megerősítette, hogy akkumulátorokat nem gyárt a cég és nincs is erre vonatkozó terv Hatvanban.”
Szijjártó Péter még hétfőn jelentette be, hogy a kínai Xinzhi körülbelül 50 milliárd forint értékben egy majdnem 900 fős állórészgyárat fog építeni a 20 ezer fős Hatvanban. A cég munkatársai közül 30 mérnök kutatás-fejlesztéssel foglalkozik majd.
A város polgármesterének viszont saját bevallása szerint elfelejtettek szólni, ami miatt Horváth Richárd azt írta: „Az ügyben további egyeztetéseket kezdeményezünk a gyár képviselőivel és kormányzati szereplőkkel egyaránt, mert számunkra elfogadhatatlan, hogy Hatvant kihagyják egy, a városunkban megvalósuló, a jövőnket befolyásoló döntésből, beruházásból.”
A város polgármestere azt is sérelmezi, hogy a gyár működéséből származó iparűzésiadó-bevételt a Navracsics-féle HIPA-reform értelmében nem a város, hanem az állam, azon keresztül pedig a járás kapja majd. Vagyis Hatvan úgy kapott a nyakába egy 900 fős gyárat, hogy annak legfontosabb előnyétől, a helyi adó beszedésének lehetőségétől elesik.
Évi egymillió állórészt raknának össze Hatvanban
Ahogy a Xinzhiről szóló cikkünkben írtuk, a cég elődjét honlapjuk szerint 1990-ben alapították, akkor még a hagyományos meghajtású autók motorjaiba szánt alkatrészek gyártására. A cég központja a Kína délkeleti részén lévő Csöcsiang tartomány Tajcsou városában van. A Xinzhi Motor Co.-t 2010-ben jegyeztették be, és akkor építették fel azt a gyárat, amely azóta a világ legnagyobb állórészgyártója.
A céget 2012 óta jegyzik a sencseni tőzsdén, az árfolyama 2015-ig exponenciálisan nőtt, majd kevesebb mint a felére esett vissza. 2018 után újabb zuhanás következett, az elmúlt időszakban egy részvény ára 15 jüan (820 forint) körül alakult, ami körülbelül 330 milliárd forintos teljes cégértéket takar. Az 50 milliárd forintos magyarországi beruházás ehhez képest jelentősnek számít.
A Xinzhi korábban úgynevezett Tier 2-es autóipari beszállítónak számított, vagyis nem közvetlenül az autógyáraknak adta el a termékeit, hanem az autógyáraknak beszállító motor- és alkatrészgyártóknak. Fontos ügyfelei honlapja szerint a Valeo, a Bosch és a Denso, amelyeknek az alkatrészeken kívül „szakmai támogató szolgáltatásokat” is nyújt.
A Xinzhi tavaly érkezett meg a szintlépéshez, amikor bejelentették, hogy közvetlenül a Volkswagennek is szállítanak majd elektromos motorokba való állórészeket és rotorokat. Nem sokkal később egy másik autógyártóval is hasonló egyezséget kötöttek: a kínai Seres Group és a Huawei által közösen fejlesztett és gyártott Aito autómárkának is hasonló alkatrészeket szállítanak majd 27 milliárd forint értékben.
Szijjártó Péter bejelentésével egyszerre megjelent a kínai cég közleménye, amely szerint legfeljebb egymilliárd jüanból (55 milliárd forint) építik majd ki a magyarországi gyártóbázist, beleértve az építési telek megvásárlását, a gyárépület felépítését és a berendezések beszerzését. A magyar céget a szingapúri Xinzhi Holdings Limited leányvállalataként hoznák létre, a tervek szerint Xinzhi Motor Hungary Kft. néven.
A kínaiak közleménye szerint a hatvani gyár évente egymillió, elektromos motorokba szükséges állórész előállítására lesz képes. Beszédes, hogy a közleményben az „összeszerelési projekt” kifejezést használják, ami alapján elképzelhető, hogy az alkatrészeket nem Hatvanban gyártják, itt csak összeszerelik majd. (Erre utal az is, hogy a beruházásnak alacsony a költségvetése, de nagy az emberigénye, vagyis a termeléshez kevés gépre, viszont sok emberre lesz szükségük.)
A Xinzhi azt is közölte, hogy a termelési kapacitást a piaci kereslet alakulását figyelve, fokozatosan építik majd ki, és hogy a projekt zökkenőmentes megvalósulása esetén kiegészítő beruházásokat is végezhetnek. Ennek alapján elképzelhető, hogy első körben a bejelentésben szereplő létszámnál jóval kevesebb embert vesznek majd fel, és később, opcionálisan bővülhetnek.
Ez a cikkünk ide kattintva angol nyelven is olvasható a Telex English oldalán. Nagyon kevés az olyan magyarországi lap, amelyik politikától független, és angol nyelvű híreket is kínál. A Telex viszont ilyen, naponta többször közöljük minden olyan anyagunkat angolul is, amelynek nemzetközi relevanciája van, és az angolul olvasó közönségnek is érdekes lehet: hírek, politikai elemzések, tényfeltárások, színes riportok. Vigye hírét a Telex English rovatnak, Twitterünknekés angol nyelvű heti hírlevelünknek az angolul olvasó ismerősei között!