Golyóálló mellények anyagából gyárt szakadásmentes harisnyát a kanadai nő, ma 140 milliárd forintot ér a cége
2025. január 4. – 12:19
A kanadai Katherine Homuth 2017-ben találta ki, hogy olyan harisnyát hoz létre, ami a hétköznapi nejlonharisnyákkal ellentétben sok használatot bír ki, nem szakad el szinte azonnal. Tucatnyi különböző anyagot kipróbált, de minden alkalommal, amikor az ujja köré tekerte és meghúzta a szálakat, az anyag elszakadt. Végül mégis talált olyat, amiről azt gondolta, beválhat: a polietilént előtte leginkább csomagolóanyagokban használták, ruhákhoz nem, egyedül a golyóálló mellények gyártásánál volt elterjedt. 2000 dollárért vett egy tekerccsel az anyagból, majd elküldte egy kínai gyárnak tesztelésre. „Dühös üzenetben reagáltak: tönkrement a gépük a száltól” – mondja az amerikai Forbesnak. A 34 éves kanadai startupper azóta nagy utat járt be a szakadásmentességet ígérő harisnyákkal: a cégét a befektetők a legfrissebb befektetéskor 350 millió dollárra, azaz több mint 140 milliárd forintra értékelték.
Homuth állítása szerint az általuk gyártott harisnyák akár tízszer annyi ideig is bírják, mint a hagyományos, nejlonból vagy elasztánból készült darabok, melyek dollármilliárdos értékben kerülnek a kukákba. A vállalkozó 2024-re 30 millió dolláros árbevételre számít, a Sheertex tavaly a legnépszerűbb harisnya volt az Egyesült Államokban. Korábban ennél is magasabb bevétele volt, azóta viszont történt egy komoly váltás az üzleti modellben: korábban nagyrészt a saját weboldalán árulta a harisnyákat, időközben viszont már kiskereskedők, például a H&M, a Cos és a Costco is szerződtetik. Homuth azt várja, 2025-re kifizetődik a váltás, és több mint 70 millió dollárra emelkedik az árbevétel.
A Sheertex mögött álló cég, az SRTX próbál más ruhák piacaira is betörni, szeretnének kifejleszteni például egy vízlepergető anyagot az emberi egészségre nem túl kedvező hatású, esőkabátokban, sátrakban, túrabakancsokban használt perfluor- és polifluor-tartalmú alkil anyagok (PFAS-ok) alternatívájaként.
Ennek eléréséhez 143 millió dolláros befektetést kaptak többek között a H&M-től, az ArcTern Ventures nevű, fenntartható projektekre specializálódott kockázatitőke-befektetőtől, illetve a Lululemon sportruházatgyártó alapítójától, közel hatmilliárd dollár vagyonnal rendelkező Chip Wilsontól. A legutóbbi tőkebevonáskor (két éve) a befektetők 350 millió dollárra, azaz több mint 140 milliárd forintra értékelték az SRTX-et, Crunchbase adatai alapján a cégnek jelenleg 13 befektetője van.
Nemrég nyitották meg új, 300 ezer négyzetméteres gyárukat Montrealban – Homuth ugyanis végül nem szervezte ki a gyártást Kínába, miután a tesztelés tönkretette a kínaiak gépét, helyette Toronto mellett felállított egy kutatólabort, hogy rájöjjenek, hogyan lehet feldolgozni a polietilént harisnyákhoz. 2018-ban részt vettek az Y Combinátor akcelerátorprogramjában, utána húzták fel első saját gyárukat Montrealban. Eleinte a harisnyák darabjának előállítása 50 dollárba került, a kiadások csökkentése miatt végül azt is bevállalták, hogy ők maguk állítsák elő a szálakat. 2024-re 12 dollárra szorították le a gyártási költséget, két év múlva Homuth azt szeretné elérni, hogy 2,5 dollárból is kijöjjön egy harisnya. A harisnyák ára változó, a H&M-nél egy sima fekete harisnya 20 dollár, a legújabb fejlesztés a Sheertex saját webshopjában 99 dollár.
A H&M 2020-ban fektetett be először a cégbe, 2022-ben kezdte el árulni a csoporthoz tartozó Cos-üzletekben, majd 2023-ban a H&M maga is elkezdte forgalmazni a Sheertex harisnyáit. Homuth szerint a kiskereskedelemre való átállás elengedhetetlen ahhoz, hogy skálázhatóak legyenek. Az SRTX célja, hogy 2027-ben 30 millióra növelje az eladott mennyiséget, ami 15-szörös növekedést jelentene 2024-hez képest. A startup egyébként – Homuth szavaival élve – „közel sem” nyereséges: évente 30 millió dollárt élnek fel, és a közelmúlt bővítéseire 50 millió dollárt költöttek el.