Az állam nagyobb szerepet szán a GYSEV-nek a nyugat-magyarországi közlekedésben
2024. december 1. – 09:43
„Határozott célunk hogy a GYSEV 2025-ben érdemben részt vegyen a nyugat-magyarországi közösségi közlekedés működtetésében” – válaszolta az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóirodája az Iho.hu-nak.
Lázár János építési és közlekedési miniszter októberben jelentette be, hogy lezárult az osztrák Strabag tulajdonrészének felvásárlása, azaz a magyar állam a GYSEV kétharmados többségi tulajdonosa lett. Ezzel a magyar államnak tulajdonképpen két vasútvállalata lett: a MÁV és a GYSEV.
A GYSEV Zrt. (németül Raaberbahn) egy osztrák–magyar vasúttársaság, amelyben a magyar államnak eddig is többsége volt, de nem kétharmados, ez változik meg azzal, hogy Lázár bejelentése szerint kivásárolták a Strabagot. Ez amúgy nem váratlan fejlemény, azóta lehetett rá számítani, hogy az építési- és közlekedési miniszter tavaly novemberben kirúgta a GYSEV osztrák igazgatóhelyettesét.
Az Iho.hu megkeresésére most a minisztérium azt közölte, hogy a két vasúttársaság működésének összehangolását, szolgáltatási terheinek jobb elosztását nemcsak lehetőségnek, de kötelességnek tekintik. Konkrét döntés ugyanakkor még nem született, hogy mely vonalak üzemeltetését venné át a GYSEV.
Az Iho.hu szerint az átállást május 29-éig kell levezényelni, és kilencszáz munkavállaló mehet át a MÁV Zrt-től a GYSEV-hez. Így a GYSEV olyan vasútvonalakat kezelne pluszban, mint teljes egészében a Bakonyt hosszában átszelő 20-as (Székesfehérvár–Szombathely), az ugyancsak bakonyi érintettségű Veszprém–Győr (11-es), a 26-os (Keszthely kizár), a rábaközi Pápa–Csorna (14-es), vagy délebbre a szlovén államhatárt a Székesfehérvár–Szombathely vasútvonallal összekötő 25-ös (Bajánsenye–Zalaegerszeg–Ukk–Boba), valamint a 17-es Nagykanizsáig.
Ezzel kapcsolatban megkerestük a MÁV sajtóosztályát, akik az ÉKM-hez irányítottak. A minisztérium válaszában megerősítette, hogy konkrét döntés még nem született, de „valóban határozott célunk hogy a GYSEV 2025-ben érdemben részt vegyen a nyugat-magyarországi közösségi közlekedés működtetésében akár a kérdésben szereplő vonalakon, vagy azok egy részén. Ha születik végleges döntés, arról először az érintett munkavállalók kapnak tájékoztatást”.