Karácsonyig zárhatja a Waberer's a Posta-biztosítók megvásárlását
2024. november 14. – 07:07
Erős negyedévet zárt a szállítmányozással, logisztikával és biztosításokkal, sőt legújabban harmadik feles raktározási projektekkel is foglalkozó Waberer’s Csoport. Mint ismert, a Budapesti Értéktőzsde prémiumkategóriájában forgó cég főrészvényese Tiborcz István, a miniszterelnök veje, de jelentős kisebbségi tulajdonos a szintén tőzsdén jegyzett Mol Nyrt. is.
A társaság pedig csak úgy ontotta az elmúlt időszakban az izgalmas híreket, éppen biztosítókat vesz az államtól, a Válasz Online írt először arról, hogy a cég ecseri logisztikai központot fejleszthet a Magyar Postának, de történt a társaság papírjaival egy bennfentes kereskedelmi ügy is, igaz, utóbbiról nem volt szó a cég gyorsjelentésének megjelenése apropóján szervezett szerdai beszélgetésen.
A friss adatok
Kezdjük a friss számokkal! Tóth Szabolcs pénzügyi igazgató a sajtótájékoztatón azt mondta, pusztán a harmadik negyedévben az árbevétel 11 százalékkal, 193 millió euróra emelkedett, ahogyan a jövedelmezőség is javult ebben az időszakban. Igaz, ha az év egészét nézzük, akkor csak a forgalom pluszos, a profit már nem. Ennek azonban nem kell olyan nagyon nagy jelentőséget tulajdonítani, mert gyakorlatilag az hiányzik az idei profitból, hogy a társaság pénzeszközeit immár alacsonyabb kamattal lehetett fialtatni, mint 2023-ban, vagyis a pénzügyi eredmény soron volt elmaradás.
A Budapesti Értéktőzsde honlapján elérhető részletes riportban minden fontos adat megismerhető mindenféle bontásban. Tóth Szabolcs azt is rögzítette, hogy a cégcsoport teljesíti az idei évre kitűzött céljait, vagyis a 40 millió eurós EBIT-et, azaz kamatok és adók előtti eredményt. Mint hallottuk, a korábban szintén bemondott 800 millió eurós forgalom is meglenne, de amikor ezt meghatározta a vezetés, még nem egyeztetett az auditorral arról, hogy miként kell a közös irányítású cégeket konszolidálni. Végül az a döntés született, hogy a tőkekonszolidáció során a megszerzett cégeknél egyelőre csak a nyereséget és nem a forgalmat fogják konszolidálni, így a tervek szerinti működéssel a tervek alatti forgalmi számot fogunk látni. Az összforgalom a jelenlegi becslések alapján eléri majd a 800 millió eurót.
A cégcsoport különböző üzletágai közül határozottan a biztosítási szegmens van a legnagyobb lendületben, időről időre rekordokat ér el. A 6,5 millió eurós eredmény új csúcsnak számít, ami elsősorban a kár-költségszint kedvező alakulásának, valamint a javuló viszontbiztosítási és befektetési teljesítménynek köszönhető. A társaság célja, hogy diverzifikálja a tevékenységét minél több üzletág felé.
Tóth Szabolcs elmondta, hogy a Magyar Posta biztosítóinak megvétele a finisben van, karácsonyig lezárulhat. A vásárlás nem fogja növelni a cég adósságállományát, ugyanis a Gránit Biztosító biztosítási tartalékai jóval a felügyelet által megkövetelt szint felett vannak, így a túltartalékolás miatt lehetőség lesz saját forrásokból kifizetni a vételárat anélkül, hogy a kártalanítások veszélybe kerülnének.
A hatósági engedélyek – a szükséges hiánypótlások benyújtása után – megérkezhetnek, de azt tippeljük, hogy eredményhatás csak a jövő első negyedévtől lesz.
Mint hallottuk,
részletes operatív szinergiatervek még nincsenek a zárás előtt, de amikor a cég árajánlatot adott, akkor természetesen már látta a szinergialehetőségeket, ebből egy elhangzott: az értékesítési csatorna.
A Gránit Biztosító egy irodából menedzseli a portfólióját, a Posta Biztosítók a másik véglet, ott a fizikai értékesítési csatornák, vagyis a postahivatalok jelentenek nagy értéket.
A nemzetközi fuvarozás és szállítmányozás (ITS) üzletágban is nőtt a forgalom, de azért nem ez a legsikeresebb terület továbbra sem. A hagyományos közúti szállítás után a multimodális szállítás nyer majd teret, vagyis immár a vasúti, vízi és légi szállítás is kiajánlható a kulcsügyfeleknek. A lengyelországi Link leányvállalat néz szembe a legkomolyabb kihívásokkal, itt bőven lesznek átalakítások, de az előrejelzések alapján jövőre újra eredményt termelhet.
A szerződéses logisztika (RCL) üzletágban a hazai helyett egyre inkább kelet-európai a fókusz. Itthon mindenesetre elkészült az ecseri nagy logisztikai park, a harmadik negyedévtől ez már pénzt termel. Itthon újdonság a hulladéklogisztika, amit a MOHU-val közösen fejleszt a cég. Itt tulajdonosi átfedés is van, a MOHU-ban és a Waberer’sben is van Mol-tulajdon. Az állami megszorítási hullám még a miniszterelnök vejének cégét is elérte. A kormány arról tájékoztatta a Waberer’s Csoportot, hogy a 2023-as évben megítélt debreceni raktárfejlesztési támogatási ajánlatot visszavonja. Ugyanakkor a cég bár módosított műszaki tartalommal, de eredeti ütemezési terv szerint mégis meg kívánja valósítani ezt a raktárfejlesztést, a régióban megjelenő ipari beruházások (BMW és társai) várható logisztikai keresletében bízva.
A külsős raktárfejlesztés
A csoportnál született egy új divízió, a harmadik feles raktárfejlesztés sztorija. A Magyar Posta, vagyis egy nagy állami partner lesz az első ügyfele a legújabb szegmensnek. Ez a logisztikai terület is Ecseren, a saját park mellett, ahhoz nagyon közel épül, a munkálatok hamarosan megkezdődnek. 2025 végéig várható a zárás.
A Telex rákérdezett, hogy mennyire jellemző az, hogy egy cég induló ágazata rögtön egy gigantikus állami tendert nyer el. Tóth Szabolcs így válaszolt:
„Az üzletág folyamatosan épült, de első körben a saját raktárainkra fókuszáltunk. Azt gondoljuk, hogy értjük, miként lehet nemcsak fejlesztői, de használói fejjel is gondolkodni, sok belföldi és külföldi partnernek ajánlottuk a tudásunkat. A Magyar Posta tenderén komoly verseny alakult ki, büszkék vagyunk rá, hogy mi tudtuk a legjobb ajánlatot adni.”
A pénzügyi igazgató visszakérdezésünkre megerősítette, hogy nem a Magyar Posta lehetőségre jött létre az ágazat, hanem az már épült, amikor elindultak a posta tenderén.
Új struktúra
A Waberer’s jelenleg 2800 tehergépjárműből álló modern flottát üzemeltet, és 265 ezer négyzetméter korszerű raktárt kezel, ezzel a régió legnagyobb logisztikai kapacitása felett diszponál. A csoport különböző cégekkel és feladatokkal gazdagodott az utóbbi években, vannak új jogi személyek. A cég az új helyzetre úgy reagál, hogy átstrukturálja magát.
2025. január 1-től a tőzsdén jegyzett Waberer’s International Nyrt. kizárólag központi holding funkciókat lát majd el, alatta pedig kialakul egy négyes struktúra, a közúti, a vasúti, a logisztikai, illetve a biztosítói szegmens.
A tőzsdén amúgy a részvény most egy kicsit „beállt”, az árfolyam stabilizálódott, ami nem volt jellemző a társaságra. A részvénynek ugyanis a tőzsdei bevezetés óta először volt egy borzalmas lejtmenete, majd jött egy stabilizáció és egy remek áremelkedés. Összességében most ott tart a papír, hogy a kezdetektől máig gyakorlatilag zéró a hozama, ahogyan az idei évben (YTD) is 0 körüli a teljesítmény. de aki 2020-2024 között „utazott” a társasággal, na, nem a kamionokban, hanem a tőzsdén, kétségtelenül remekül járt.
Ha pedig már a tőzsdénél tartunk, nemrég derült ki, hogy Tiborcz István egy másik pénzügyi érdekeltsége, a Gránit Bank is tőzsdére léphet. Ugyanakkor ennek nincs sok köze a Gránit Biztosítót is tartalmazó Waberer’s Csoporthoz. A bank és a biztosító mindenképpen együttműködik, összeköti őket a tulajdonos Tiborcz István személye, vagy például az, hogy Hegedüs Éva, a Gránit Bank első embere, a Waberer’snek is felügyelőbizottsági elnöke. De a két csoport között nincs tulajdonosi viszony, vagyis a bank tőzsdére lépése nem befolyásolja a szállítmányozó csoport életét.