Jó hatása lehet a munkára a munkahelyi beceneveknek, de nagyon nem mindegy, hogyan használjuk őket

2024. november 10. – 09:56

Másolás

Vágólapra másolva

Elsőre bizarr kutatássorozatot publikált egy kanadai és egy amerikai egyetem két kutatója, Zhe Thang és Shuili Du. A marketinget tanító adjunktus és professzor több mint 1100 amerikai bevonásával azt vizsgálta, hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen. A becézés alatt nem a keresztnév becézését, rövidítését értik (például Tamás helyett Tomi), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad a megnevezettnek – például Angela Merkelnek a Mutti vagy Elon Musknak a Space Cowboy.

Egy friss kutatásuk szerint az amerikai felnőttek majdnem kilencven százalékát illették már valamilyen becenévvel a munkahelyén, vagy tapasztalta, hogy valaki mást becenévvel illetnek. Azt több tanulmány is kimutatta, hogy a becenevek használata barátok között és párkapcsolatban jó hatással lehet a kapcsolatra, de a baráti és párkapcsolatokkal ellentétben a munkahelyiek a legtöbbször aszimmetrikusak. A két kutató ezért megvizsgálta, hogyan hat a becenévmánia arra, hogyan érzik magukat az emberek a munkahelyükön – legalábbis az amerikaiak körében.

A Harvard Business Review-n megjelent cikkükben azt írják, a kutatás során megkérték a résztvevőket, hogy képzeljék el magukat egy új munkahelyen, majd négy csoportra osztották őket:

  1. Az első csoportnak azt mondták, az új cégnél az alkalmazottak a főnöküket Panda becenéven hívják, mert mindig fekete-fehér öltönyt visel.
  2. A második csoportnak azt, hogy a főnök Pandának hívja az egyik alkalmazottat az öltönye miatt.
  3. A harmadik csoportnak egy olyan céget kellett elképzelnie, ahol az alkalmazottak a főnöküket a hivatalos nevén szólították.
  4. A negyedik csoportnak pedig egy olyan céget, ahol a főnökük egy alkalmazottat a hivatalos nevén szólít.

Hogy elkerüljék, hogy a nemek befolyásolják az eredményeket, bizonyos résztvevőknek a főnök nemét is megadták. Ezután a résztvevőkkel kitöltettek egy kérdőívet, ennek célja az volt, hogy megállapítsák, hogyan éreznék magukat az elképzelt szituációban: mennyire éreznék magukat (pszichológiai szempontból) biztonságban, tiszteletben tartva és erősnek. A felmérés eredménye alapján a becenevek használata a munkahelyen néha pozitív hatással járhat, de távolról sem mindig – még akkor sem, ha azt jó szándékkal adják.

Azok a résztvevők, akiknek azt mondták, hogy a főnök becenévvel illeti az alkalmazottat, kényelmetlenebbül és kevésbé megbecsültnek érezték magukat a munkahelyükön, mint azok, akiknél a főnök a hivatalos nevén hívja az alkalmazottat.

Viszont azok, akik Pandának hívhatták a főnöküket, legalábbis a képzeletükben, arról számoltak be, hogy komfortosabban és jobban megbecsülve érzik magukat, mint azok, akiknek azt mondták, hogy az alkalmazottak a hivatalos nevén szólítják a felettesüket.

A kutatás azt is megállapította, hogy a hierarchia fontossága szintén árnyalja a képet. Egy utólagos vizsgálatban a résztvevők egyik felének azt mondták, hogy a hierarchia betartása kritikus a vállalatnál, a másik felének pedig azt, hogy a hierarchia nem annyira fontos. Itt is négy részre osztották a résztvevőket: egy részüknél Latténak hívták a főnököt (hogy miért, az kikövetkeztethető), egy másik részüknél a főnök hívta Latténak az egyik alkalmazottat, a többieknél mindenki a rendes nevén szólított mindenkit. Ez a kutatás azt állapította meg, hogy a becenevek használata sokkal erősebb hatást váltott ki a hierarchiára jobban építő munkahelyeknél.

A kutatást vezetői szerint ezek a tanulságok a vezetők számára:

  1. Nem baj, ha az alkalmazottak becenévvel illetik a felettesüket (amennyiben persze ezek természetes módon alakulnak ki, nem pedig maga a főnök várja el vagy találja ki).
  2. Azt viszont érdemes elkerülni – de legalábbis nagyon óvatosan bánni vele –, hogy a vezető Latténak, Pandának vagy bármi másnak hívja az alkalmazottját.
  3. Bárhogy is dönt egy vezető, mindenképp vegye figyelembe a szervezetre jellemző munkahelyi kultúrát.
  4. Ha nem tudjuk eldönteni, hogy egy becenév oké-e, kérdezzünk rá.
  5. És egy elég nyilvánvaló tipp: ne használjunk gúnyneveket.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!