Legalább három németországi gyárát bezárná a Volkswagen
2024. október 28. – 14:31
Legalább három németországi gyárát bezárhatja a Volkswagen.
– ismertette a cég dolgozóival az autóipari konszern vezetésének döntését Daniela Cavallo szakszervezeti vezető a németországi Wolfsburgban található üzem munkásai előtt tartott beszédében. A Bloomberg által szemlézett hétfői beszédben Cavallo indulatosan támadta a költségcsökkentésre és a versenyképesség javítására hivatkozó gyárbezárást.
Ez azt jelenti, hogy még több gyártókapacitás, termék, műszak, gyártósor esik ki. (…) Ez kiéheztetés, ez a cég alapjainak meggyengítése.
Olivier Blume vezérigazgató a Volkswagen cégcsoport magas termelési költségeire, és a kínai BYD jelentette konkurenciára hivatkozva lengette be szeptemberben azt, hogy középtávon akár 30 ezer fővel csökkenthetik a németországi dolgozók számát, ami 10 százalékos leépítést jelentene annál a cégnél, melynél 87 éve nem zártak be egyetlen gyárat sem. A szakszervezetek viszont állítják, a cégvezetés elrontotta az elektromos autók gyártására való átállást és a cég termékeinek árazását.
A bezárásra ítélt gyárak Németország keleti tartományaiban, Zwickauban, Chemnitzben és Drezdában találhatók.
A Volkswagen összesen 120 000 embert foglalkoztat Németországban, ennek felét a központi üzemben, Wolfsburgban. Cavallo szerint a leépítések mellett a Volkswagen megmaradt dolgozóinak 10 százalékkal csökkentenék a fizetését, a következő két évben elmaradnának a béremelések. Ezen kívül megszűnne a jelenlegi havi 167 eurós kollektív bónusz, illetve a 25 és 35 éves munkaviszony után járó bónusz is. Ez összesen mintegy 18 százalékos bércsökkenést jelent.
A Volkswagen problémáival több cikkben is részletesen foglalkoztunk. A krízis nem csak a kínai gyártók európai megjelenésének és az elektromos autók iránti kereslet vártnál kisebb ütemű bővülésének köszönhető, de annak is, hogy az autópiaci kereslet még mindig nem állt vissza a koronavírus-járvány előtti szintre, amikor évente több mint 15 millió új személyautót adtak el az Európai Unióban. Ez jelenleg azt jelenti, hogy a Volkswagen évente 500 ezerrel kevesebb autót ad el Európában, mint amennyit gyártói kapacitásai lehetővé tennének, ami nagyjából két üzemnek felel meg. Blumé-nak annyiban igaza van, hogy az egész VW-csoportnál komoly gondot okoz a magas költségszint, amit jól mutat az is, hogy a Volkswagen márka jelenlegi árrése mindössze 2,3 százalék, amit 2026-ra 6,5 százalékra szeretnének emelni a cég vezetői.
A Volkswagen-csoport gondjai egyelőre csak korlátozottan mutatkoztak meg a cég győri Audi-gyárában, azonban a magyar gazdaság egészének kilátásai is nagyban függnek a német autóipar teljesítményétől.