Az Európai Bizottság részéről rendben van, hogy a spanyol kormány megvétózta a Talgo vonatgyártó magyar megvásárlását

2024. augusztus 29. – 17:22

Másolás

Vágólapra másolva

Nem tartja problémásnak az Európai Bizottság Spanyolország vétóját, amellyel megakadályozták, a magyar Ganz-Mávag konzorcium felvásárolja a spanyol Talgo szupervonatgyártót, írja az El País.

„A döntés előjoga az államé, és a Bizottságnak nem kell előzetesen jóváhagynia Spanyolország döntését, hogy megvétózza ezt a felvásárlást” – mondta a spanyol lapnak Francesca Dalboni, a Bizottság pénzügyi stabilitásért és tőkepiaci unióért felelős szóvivője. Hozzátette, az üggyel kapcsolatban „nincs konkrét hozzáfűznivalójuk”.

Dalboni elmondta, a tagállamok biztonsági okokból korlátozhatják az egységes piaci szabadságjogokat, például a letelepedés szabadságát és a tőke szabad mozgását, abban az esetben, ha ezek az intézkedések „indokoltak és arányosak a kitűzött céllal”. Dalboni szerint az Európai Bizottság nem kötelezi a tagállamokat arra, hogy az ilyesfajta döntéseket előzetesen bejelentsék. Hozzátette, egyelőre senki, így a magyar cég és kormány sem kérte egyelőre az ügy felülvizsgálatát, annak ellenére, hogy a Ganz-Mávag korábban jelezte, panaszt fog benyújtani a döntéssel kapcsolatban a Bizottság felé.

A spanyol kormány még hétfőn jelentette be: nemzetbiztonsági kockázatokra hivatkozva megvétózza, hogy a magyar kézben lévő Ganz-Mávag felvásárolja a Talgo vonatgyártót. A spanyol titkosszolgálat (CNI) ugyanis 18 hónapja elemezte a lehetséges magyar vevőt, ami arra utal, hogy már jóval a márciusi ajánlattétel előtt megkezdték a vizsgálódást. Elsősorban a Ganz-Mávag konzorcium és az orosz Transmashholding kapcsolatát találták problémásnak. A spanyol kormány ez olyan rendelet miatt tudta megakadályozni az üzletet, amit a Covid és az ukrajnai háború miatt meggyengült cégek, vállalatok külföldi felvásárlása ellen hoztak. A Talgo speciális technológiája ráadásul az oroszoknak is hasznára lenne az Ukrajna elleni háborúban, ebből a szempontból pedig különösen nagy kockázatot jelenthet a magyar kormány politikai kötődése Oroszországhoz.

A spanyol kormány az elmúlt hónapokban többször is nyilvánvalóvá tette, hogy nem lelkesedik a magyar cég ajánlatáért. Óscar Puente spanyol közlekedési miniszter márciusban azt mondta, mindent megtesznek azért, hogy elutasítsák a Talgo vonatgyárra vonatkozó magyar ajánlatot. A spanyol gazdasági sajtó szerint az volt a spanyol kormány elutasító álláspontjának egyik oka, hogy Orbán Viktort sejtik az ajánlat mögött, és úgy vélték, hogy a magyar konzorciumnak orosz kötődése is lehet. Májusban ráadásul a Škoda is beszállt a vonatgyártóért folyó versenybe, ennek pedig úgy tűnt, már a spanyol vezetés is jobban örült.

A Talgo a gyorsvonatok és az Intercity vonatok tervezésében, gyártásában és karbantartásában vezető cég, aktív Spanyolországban, Németországban, Dániában, Szaúd-Arábiában, Egyiptomban és Kazahsztánban. A cég fő részvényese a Trilantic magántőkealap, ami egy ideje ki akar szállni a cégből, vevőt keresve a részesedésére.

Erre a részesedésre csapott (volna) le a Ganz-Mavag Europe Zrt. A magyar cégnek két tulajdonosa van, 45 százalékban az állami befektetőcég, vagyis a Corvinus Zrt. és 55 százalékban a Ganz-Mavag Holding Kft., ami a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. 100 százalékos tulajdonában van. Emögött a Solva II. Magántőkealap áll, amelynek fő részvényese Törő Csaba. A Solva II Magántőkealapot a Lead Ventures Alapkezelő Zrt. alapkezelő társaság kezeli, amely 100 százalékban a magyar Mol Vagyonkezelő Kft. tulajdonában van, amely pedig a Mol Nyrt. tulajdona. A magyar ajánlat összesen 619 millió eurós (240 milliárd forintos) értékű, a finanszírozást részben az állami tulajdonú Eximbank 134 milliárdos hiteléből hajtanák végre.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!