Második éve veszteséges az egyiptomi vonatbizniszben utazó magyar cég
2024. július 2. – 13:56
11,9 millió euró, azaz nagyjából 4,7 milliárd forint veszteséggel zárta a tavalyi évet a Ganz–Mavag International, ezzel a társaság saját tőkéje 10,8 millió euró mínuszba fordult, írja a Hvg.hu. Ez a második veszteséges éve a társaságnak, 2022-ben még a tavalyinál is nagyobb, 37,6 millió eurós mínusszal zárták az évet. A tulajdonosok nyilatkoztak arról, hogy 2024-ben legalább akkora mértékű pénzügyi támogatást nyújtanak majd, amiből a cég még minimum 12 hónapig működni képes.
A Mavag International az a vállalat, amelyik a Magyar Vagon-csoport nagy egyiptomi megrendelését könyveli: a csoport azt vállalta, hogy 1350 vasúti kocsit szállít le az egyiptomi vasúttársaságnak. A projektben eredetileg részt vett volna az orosz Transzmashholding-csoport is, ám kiszállásuk után most a Magyar Vagonnak, illetve a Szalay-Bobrovniczky Kristóf jelenlegi hadügyminiszter által gründolt vállalatcsoporthoz privatizált Dunakeszi Járműjavítónak kell megbirkóznia a rendeléssel. (A Mavag International fele a Habony Árpád köréhez tartozó Tombor András Cato Investment Kft. nevű cégéé, a másik rész tulajdonosa a Magyar Vagon Befektetési Zrt., ami mögött a Molhoz és Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető Solva II. Magántőkealap áll.)
Az egyiptomi vonatbizniszben a gyártást a csoporthoz tartozó Dunakeszi Járműjavító végzi, náluk nem keletkezett veszteség, de a szokásosnál rosszabb üzleti évük volt: 44 milliárd forintos árbevétel mellett csak 50 millió forintos adózott eredménnyel zártak, ugyanez 2022-ben még 336 millió forint volt. 2022-ben a gyártás folyamatosságának érdekében a tulajdonosok 9 millió eurót és 680 millió forintot adtak a DJJ-nek tulajdonosi kölcsönként, előbbiből 2023-ban a társaság 1 millió eurót, utóbbiból a teljes összeget visszafizette a társaság.
Eredetileg a megrendelés nagyobbik részét nem a magyar fél, hanem az orosz Transzmashholding teljesítette volna, de a 2022-es ukrajnai orosz invázió kezdete után az oroszok kiszálltak a projektből és a magyar vegyesvállalatokból – alighanem azért, mert a csoport végső tulajdonosai közül többen egyből szankciós listára kerültek.
Összességében tehát nem úgy fest, hogy az egyiptomi biznisz jó üzlet volna.
Korábban már írtunk a magyar vasútkocsi-gyártás, -javítás és -karbantartás kulcscégének számító Dunakeszi Járműjavító nehézségeiről: a céget 2022-ben több probléma, köztük a durva alapanyagárak, az ukrajnai háború és az ezzel járó szankciók, a Sperbank csődje, és a hazai beruházások belassulása is komolyan érintette. Nem volt könnyű az egyiptomi üzlet menedzselése sem, a DJJ és az egyiptomi vevő között komoly vita alakult ki a szerződési feltételekről.
A Dunakeszi Járműjavító jelenleg azon van, hogy bevásárolja magát a spanyol vasútijármű-gyártó Talgóba, ami mögé Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is beállt. A vételi szándékról ebben a cikkünkben írtunk bővebben.