Nagy Márton az iváncsai akkugyár leállásáról: Előfordulnak huplik, de ez a jövő technológiája
2024. május 28. – 13:52
„Azt gondoljuk, hogy az elektromos autózásban átmeneti lassulás van. Egyértelműen ez a jövő technológiája, az, hogy vannak huplik, előfordul” – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy budapesti sajtóeseményen a Világgazdaságnak, mikor a lap a minisztert az SK Innovation akkugyárában történtekről kérdezte.
Iváncsán közel 700 milliárd forintból épített akkumulátorgyárat a koreai SK, de alig hogy az üzem termelni kezdett, az európai autóipar válsága miatt annyira visszaestek a megrendeléseik, hogy a munkavállalók kétharmadától, körülbelül 600 dolgozótól meg kellett válniuk, és leállították a gyártást. A vendégmunkások a bejelentés után fekáliával kenték össze a gyár összes mosdóját.
Nagy Márton a keddi sajtóeseményen azt mondta, Kínában nincsenek ilyen hullámok, az EU-ban a penetráció alacsonyabb, amit „jó lenne továbbtolni”. Szerinte a huplik elkerülése miatt európai megoldásra lenne szükség, mivel tagállamonként nagyon eltérő elképzelések vannak. Franciaországban például erős infrastrukturális fejlesztések zajlanak, miközben a németek le vannak maradva, és még az állami támogatási programot is kivezették. A miniszter szerint az is szerencsés lenne, ha a belső égésű motorok kivezetéséről szóló uniós döntéshez is minden ország tartaná magát, a magyar soros elnökség is erre próbál majd megoldást találni majd júliustól.
A sajtóeseményen a reptér visszavásárlásától is kérdezték Nagy Mártont, aki azt mondta: „Jól halad, a napokban fogjuk befejezni a hitelezőkkel a tárgyalásokat”, de a tranzakció lezárulásának pontos dátumát most sem árulta el. Annyit jegyzett meg, hogy úgy szeretne elmenni nyaralni, hogy már a magyar államé.
Magyarország éppen akkumulátoripari nagyhatalommá válik. Az ágazat jelentőségének növelése egybevág az Orbán-kormány geopolitikai és világgazdasági stratégiájával, sokan azonban attól tartanak, hogy ezzel csak újabb kényszerpályára kerül a magyar gazdaság. Az érveket és ellenérveket gazdasági szemszögből háromrészes cikksorozatban vizsgáltuk meg:
- Akkora gyárak épülnek Magyarországon, mint még soha, de mire jó ez az egész?
- Nem az a kérdés, hány akkumulátort gyártanak az országban, hanem hogy mit tesznek hozzá ehhez magyarok
- Alacsony az akkugyárak hozzáadott értéke? Igen, de még mindig magasabb, mint az autógyáraké
Az akkumulátorgyártás hazai felfutását feldolgozó cikkeink itt olvashatók.