Magyarország is beszállhat a nagy cseppfolyósgáz-bizniszbe

2024. január 9. – 13:56

Magyarország is beszállhat a nagy cseppfolyósgáz-bizniszbe
Épülő LNG-terminál az Elba folyó partján a németországi Stadéban 2023 augusztusában – Fotó: L. Focke Strangmann / DPA / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

A cseppfolyósított földgáz (LNG) sokkal fontosabbá vált Európa földgázellátásában. Bár a gázpiacra nincsenek uniós szankciók, de az orosz szállítások így is nagyon megcsappantak. A hagyományos kelet-nyugati vezetékek különböző okok miatt (egymás kölcsönös szívatása, robbantás, önkéntes partnerváltás) nincsenek megfelelően kihasználva. Új útvonalak is léptek be, de nagyon meghatározóak lettek a gombamódra szaporodó LNG-terminálok is. Az év végén a potenciális magyar LNG-piacra is készült egy új szabályozás, amelynek okait és hasznát eltérően látják az általunk elért szakemberek. Az biztos, hogy az elvi lehetősége már meglesz bizonyos létesítmények megépítésének, illetve az ilyen kereskedelmi ügyleteknek.

A magyar energiapiacot némileg meglepte, hogy 2023 végén új szabályozás jelent meg a hazai LNG-piacról, amelyről a VG írt cikket. Az írásból is kiderült, hogy a bányatörvény és a gáztörvény módosítása után immár Magyarországon is létesíthető cseppfolyósított földgázzal (LNG) foglalkozó üzem.

Erre a tevékenységre olyan cég kaphat engedélyt, amelynek

  • a jegyzett tőkéje legalább százmillió forint,
  • van három évre szóló, könyvvizsgáló által ellenőrzött üzleti terve,
  • felmérte három évre előre a létesítmény kapacitásai iránti igényt, ennek alapján pedig fejlesztési leírásokat készített,
  • van megfelelő szervezete és szakemberállománya.

Az új szabályozásokból az is kiderül, hogy az érintett földgázkereskedők a működési engedélyük alapján ki- és beszállíthatják az LNG-t Magyarország határán, adott feltételekkel kereskedhetnek vele, viszont a szervezett piacon (gáztőzsdén) kívül nem adhatják el az LNG-t más gázkereskedőknek.

Az LNG-piacról a Telex már korábban is írt nagyobb cikket. Az LNG-piac mindenesetre arról szól, hogy a földgázban gazdag országok (Katar, Ausztrália, Norvégia, Algéria, az Egyesült Államok és Nigéria a legnagyobbak) vezetéken elviszik a gázlelőhelyről egy közeli, speciális kikötőbe a gázukat, ahol azt mínusz 163 fokon cseppfolyósítják. Ezen a hőmérsékleten a gáz eredeti térfogatának hatszázadára csökken, és hatalmas tankerhajókon nagyobb mennyiségek is szállíthatóvá válnak.

A fogadó országokban aztán visszagázosítják az anyagot. és újabb vezetékeken (esetleg speciális szállítójárművekkel) eljut a végfelhasználókig. A világon már rengeteg LNG-terminál van, hozzánk legközelebb a horvátországi Omisaljban, de azért nincsen nagyon távol tőlünk néhány olasz, francia, illetve egy-egy görög és lengyel terminál sem.

Mégis mi lehet ez?

Tapasztalatunk szerint még a legjobb hazai LNG-s szakemberek számára sem volt teljesen tiszta, hogy miért volt szükség a szabályozásra, de végül azért valamennyire összeállt a kép.

A kulcskifejezés így szól: SSLNG. Ez a small scale LNG, vagyis a kisméretű (kisüzemi) LNG.

Az ágazatról itt olvasható egy PwC-elemzés. Sőt, a leginkább érdekelt országok, Olaszország, Spanyolország, Ciprus, vagy akár Horvátország már nagy iparági konferenciákat is tartanak.

Hogy néz ki az, amiről beszélünk a gyakorlatban? Spanyolországban például hét nagy LNG-terminál is működik, viszont elég gyenge az országos földgáz-vezetékrendszer. Nem írjuk le mind a hét terminál elhelyezkedését, de ha csak a spanyol fociból ismert nagyobb városneveket idézzük, van ilyen Barcelonában, Valenciában, Gijónban, Murciában és Bilbaóban is.

Ebben az államban van létjogosultsága olyan fejlesztéseknek, majd szállításoknak, amikor a cseppfolyósított földgázt egy közúti, esetleg vízi jármű szállít el a felhasználóhoz, például egy ipari parkhoz, ahol működik egy kisméretű visszagázosító, és ellátja a felhasználókat.

Magyarországon azonban nem volt erre a piaci területre szabályozás, vagyis megfelelő LNG-s joganyag. Aztán vagy magától, vagy azért, mert észlelt valamilyen piaci érdeklődést, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) preventíven mégis nekifutott a kérdésnek. Azt hallottuk, hogy legalább 1-1,5 éve már hallani lehetett arról, hogy az energiahivatal ezzel is foglalkozik, bár természetesen az európai energiakrízis és a csúcsra járó árak idején aligha ez volt a legfontosabb.

Mindenesetre céllá vált, hogy itthon is legyen meg a keretrendszere annak, hogy épülhessen visszagázosító, vagy akár cseppfolyósító.

A legtöbb piaci szereplő nem nagyon lát ebben aktuális üzletet, de azért hallottunk olyan érveket, hogy a közeli omisalji (Horvátország, Krk-sziget) terminálból nem ártana, ha akár speciális kamionokkal is felérkezhetne az LNG. Ebben az üzemben ennek a fajta szállítási technológiának megvan a kiépített lehetősége, ahogy más terminálokban is.

Hajó a omisalji LNG-terminál kikötőjében 2023 áprilisában – Fotó: Denis Lovrovic / AFP
Hajó a omisalji LNG-terminál kikötőjében 2023 áprilisában – Fotó: Denis Lovrovic / AFP

De olyan pletykát is hallottunk, hogy az egykori EMFESZ gázkereskedő körül megismert piaci szereplők is szerveznek valamilyen üzletet. nekik inkább keleti kapcsolatrendszert tulajdonít a piac, de ez nem üti egymást, hiszen például Kalinyingrádban (Oroszország baltikumi exklávéjában) is van egy terminál, amit Alekszandr Vaszilevszkij marsallról, volt szovjet belügyminiszterről és háborús hősről neveztek el.

Kell Magyarországnak LNG?

A szakértő forrásainkat megosztja a kérdés, hogy szüksége van-e Magyarországonak LNG infrastruktúrára. Van, aki szerint semmi értelme Magyarországon cseppfolyósítót, vagy visszagázosítót építeni. A vezetékes megoldásokkal bőven megvan az ország, miért kockáztatnánk azzal, hogy különösen veszélyes üzemként LNG-s kamionok, hajók, vagy vasúti szerelvények lófráljanak az országban, hiszen ha egy ilyen „pukkan egyet”, akkor ott kő kövön nem marad.

Más szerint, ha a környező országok már elindultak, botorság lenne lemaradni a versenyben, érdemes lehet a magyar piacot is alkalmassá tenni az ágazat kihívásainak. Ipari parkoknak, erőműveknek, akár közlekedési vállalatoknak is használható lenne valami egyedi LNG-megoldás, de még az ország szuverenitását is erősíti, ha többféle módon érkezhet egy kulcsfontosságú energiahordozó az országba.

Szlovákia mindenesetre valamilyen céllal fontolgatja a 40 millió eurós terminál megépítését. Azt is hallottuk, hogy a hazai ellátást is segíthetné ilyen létesítmény, a Duna mellett ez már két helyen is felmerült, a fővárosban, de Százhalombattán is, ahol a Dunamenti Erőmű ellátási lehetőségeit javítaná. Ha ennek van szabályozása és műszaki felügyelete, az mindenképpen előrelépés.

Lehet ugyanis olyan havária a magyar energiaellátásban, amikor nem működik egy vezeték, vagy más energiahordozóval van baj. Ha ilyenkor egy magyar ipartelepen van más lehetőség valamilyen vészhelyzeti energia-ellátásra, ha a cégek át tudnak állni alternatív forrásra, az biztosan érték. Azért persze nincsen előttünk, hogy emiatt a biztonsági igény miatt tömegesen nőnének ki a hazai visszagázosítók a földből.

Ugyanakkor olyan forrással is beszéltünk, aki éppen az aktuális szerbiai hajóbalesetre emlékeztet, amikor is ezer tonna műtrágyával feneklett meg egy hajó a Duna szerbiai szakaszán. Forrásunk arra utalt, hogy az LNG-szállítás tényleg veszélyes üzem.

Nyilván azt senki nem szeretné, ha egy ilyen kockázatos anyag szállítása valóban veszélyt jelentene Magyarországon.

Mint hallottuk, a veszélyes termékek szállításának a mostani változásoktól függetlenül van saját és szigorú szabályozása (ami a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságához tartozik). Viszont az SSLNG-nek tényleg meglenne az a sajátossága, hogy eltérő eszközök más hivatal alá tartoznak: a nyomástartó edények műszaki felügyelete például az SZTFH alá, de a szükséges kisebb vezetékek a MEKH műszaki felügyelete alá.

Jó üzlet is lehet

Több hazai kereskedőt is megkérdeztünk arról, hogy üzletileg látnak-e ebben lehetőséget. Különösebben nem voltak lelkesek a szakemberek. Akadt, aki szerint ez az egész egy „baromság”, a gáz egy méretgazdaságos üzlet, az LNG-létesítmények nem véletlenül vannak rögtön a tengerparton. Most amúgy sem kell annyira a földgáz, 90 százalékon vannak a tárolók, pedig itt van a mínusz 5 fok. Természetesen az LNG-létesítmény eleve nem azonnali igényeket elégítene ki, de a mai helyzet azt jelzi, hogy a net zéró károsanyag-kibocsátási célok felé haladva – remélhetőleg – nem kell majd annyi infrastruktúra.

Más azonban pozitívabb, volt, például arról mesélt, hogy egy Horvátországba megérkező LNG-tankerből gázt kivenni és azt eladni potenciálisan jó lehetőség a kereskedőknek.

4-500 kilométeres körzeten belül elérhető fél tucat ország, mindegyiknek más lehet a szabályozása, az árszintje, ez egy kereskedőnek maga a Paradicsom.

Ugyanakkor egy ilyen üzletbe, a megfelelő szállítójárművekbe elég sok tőkét kellene lekötni. A most kialakított szabályozási környezet segíthet, tőke van a piacokon, de egyelőre sok más üzletben látszanak jobb megtérülések – hallottuk. Ráadásul nem mindenki alkalmas arra, hogy ne pusztán egy ügyesen megvásárolt gázkontingens árával versenyezzen a piacon, hanem ipartelepeket, önkormányzatokat, buszcégeket közvetlenül győzködjön, hogy érdemes az LNG-technológiába fektetni. Mindenesetre a Magyarországon aktív nagy cégek, például a Shell azért már elindultak, hisznek ebben a piaci szegmensben is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!