Parragh László és Wáberer György is bekerült a MÁV új igazgatóságába
2023. április 27. – 15:27
Átalakul a MÁV és a Volánbusz vezetése, a MÁV, a MÁV-Start és Volánbusz vezetésében is elválik egymástól az elnöki és a vezérigazgatói pozíció – erről döntött Lázár János építési és közlekedési miniszter. Az Mfor információit a Telexnek is megerősítették, később pedig Lázár János Facebook-oldalán is beszámolt a változásokról.
A cégek új igazgatóságaiban és új tagokkal működő felügyelőbizottságaiban Lázár elképzelése szerint az államigazgatási tapasztalat jelenléte mellett a nemzetközi cégek élén szerzett gyakorlatias tudás és a piaci szemlélet érvényesül. „Az igazgatóságokban és a felügyelőbizottságokban a politika helyett az új piaci tudásnak adok elsőbbséget, az operatív irányításban pedig továbbra is a MÁV-Volán-csoport vezérigazgatóira építek” – fogalmazott az építési és közlekedési miniszter Facebook-oldalán, hozzátéve: büszke arra, hogy ilyen kaliberű emberek mondtak igent a hívására.
Szétválasztják az elnöki és a vezérigazgatói pozíciót a MÁV-Volán
csoport tevékenységét irányító MÁV Zrt. élén is, ám
a cégcsoport operatív irányítását továbbra is Pafféri Zoltán látja el.
A MÁV Magyar Államvasutak Zrt. igazgatóságának elnökének Lepsényi István korábbi államtitkárt, a Hidrogén Szövetség elnökét, a Magyar Suzuki korábbi vezérigazgatóját, a Knorr – Bremse Fékrendszerek Kft. korábbi ügyvezető igazgatóját nevezték ki. Az igazgatóság tagja lett:
- Wáberer György, a Waberer’s International alapítója, korábbi tulajdonosa,
- Bogsch Erik, a Richter Gedeon Nyrt. elnöke,
- Ratatics Péter, a Mol-csoport alelnöke; az INA management-boardjának elnöke,
- Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Ipari Kamara elnöke,
- Deák Tibor, a Rothschild & Co szenior tanácsadója, igazgatója, valamint
- Bethlen Miklós, a Morgan Stanley korábbi londoni elemzője; a londoni Kohlberg, Kravis & Roberts tanácsadója; a MidEuropa partnere; a frankfurti Montagu Private Equity igazgatója; a Comitis Capital ügyvezető partnere
A MÁV Magyar Államvasutak Zrt. felügyelőbizottságának elnöke Baranyay László, az MFB korábbi elnök-vezérigazgatója; az EIB igazgatója lett.
A felügyelőbizottság tagjai:
- Knáb Erzsébet, az Audi Hungária korábbi személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja; a, Széchenyi István Egyetemért Alapítvány alapító-elnöke, kuratóriumi tagja; a Magyar-Német Ifjúságért Egyesület elnöke,
- Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szövetségének elnöke,
- Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara korábbi elnöke, valamint
- Meleg János munkavállalói küldött és
- Halasi Zoltán munkavállalói küldött.
A MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. igazgatóság elnöke Barna Zsolt, a Waberer’s International vezérigazgatója lesz május 1-jétől.
Az igazgatóság tagjai:
- ifj. Chikán Attila, az ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt. vezérigazgatója,
- Németh Lászlóné, korábbi fejlesztési miniszter,
- Puskás András, a Magyar Bankholding zRt. elnöki főtanácsadója,
- Sors László, a Nemzeti Adó és Vámhivatalt vezető korábbi államtitkár.
A MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. felügyelőbizottsági elnökének Hegedűs Évát, a Gránit Bank elnök-vezérigazgatóját nevezték ki.
A felügyelőbizottság tagjai:
- Martin A. Dale, a Siemens Zrt. korábbi elnök-vezérigazgatója,
- Naszvadi György, a Nemzetgazdasági Minisztérium korábbi államtitkára,
- Mayer András János, a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet ügyvezetője,
- Friedrich Imre munkavállalói küldött,
- Barna István munkavállalói küldött.
A Volánbusz Közlekedési Zrt. igazgatósági elnöke Vida József bankár lett.
Az igazgatóság tagjai:
- Eppel János, a Porsche Hungaria korábbi vezetője; a VOSZ elnöke,
- Tóth Szabolcs, a Waberer’s International pénzügyi és stratégiai vezetője,
- Dancsó József, a Magyar Államkincstár korábbi elnöke; az EXIM bank korábbi alelnöke,
- Magyar Péter, a Diákhitel Központ korábbi vezérigazgatója.
A Volánbusz Közlekedési Zrt. felügyelőbizottsági elnöke Németh Lászlóné, korábbi fejlesztési miniszter. Tagjai pedig:
- Vereczkey Zoltán, a Pest Megyei és Érd Megyei Jogú Városi Kereskedelmi és Iparkamara elnöke,
- Szarvas Ferenc, a MÁV korábbi elnöke,
- Brauner Béla munkavállalói küldött és
- Fazekas Kovács János munkavállalói küldött.
A hazai vasútfejlesztéssel kapcsolatban sok vita merült fel az elmúlt hónapokban. Lázár János miniszter a nagy, évtizedes távlatú projektek közül a Nyugati-Déli alagút tervét például nem támogatta, amit paradox módon a MÁV vezetése is mintha örömmel üdvözölt volna, mert a vasút vezetői szerint előrébb valók a mindennapos üzemeltetési feladatok megoldásai.
A MÁV-nak amúgy van saját konkrét fejlesztési ütemterve, amit az új testületekkel kellene megvalósítani. A Telex úgy tudja, hogy ezek elsősorban régóta fennálló hiányosságokat orvosolnának. Ilyen a Nyugati pályaudvaron és a bevezető szakaszain a biztosítóberendezések átfogó cseréje, de vannak a tervben intermodális csomópontok is, amelyek segítik a vonat-busz-autó-kerékpár kapcsolatok jobb összeszervezését (parkolók, egységes tájékoztatás, menetrend-összehangolás).
Szintén kiemelt feladat a Déli Körvasút projekt, elsősorban a Ferencváros-Kelenföld vasútvonalszakaszának fejlesztése elengedhetetlen, kiemelten is az itt található Déli összekötő vasúti híd.
Tophelyen van a prioritások között a Kőbánya-Kispest–Kecskemét-vonal fejlesztése is. Emellett vagy még tucatnyi szakaszon vannak fejlesztési és villamosítási feladatok. Lázár János azt a Telex podcastjában is elismerte, hogy csak az uniós forrásokra nem lehet várni, saját, azaz magyar forrás is kell.
Különösen, ha azok az álmok is megvalósulnak, hogy a budapesti külső körvasutat jobban be lehessen vonni a budapesti helyi és helyközi közlekedésbe új állomásokkal vagy azzal, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér felé is leágazzon egy fontos vasúti vonal.
Ami az új neveket illeti, a legfontosabb, hogy a MÁV Zrt. elnöke Lepsényi István, a Knorr – Bremse Fékrendszerek Kft. korábbi ügyvezetője lett. A MÁV vezetése egyedül erről tudhatott, hiszen az eddigi elnök-vezérigazgatói szoba mellett külön elnöki és vezérigazgatói szoba kialakítása zajlott a cégnél. A különböző cégek igazgatóságaiban sok olyan ember van, akiről lehet tudni, hogy régóta dolgozott így vagy úgy Lázárral, Deák Tibor, a Rothschild & Co szenior tanácsadója, Németh Lászlóné korábbi fejlesztési miniszter, Koji László az Építési Vállalkozók Országos Szövetségének elnöke.
Sok a valóban neves menedzser (Lepsényi, Ratatics, Dale, Bogsch nagyon jó nevek), de kérdés, hogy vajon Rataticsnak, aki éppen Zágrábban az INA ügyeit próbálja menedzselni, vagy Bogschnak, aki a Richter aktív elnöke, mennyi ideje lesz majd a MÁV-ot is támogatni.
Elég sok a NER-kapcsolatokkal is rendelkező, vagy a Fidesz idején magasra jutó banki vezető, Baranyay László, az MFB korábbi elnök-vezérigazgatója, Puskás András, a Magyar Bankholding Zrt. elnöki főtanácsadója, vagy éppen Vida József volt Takarék-vezér.
A Volánbusz igazgatóságának és felügyelőbizottságának tagjait már április elején megismerhettük. Az igazgatóság elnöke Mészáros Lőrinc bizalmasa, a TV2 Csoportban tulajdonrésszel bíró Vida József bankár lett, és az igazgatóság tagja lett Magyar Péter, Varga Judit válófélben lévő férje is.