GKI: A mélyponthoz közelítenek a hazai fogyasztói kilátások

2022. október 24. – 06:55

Másolás

Vágólapra másolva

Fél éve folyamatosan tart az üzleti és fogyasztói várakozások romlása, derül ki a GKI Gazdaságkutató EU-támogatással végzett felméréséből. Csakhogy amíg az elmúlt hónapokban inkább a fogyasztói részindex okozta a zuhanást, addig most, októberben elsősorban az üzleti várakozások romlása eredményezte ezt. Igaz, ehhez hozzátartozik, hogy

a GKI fogyasztói bizalmi indexe legutóbb 2012 októberében volt ennél alacsonyabb,

és a tartós romlás miatt a 2010 óta mért index közeledik az eddig mélyponthoz.

A GKI szerint az üzleti kilátások a 2021 eleji időszakban, a koronavírus-járvány közepén voltak hasonlóan negatívak, míg a fogyasztók pesszimistábban látják a jövőt, mint a világjárvány kirobbanásának idején 2020 tavaszán (hasonlóan a szeptemberi adatokhoz). Az ipari és szolgáltató cégeknél a kereslethiány bővülést akadályozó szerepe már kissé megelőzte a munkaerőhiányét, írja a felmérést feldolgozó Portfolio.

A kimutatás szerint októberben az üzleti szférában minden ágazat lényegesen pesszimistább lett, már az iparban is több a romlásra számító cég, mint amennyi javulást vár. Az ipari bizalmi index októberben a tavaly márciusi szintre esett vissza. Az építőipari bizalmi index harmadik hónapja romlik, októberben kétéves mélypontra süllyedt. A kereskedelemben viszont mindegyik másik ágazatnál jobban romlottak a várakozások, de a szolgáltató ágazat kilátásai is romlottak. Augusztus óta kitart, hogy a cégek 70 százaléka tervez áremelést, ami az infláció további növekedését hozhatja magával.

Ezzel párhuzamban a fogyasztók inflációs várakozása is tovább fokozódott. Folytatódott a lakosság saját pénzügyi helyzetéről alkotott véleményének egyre negatívabbá válása. Öt hónapos visszaesés után ez már kedvezőtlenebb, mint a koronavírus-válság kezdetén volt. Az emberek saját jövőbeli megtakarítási képességükről alkotott véleménye a februári, mindenkori rekordot jelentő szint óta jóformán egyenletes havi ütemben gyengül. A lakosság a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenre vonatkozó vásárlási feltételeit jelentősen, míg a következő egy évre vonatkozót kissé rosszabbnak érzékelte, mint szeptemberben.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!