Egy napja várnak arra Lutonban Wizz Air-utasok, hogy végre megtudják, hogyan juthatnának haza
2022. július 19. – 22:05
frissítve
Hétfőn este körülbelül két tucat magyar is szeretett volna hazarepülni az angliai Lutonból Budapestre, de a Wizz Air-járatuk indulási időpontját először többször halasztották, majd végül törölték. Már egy napja várakoznak a reptéren, de egyelőre nem tudják, hogyan és mikor jutnak haza. A magyar légitársaságtól eddig semmilyen segítséget és információt sem kaptak, mondta a Telexnek az egyik utas.
Nagy-Britanniát hőhullám sújtja, és ahogy arról bővebben írtunk is, a légiközlekedési ágazat még mindig a koronavírus-járvány hatásait nyögi, és kaotikussá vált az utazás, de ezek sem adnak magyarázatot arra, ami most a magyar utasokkal is történt.
Az egyikük telefonon számolt be egy napja tartó kálváriájukról.
Angliában hétfőn is 39-40 Celsius-fok körül volt a hőmérséklet, és emiatt a közlekedés is megbénult. Az aszfalt is olvad ilyen melegben, ezért a lutoni repteret is lezárták néhány órára hétfőn délután, de később megnyitották a kifutópályát. Felszállhattak és érkezhettek is gépek.
„Számítottunk rá, hogy csúszni fog a gépünk indulási ideje, így is lett, az eredetileg kiírt este fél kilencből előbb 10.10, majd 10.30 lett, végül 0.10. Más gépek is csúsztak. Aztán este 11-kor minden gépet töröltek. Elszabadult a pokol, több ezer, 50-60 gépnyi ember hömpölygött a tranzitban. Meleg volt, még a falakról is izzadtság csorgott. Benne volt a hangulatban, hogy valami balhé, törés, zúzás lesz, nagyon felfokozott volt a hangulat, de ez szerencsére elmaradt” – számolt be olvasónk.
Mindenki információhoz szeretett volna jutni, miután a tranzitból a rendőrök kiterelték az embereket a reptér egyik külső csarnokába, de nem sokan jártak szerencsével. Az általunk említett géppel a magyarok mellett grúzok, lengyelek és portugálok is repültek volna, de annál a kapunál, ahol a Wizz Air képviselőinek kellett volna lenniük, senkit nem találtak. Így nem tudták meg, mikor juthatnának haza, biztosítanak-e nekik szállást.
„Magunkra hagytak egész éjszakára, se fizikailag nem álltak velünk szóba, se egy tájékoztató emailt nem kaptunk. A reptéren vártuk meg a reggelt, de akkor sem kaptunk segítséget” – mondta olvasónk.
Ezután a Lutonban rekedt utasok felhívták a magyar külügyet, ahol segítőkészek voltak, jegyzőkönyvet vettek föl az esetről, majd fél kilenc körül a magyar konzulátus több munkatársa ki is ment a reptérre. „Próbáltak szervezni, nyomást gyakorolni a Wizz Airre” – mondta olvasónk. A külügy azt javasolta nekik, hogy maradjanak együtt, mert úgy tud legkönnyebben segíteni nekik, így közösen a reptéren maradtak.
A konzulátus ivóvizet is szerzett a bajba jutott utasoknak, és alternatív hazajutást is szervezni kezdtek. Lehetőségként felmerült, hogy kisbuszokkal viszik haza Magyarországra az utasokat.
Mindeközben egy civil szervezet is segítséget nyújtott, vizet és élelmet szerzett a várakozóknak. A Wizz Airtől csak egy műszakjával végző stewardesst tudtak eddig elérni, aki azt ígérte nekik, hogy szól a főnökeinek, hogy milyen megdöbbentő helyzetbe kerültek utasaik.
Kedden már a hőség sem volt akadály a reptér számára, több Wizz Air-gép is indult Magyarország felé, de minden hely foglalt volt, hiába próbálkoztak azokra jegyet venni. Ugyanez volt a helyzet a Budapesthez viszonylag közel fekvő repülőterek esetében is. Debrecen, Kassa, Ljubljana, München, Bécs is elérhetetlen jelenleg. Más légitársaságoknál van még néhány hely, de körülbelül tízszeresen áron. Ahogy arról a Lutonban rekedt utasunk beszámolt, tíz nap múlva indul olyan Wizz Air-járat, amelyikre tudnának foglalni.
Addig persze nem akarnak várni, hiszen a reptér közelében lévő hotelekben 400-500 font a szállás egy éjszakára.
„Több mint 24 órája vagyunk itt, 40 órája vagyok ébren, és még most sincs repülőgép. Azóta senki nem segített a légitársaságtól se személyesen, se telefonon. Kedden délelőtt sem jelent meg senki a Wizz Airtől. Elvileg a lutoni reptér alkalmazottai vannak megbízva a Wizz Air képviseletével, de senki nem akarja elismerni a felelősséget. Semmilyen kommunikáció nem volt felénk, teljesen impotens ezen a téren ez a cég. Vállalhatatlan, hogy van egy szolgáltatás, amit kifizettünk, és még csak szóba sem állnak velünk” – mondta olvasónk.
A törölt járattal és a pórul járt utasokkal kapcsolatban a Wizz Airt is megkerestük, hogy mi az álláspontjuk az ügyben. Ha válaszokat kapunk tőlünk, ezt is közzétesszük.
Frissítés 2022.07.20, 12:00:
Megszervezték a London-Luton repülőtéren ragadt utasok hazaszállítását, a mentesítő járat szerda délután 17:20-kor indul Budapestre.