A vállalkozások több mint négyötöde árat fog emelni a közeljövőben – derül ki az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) 2227 céget vizsgáló elemzéséből.
2022 áprilisában a vállalkozások 78 százaléka gondolta azt, hogy a következő félévben nőni fognak a belföldi értékesítési áraik. Jól mutatja a romló gazdasági helyzetet, hogy tavaly októberben még a megkérdezettek 74 százaléka mondta ugyanezt, egy évvel korábban pedig 60 százalék.
2005 óta most számoltak a legnagyobb arányban áremelkedéssel a válaszadó cégek, és nemcsak az általános áremelkedést nézve borúlátók, az inflációt meghaladó emelkedést is most prognosztizáltak a legtöbben, a megkérdezettek 25 százaléka. Nekik a felük gondolja azt, hogy ez az emelkedés 10-15 százalék lesz, de több mint a negyedük azt mondta, hogy inkább 16-20 százalékon fog megállni.
Ehhez tudni kell, hogy Magyarország éves átlagos inflációjának mértéke 2022-ben 11,8 százalék, jövőre 7,6 százalék lesz az Európai Bizottság friss előrejelzése szerint.
Az építőiparban és a kereskedelemben a többség (69 és 75 százalék) azt gondolja, hogy legalább az infláció mértékével megegyező lesz az árnövekedés, de az építőiparban rosszabb a helyzet: ott a megkérdezettek 40 százaléka szerint ennél is magasabb, a már említett 16-20 százalékos áremelkedés a valószínűbb.
Nemcsak a belföldi, hanem a külföldi árak is növekedni fognak a jövőben. Az exportáló cégek 57 százaléka gondolja így (ez tavaly októberben 49 százalék volt).
A negatív prognózisoknak számos oka lehet, amelyek szorosan összefüggenek egymással: az orosz–ukrán háborútól kezdve a forint elértéktelenedésén át az energiaválságig. Az infláció mértéke, a termékek árának drágulása nemcsak nálunk, de külföldön is komoly problémát jelent. Az Egyesült Államokban például 40 éves csúcson volt az infláció a júniusi adatok alapján.