A fehérek nyelvén töltet ki honismereti tesztet a Ryanair a fekete dél-afrikaiakkal, hogy felszállhassanak a repülőikre

2022. június 06. – 19:46

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Rasszizmussal vádolják a Ryanairt, amiért afrikaans nyelvű honismereti teszt kitöltéséhez köti dél-afrikai állampolgárok utazását Európából a Dél-Afrikai Köztársaságba – írja a Guardian. A Ryanair szerint azért van szükség honismereti tesztre, mert sok dél-afrikai útlevelet hamisítanak, és így akarják kiszűrni a csalókat.

A teszttel viszont két probléma is van. Egyrészt a benne feltett kérdések (például hogy jobb vagy bal oldali közlekedés van Dél-Afrikában) nem biztos, hogy alkalmasok az igazi hamisítók kiszűrésére. Másrészt, hogy a teszt csak afrikaans nyelven elérhető, amit Dél-Afrika lakosságának csak 13 százaléka beszél anyanyelvként.

A Dél-Afrikai Köztársaság nyelvileg és etnikailag is rendkívül sokszínű ország összesen 11 hivatalos nyelvvel. A lakosság többségét kitevő feketék főleg zulu (23 százalék) khosza (16 százalék) pedi (9 százalék) nyelvet beszélnek, míg a kisebbségben lévő fehérek afrikaans (13 százalék) és angol (10 százalék) nyelvűek. A Ryanair ennek ellenére döntött úgy, hogy a felszálláshoz szükséges tesztet csak a fehér kisebbség egyik nyelvén teszi elérhetővé.

A téma azért érzékeny, mert Dél-Afrikában a '90-es évek elejéig csak a fehér kisebbség tagjainak voltak politikai jogai, miközben a feketék mozgalmait betiltották, a fekete lakosság jelentős részét pedig kitelepítették korábbi lakhelyéről, a rasszoknak ráadásul külön területek voltak fenntartva az országban. A feketék teljes jogfosztásával járó úgynevezett apartheid-rendszerben pedig az afrikaans volt az elsődleges hivatalos nyelv, még az otthon egész más nyelveken beszélő feketéknek is azt kellett használni az államigazgatásban és az oktatásban.

A Ryanair gyakorlata ezért sokakat az apartheidre emlékeztet, amikor a feketék a hivatalos ügyekben nem használhatták saját nyelvüket. Az Egyesült Királyság dél-afrikai nagykövetsége megerősítette, hogy a teszt nem a brit kormány követelménye, azt tehát a Ryanair alkotta meg így.

A Ryanair legutóbb azzal borzolta a kedélyeket, hogy 25 ezer forintot kért a helyszíni becsekkolásért az utasoktól, miközben a honlapjuk és az applikációjuk nem működött, így online nem is lehetett becsekkolni.

Kövess minket Facebookon is!