Debrecenben építhet gyárat a kínai CATL, a világ legnagyobb akkumulátorcége
2022. június 3. – 10:04
frissítve
A nagy akkumulátorgyárak és a rájuk épülő beszállítók komoly klasztert hoznak létre, ebben az ágazatban tényleg nagyon erős Magyarország.
A Világgazdaság számolt be a dél-koreai Bloter alapján arról, hogy a világ legnagyobb akkumulátorgyártójaként ismert kínai CATL (Contemporary Amperex Technology Limited) 200 hektárnyi területet vásárolt Debrecen közelében. Utánakérdeztünk a szakmában, és a Telex is úgy értesült, hogy a CATL egy ideje már valóban tárgyal arról, hogy magyarországi gyárat létesít.
Mint hallottuk, az akkumulátor ma olyan, mint régen volt a kerék, a közlekedés fejlődése leginkább az energiatároláson múlik. De az akkumulátorok már mindenhová megérkeznek, a háztartásokba, a porszívókba, a fűnyírókba, de nagyon fontos a mobiltelefóniában, az elektromos autóknál és az energiatermelésben is (nappanelek, nagy erőművek, rendszerek). A 2011-ben alapított CATL 33 ezer főt foglalkoztat, és elsősorban az elektromos autók és az erőművek területén dolgozik, de ezekben a szegmensekben közel egyharmadnyi világpiaci részesedése van a cégnek.
Világszerte erős az együttműködése a BMW-vel, így az autógyár debreceni indulása aligha független az érkezésétől. Az elmúlt napokban számolt be a sajtó arról, hogy a CATL újfajta, hengeres formátumú akkucellákat szállít majd a BMW új generációs villanyautóiba 2025-től, így feltételezhető, hogy ezt az akkumulátort fogja a debreceni BMW-gyár mellett előállítani a kínai akkugyártó.
A hazai akkumulátorklaszternek nagyon nagy előnyei és természetesen érdemi kockázatai is vannak. Az rendkívül fontos, hogy Magyarország ebben az iparágban tényleg ott lehet a legerősebb európai szállítók között, ráadásul ez egy sok részegységből összeálló termék, összetett ellátási lánc, van ebben
- elektrolitgyártás,
- szeparátor,
- elválasztó fóliák,
- doboz,
ezekből áll össze a végtermék.
Ugyanakkor az kockázat, hogy nagyon sok energiára és vízre van szükség a gyártáshoz. Erről éppen a napokban nyilatkozott Palkovics László technológiai és ipari miniszter a Telexnek.
Az akkumulátorok világpiaca rengeteg innovációval és kooperációval alapvetően ázsiai (dél-koreai, kínai, japán, tajvani) ágazat. Itthon a gödi Samsung SDI és a komáromi SK Hungary már termel, de a Samsung most nagyon bővíti a gödi cégét, míg az SK Innovation Hungary Iváncsán fejleszt, de a nagy akkugyár-beruházásokon kívül még sok gyártói vagy beszállítói fejlesztés ismert ebben a nagyon komplex iparágban:
- Miskolcon a GS Yuasa;
- Monoron a Shinheung Sec;
- Nyergesújfaluban a Toray Industries Hungary Kft. hajszálvékony rézlemezekkel foglalkozik;
- Környén van a Lotte Hungary, amely alumíniumot dolgoz fel;
- a Semcorp pedig Debrecenből szállít be.
Ezek a cégek, illetve a továbbiak (Nyíregyházán és Debrecenben készül még beruházás) nagy előnye, hogy magas minőségű munkakultúrát honosítanak meg Magyarországon.
Mint a Villanyautósok cikke írja:
a CATL Magyarországra érkezésének hírét támasztja alá az a közelmúltban megjelent LinkedIn-álláshirdetés is, amelyben a CATL villamosmérnökök jelentkezését várja Debrecenben egy gyár építéséhez.
A CATL-en kívül az EVE Energy is vásárolt áprilisban egy 60 hektáros területet, szintén Debrecen környékén, ahol kifejezetten elektromos autókban használatos lítiumion-akkumulátort kívánnak gyártani.
Közben a többi beruházás is gőzerővel zajlik – igaz, Gödön a Samsung Engineering fővállalkozásában épülő, több százezer négyzetméteres beruházással kapcsolatban egy speciális helyzet alakult ki. Úgy tudjuk, hogy a fennakadások kijavítása zajlik, remélhetőleg a beszállítók vitatott helyzete is megoldódik, mindenesetre a cég most egy nagy központi gyárépület mellett két kisebb épületet (a 29 ezer négyzetméteres Formation és a 16,5 ezer négyzetméteres Utility Building) épületeit húzza fel.
Azt hallottuk, hogy annyira gyors a technológia fejlődése, hogy még az építkezés közben is változnak az igények.