Megoldódott a rejtély: nem számít fel 200%-os áfát a Magyar Posta
2021. július 6. – 12:49
frissítve
A külföldről rendelt, kis értékű termékeknél a Magyar Posta a termék ára és a szállítási díj együttes összege alapján számítja ki a 27 százalékos áfát – válaszolta a Telex kérdésére a Magyar Posta. A július elsején életbe lépett változások komoly félreértést okoztak az ügyfelek körében. Többen azzal fordultak a Telexhez, hogy nem értik, miért számoltak fel a külföldről megrendelt csomagjaik után 48-200 százalékos áfát.
Július elsején lépett életbe az új uniós áfaszabályozás, amely alapján megszűnt az Európai Unión kívülről rendelt, 22 eurónál kisebb értékű termékek áfamentessége, a posta ezeket a kisebb értékű küldeményeket is köteles vámkezelni.
A vámszabályok július 1-i változása azonban komoly zavart okozott a felhasználók körében. A Telex több olvasója is arról írt, hogy a posta külföldi küldeményeket kezelő vámügyintéző rendszere nem működik megfelelően. Két fő problémáról számoltak be:
- Az ügyfelek nem kapják meg az értesítő SMS-t vagy emailt, ami a csomag átvételéhez szükséges hozzáférési kódot tartalmazza.
- A kiszámolt áfa összege hibás, nem a küldemény alapértékének 27 százaléka.
Volt olyan olvasónk, aki szerint 35 százalékos áfát számoltak fel neki egy külföldi rendelésére, mások a Prohardver fórumán arról írnak, hogy egyenesen 48-200 százalékos áfakulcs szerepelt a számlán a Kínából érkező termékekre.
Egy olvasónk elküldött egy képernyőképet, és azon értetlenkedett, hogy vajon hogyan számolta ki a 27 százalékos áfát a posta rendszere.
Ez alapján valóban komoly matematikai feladvánnyal állunk szemben, ha 27 százalékos áfával akarunk számolni. A megfejtésre egy napot kellett várni. Hétfő délután elküldött kérdéseinkre a Magyar Posta kedden dél előtt nem sokkal válaszolt. A lényeg:
A Magyar Posta minden esetben 27 százalékos áfával számol. A szabályok szerint az áfa alapját a termék ára és a szállítási díj együttes összege adja. Ez szerepel az általános tudnivalókban a www.posta.hu/vam oldalon.
A Magyar Posta azt írta: már az első visszajelzések után, a hétvégén módosították az online fizetésről küldött értesítés szövegét, kiegészítve azzal, hogy az áfa alapját a termék ára és a szállítási díj összege adja. A Magyar Posta honlapján ma újabb tájékoztató jelent meg.
Mivel a 22 euró alatti, Európai Unión kívülről érkező termékekre vezették most be a vámot és az áfát, ezen kis értékű termékek ára jelentősen emelkedik. Erre küldött egy példát egy másik olvasónk: az eredetileg 293 forint értékű termékért végül 999 forintot kell fizetni.
A vámkezelési díjakat az új díjrendszerben a termékek értékével arányosan, sávosan határozzák meg:
- 10 eurós termékérték alatt online fizetés esetén 399 forint. Ha utánvéttel, vagyis kézbesítéskor fizet a címzett, akkor a díj 799 forint.
- 10 és 22 euró között 499 forint a vám elé állítás díja. Ha utánvéttel, vagyis kézbesítéskor fizet a címzett, akkor 899 forint.
A vállalat korábbi közleménye szerint az áfamentesség megszűnése miatt a vámeljárások száma előzetes becslések szerint 70-80-szorosára is nőhet. Az automatikus vámkezeléshez a posta informatikai szoftvert fejlesztett, az új szabályozásnak megfelelően átalakította a nemzetközi küldeményekre vonatkozó küldeménykezelést, továbbá bővítette a logisztikai kapacitásait is. A fejlesztések 2,7 milliárd forintba kerültek, a posta a többletfeladatok ellátására mintegy 200 új dolgozót alkalmaz.
A Magyar Posta 2021. júniusi, 18–65 év közötti felnőtt lakosság körében végzett reprezentatív felmérése szerint a megkérdezettek nagyjából 38 százaléka rendelt az elmúlt egy évben Európai Unión kívüli webshopból terméket. Az Unión kívülről rendelők 71 százaléka számára újdonság lesz a vámeljárás, mivel eddig értékhatár alatt vásároltak – írták.
A kutatásból kiderült az is, hogy egyharmaduk már tudatosan rendelt az elmúlt két hónapban Unión kívülről, azaz figyelembe vették a jogszabályi változásokat. Az érintettek nagy része, mintegy 63 százaléka értesült arról, hogy július elsejétől megszűnik a 22 euró alatti termékek áfamentessége.