Tízmilliárddal nőtt a kormányközeli lapokat összefogó Mediaworks bevétele, a Pesti TV kiadója 500 milliós veszteséggel zárt

2021. május 31. – 14:08

Másolás

Vágólapra másolva

A magyar médiacégek többségének bevételein nem hagyott nyomott a koronavírus-járvány, sőt, többeknek milliókkal, milliárdokkal nőtt a nettó bevétele az előző évhez képest. Ez derült ki a hétfőn nyilvánosságra hozott cégbeszámolókból.

Lapok

Tovább nőtt a kormányközeli, több médiumot üzemeltető óriáscég, a KESMA nevű kormányzati óriásalapítvány tulajdonában lévő Mediaworks Hungary Zrt. bevétele. Míg 2019-ben közel 35 milliárd forint volt a cég nettó árbevétele, ehhez 2020-ban még hozzácsapódott több mint tízmilliárd forint, így tavaly 46 milliárd forint folyt be hozzájuk, derült ki a cég friss beszámolójából. Az adózás előtti eredmény egyébként csökkent: míg 2019-ben 5,4 milliárd forint volt, addig 2020-ban ez közel 2 milliárdra csökkent.

A Mediaworks portfóliójába tartoznak többek között a megyei lapok, a Nemzeti Sport, a Magyar Nemzet, a Világgazdaság, a Bors vagy a 888.hu.

Az Origo és a Rogán Antal-földügyeiről is posztoló időjárás-jelentő oldal, a Köpönyeg mögött álló New Wave Media Group (ami szintén a KESMA része) is növelte egymilliárd forinttal egy év alatt a bevételét: míg 2019-ben 4,4 milliárd forint volt, addig 2020-ban már 5,4 milliárd. Az adózás előtti eredménye is nőtt: a 2019-es 812 millió forint 2020-ra 1,94 milliárdra duzzadt.

A kisebb, bár szintén több lapot üzemeltető Central Mediacsoport Zrt. (24.hu, Meglepetés, Nők Lapja) nettó bevétele 2019-ben még csökkent az egy évvel korábbi bevételhez képest, tavaly viszont újra feltornázta a bevételét: míg 2019-ben 11 milliárdos nettó bevétele volt, tavaly már 13 milliárd. Ugyanígy nőtt az adózás előtti eredménye is: 1,2 milliárdról 2,6 milliárdra.

A Népszavát kiadó XXI. század Média Kft. bevétele és adózás előtti eredménye is csökkent pár millióval a tavalyi koronavírus év alatt. Míg 2019-ben 1,96 milliárdos bevétele volt, 2020-ban ez 1,9-re csökkent. Az adózás előtti eredménye 2019-ben 292 millió volt, 2020-ban pedig 242 millió.

Tévék

A TV2 mögött álló TV2 Média Csoport Zrt.-nek is becsurgott néhány plusz milliárd: míg 2019-ben 41 milliárd volt a nettó árbevétele, addig 2020-ban ez 45,7 milliárd forint volt. Ahogy az adózás előtti eredménye is nőtt: 1,7 milliárdról közel 4 milliárdra.

A HírTv-t kiadó HírTV Műsorszolgáltató és Hírdetésszervező Zrt. jó évet zárt 2020-ban: bevétele az előző évhez képest közel két milliárddal 5,3 milliárdra nőtt, a 2019-es 45 milliós veszteségét pedig plusz 1,1 milliárd forintra húzta fel egy év alatt.

A tavaly májusban újonnan alapított Pesti Tv mögött álló Progress Média Hungary Kft. a 2020-as csonka évében közel 68 milliós nettós árbevételt ért el, és 500 millió forintos veszteséggel zárt. Pár napja egyébként kiderült, hogy nincs minden rendben náluk, a fiatalokat megcélzó tévécsatorna ugyanis állítólag elmaradt több munkatársa kifizetésével. A csatorna beindítása több száz millió forintba került.

Az ATV Első Magyar Magántelevíziós Zrt. 2019 márciusában került a Hit Gyülekezetétől Németh Sándor többségi tulajdona alá, és 2020-ban már nem volt veszteséges: 31,5 millióra tornázta fel az adózás előtti eredményét, míg az 2019-ben 308 milliós mínuszban, 2018-ban pedig 196 milliós mínuszban volt. A nettó bevétele pedig 2,6 milliárdról 2,8 milliárdra kúszott fel.

Orbán médiafölénye

Az elmúlt időszakban Európában és Magyarországon is újra intenzívebben foglalkozik a politikai közvélemény a hazai médiahelyzettel, Orbán Viktor legutóbb Londonban nyilatkozott úgy, miután találkozott Boris Johnson miniszterelnökkel, hogy aki aggódik a magyar demokrácia és a sajtószabadság helyzete miatt, jöjjön el Magyarországra, menjen oda egy újságárushoz, és legalább egy tucat kormánykritikus lapot fog tudni venni.

Közben vezető fideszes politikusok is elkezdtek arról beszélni, hogy a kormánynak semmi köze a magyar médiában elmúlt években történt drasztikus átalakuláshoz; egyébként pedig minden rendben, kiegyenlítettek az erőviszonyok. Ehhez képest minden pontosan Orbán Viktor szándékának és politikai céljainak megfelelően történt a hazai sajtóban, a kormányfő pedig olyan befolyásra tett szert, amit politikai ellenfelei megközelíteni sem tudnak. A magyar sajtóhelyzetről és Orbán Viktor médiafölényéről ebben a cikkünkben írtunk részletesen, de videóban is foglalkoztunk vele.

Kövess minket Facebookon is!