Új márkaneveket kell hamarosan megszoknunk: mi lesz veled UPC, Telenor, NKM, ELMŰ, E.ON?

Legfontosabb

2020. december 30. – 14:59

frissítve

Új márkaneveket kell hamarosan megszoknunk: mi lesz veled UPC, Telenor, NKM, ELMŰ, E.ON?
Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Amikor egy jól ismert márka új kezekbe kerül, mindig felmerül a kérdés, hogy a már bejáratott brand nevét meg tudja-e tartani az új tulajdonos, vagy sem. Magyarországon is sok, jól ismert, rengeteg háztartásnak számlázó szolgáltató tulajdonosa is változott mostanában, de vajon mi várható a márkanevekkel?

A vállalatok világában csak egy dolog az állandó: a változás. Ahogy Jack Kerouac fogalmazott „úton lenni boldogság, megérkezni a halál”. Vagyis, aki nem fejlődik, terjeszkedik, növekszik, az elpusztul. Nem éppen a fenntartható fejlődés kedvenc szlogenje, de úgy tűnik egyelőre ebben a szférában azért még ez az alapvetés.

Éppen ezért állandóan változnak a cégvilág szereplői, felvásárlások, integrációk és olykor feldarabolások mozgatják a globális vállalati piacot. Ezek az események olykor Magyarországra történnek, máskor csak begyűrűznek.

  • Vannak globális dealek (amikor például a Vodafone megveszi a UPC-t),
  • akadnak regionális tranzakciók (amikor a cseh PPF-csoport felvásárolja a norvég Telenor regionális érdekeltségeit, vagy az osztrák VIG több biztosítót megvesz a holland Aegontól),
  • illetve természetesen vannak kifejezetten hazai változások (elindult a Bankholding-projekt, de az energiapiacon, különösen az árampiacon is szinte minden átalakulóban van).

Ha valakinek új tulajdonosa van, akkor még mindig dönthet arról, hogy meghagyja a régi márkanevet, vagy felveszi az anyavállalat nevét. Ha egy nagy cég csak egy terméket, vagy egy országot vesz meg egy versenytársától, és a versenytárs is megmarad önálló cégnek, akkor kötelező a névváltás. Máskor továbbvihető a brand.

Legfrissebb híreinkért kattintson ide>>>

Ha a magyar bankpiacon körülnézünk, a Budapest Bank, vagy az MKB régebben az amerikai GE és a német BLB alatt is saját nevükön futottak, az Erste azonban elengedte a Postabank nevet, ahogy különböző holland és belga tulajdonosai sem látták érdemesnek az MHB márkanevet megtartani.

A biztosítók pedig amolyan fokozatosságot választottak, a jól bejáratott Hungária, vagy az Állami Biztosító (ÁB) nem azonnal tűnt el német, vagy holland tulajdonosának megérkezésekor. Jelenleg is sok változást követhetünk.

Ami éppen változik: NKM-MVM

December 30-án egy rövid levél tájékoztatta az állami gáz- és áramszolgáltató, vagyis a Nemzeti Közművek (NKM) ügyfeleit.

„Az NKM-tagvállalatok Magyarország legnagyobb nemzeti tulajdonú vállalatcsoportjához, az MVM-csoporthoz tartoznak, mindez hamarosan az elnevezésekben és a logóhasználatban is megjelenik. Az NKM Energia Zrt. neve 2021. január 1-jétől MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. lesz.”

Az ügyfeleknek ezzel a márka- és névváltozással semmilyen teendője nincs, két hónapig még szokatlan, hogy más van a számlalevél fejlécén, de ha valaki például megőrzi az internet banking beállításaiban a korábbi NKM nevet, és jó számlaszámra küldi a pénzt, ugyanúgy gond nélkül tud utalni.

Ami már folyamatban van: UPC helyett Vodafone

Kikerült a Hír TV a UPC Direct csomagból – szólt a napokban egy hír, ami így pontos, de sokan úgy fogalmaztak a magyar sajtóban, hogy kikerült a UPC kínálatából.

Ez a kis zavar is jól jelzi, hogy miközben valójában már 2020 április elején átvette a Vodafone a UPC (és nem a UPC Direct) magyar ügyfeleit, olykor még párhuzamosan élnek „upc-s” kifejezések, a köznyelvben mindenképpen. Pedig a UPC és a UPC Direct külön cég, utóbbinál nem volt tulajdonosváltás, azt nem vette meg a Vodafone.

A vodás deal alapján viszont 2022-ig még használhatja a vevő a UPC, illetve a Liberty Global(a volt UPC anyavállalatának a neve) egyes márkaneveit is, nemrégiben például azt jelentette be a cég, hogy 2021 márciusáig kell a tulajdonosoknak gondoskodni a upcmail.hu-s és a @chello.hu-email címeikről. Itt olvasható, hogy a Vodafone onnantól teljesen megszünteti azokat.

Ez a folyamat tehát már eldőlt, bár a „júpiszi” szinte olyan itthon, mint a zsilett, vagy a mirelit, azaz egy egész termékcsalád neveként rögzült egy márkanév, de ezek az elnevezések biztosan eltűnnek a hivatalos használatból.

Ami 2021-ben még aligha változik: Telenor

A Telenor egy norvég márkanév, korábban ez a cég volt a magyar távközlési cég anyavállalata, de a cseh PPF távközlési ága (amely PPF-csoport Petr Kellner cseh dollármilliárdos érdekeltsége) több regionális céget, vagyis az egész CEE-üzletágat megvette a norvégoktól. Kellnernek volt már cseh és szlovák telefonos érdekeltsége, de, hogy még bonyolultabb legyen a képlet, ezek egy spanyol márkanéven (O2) futnak. Korábban ugyanis ezekre a piacokra a Telefónica spanyol cég lépett be, Kellner tőlük vásárolt és vitte tovább a bejáratott brandet.

A Telenor logója a Telenor Magyarország Zrt. törökbálinti székházán – Fotó: Mohai Balázs / MTI
A Telenor logója a Telenor Magyarország Zrt. törökbálinti székházán – Fotó: Mohai Balázs / MTI

Felmerülhet a kérdés, hogy mi lesz a hazai Telenor jövőbeli neve? Marad Telenor, Kellner hozza ide is az O2-t? Még olyan (alaptalan) pletyka is felreppent, hogy esetleg visszajön a magyar Pannon. Úgy tudjuk, 2021-ben még nem várható új márkanév megjelenése a hazai mobilpiacon, Kellnernek még van márkahasználati joga.

A Telenor első és máig legmeghatározóbb belvárosi üzletét, az Astoriánál az idén újradesignolták, de ebből még nem szabad arra következtetni, hogy a PPF-csoport egységes jövőbeli arculatát látnánk ott.

Ez a változat egy hazai építészcsapat munkája és a koncepció érdekessége, hogy a méretes üzlet lefoglalható közösségi irodaként is működik (mégha a covid miatt ezzel most alighanem sokan óvatosak). A bézs asztalok, fekete-kék falak fokozatosan a hazai Telenor vidéki üzleteiben is megjelenhetnek (közösségi irodákra nem lesz mindenhol hely), de ennek az új névhez, vagy egy leendő csoportszintű arculathoz semmi köze nincsen, az regionális lesz (ezért nem jön szóba a Pannon), a nevet komoly tesztelések után a PPF távközlési üzletága fogja eldönteni.

Ami féléven belül jöhet: Audax

Az E.ON Energiakereskedelmi Kft. (vagyis a nagy német energetikai csoport korábbi versenypiaci áramcége) is tavaly cserélt gazdát. Az új tulajdonos a spanyol Audax lett, és a cég vélhetően az anyavállalat nevéhez és arculatához fog igazodni. Ez egy olyan változás lehet, ami gyorsan megvalósulhat, mert azt hallottuk, hogy az E.ON márkanevet csak a 2021-es év első félévének a végéig használhatja az új tulajdonos. Itt tehát egy itthon egyelőre nem, vagy legfeljebb az iparágban ismert nevet kell alighanem bevezetni.

Amire még várni kell: pénzügyi szektor

A pénzügyi szektorban is biztosan új márkaneveket kell majd megtanulnunk, de akár a bankholdng-projekt, akár az Aegon tulajdonosváltása még friss, jóváhagyásokra vár, korai lenne márkanevekről találgatni. Az Aegon vevője, a Vienna Insurance Group amúgy is speciális játékos, vagy két tucat országban van jelen, de rengeteg márkanevet használ, nem az egységesítés híve.

Ettől függetlenül mivel az Aegon akárcsak korábban, a szintén a VIG által megvásárolt francia AXA önálló biztosítóként megmarad az európai piacon, így sokáig biztosan nem fogja a VIG egy versenytársa nevét viselni.

És ami még forr: árampiac

Nem véletlenül hagytuk utoljára az árampiacot, hiszen itt az Audax megjelenése mellett sok minden képlékeny. Közel egy éve egy német fúzió miatt alaposan át kellett alakítani a hazai tulajdonviszonyokat is mind az áramszolgáltatás, mind a hálózati cégek frontján.

Akit érdekelnek a részletek, ebből a korábbi Index-cikkből megismerheti az új leosztást.

Mivel több deal még folyamatban van, sőt, állítólag most is zajlanak új tárgyalások, egyelőre csak az biztos, hogy az új leosztás három nagy játékosa, vagyis a német E.ON, a magyar ami MVM és a Mészáros-csoportba tartozó tőzsdei Opus Global Nyrt. több áramhálózati és áramszolgáltató cégben is újraosztja a lapokat.

Így vélhetően, amely társaság kikerül például az E.ON-tól az a márkanevet sem fogja megtartani, de ha a korábbi hazai regionális felosztást követő elnevezések, így az ELMŰ, vagy az ÉMÁSZ egyes elemei egy nagy csoportba rendeződnek, akkor pedig aligha lesz érdemes ezeket a külön márkaneveket megtartani.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!