Covidban elhunyt anya családját bemutató fotósorozatával nyert nagydíjat a Telex fotósa

2022. április 26. – 11:09

Másolás

Vágólapra másolva

A 40. Magyar Sajtófotó Pályázat díjazottjainak képeit állítja ki a Magyar Nemzeti Múzeum, az április 26-ai megnyitón hirdették ki a pályázat idei nagydíjasait és adták át a korábban már ismertetett kategória győzteseinek okleveleit. A Telex fotóriporterét, Bődey Jánost fotósorozatáért a legjobb emberközpontú dokumentarista fotográfiáért járó André Kertész-nagydíjjal jutalmazták, Barakonyi Szabolcs kollégánk pedig alkotótársaival közösen megkapta az elmúlt öt év legszebb fotóalbumáért járó Gera Mihály-díjat a Fortepan Masters könyvért.

Az idei Magyar Sajtófotó Pályázat kategória győzteseit már februárban ismertették (a díjazottakat bemutató cikkünket itt olvashatják), a nagydíjak kihirdetésére azonban a kiállítás megnyitójáig kellett a várniuk a részt vevő fotósoknak. A 2021-es év képeiből válogató pályázaton a legkiemelkedőbb teljesítményért járó, Magyar Újságírók Országos Szövetségének Nagydíját Móricz-Sabján Simon nyerte el Második élet című sorozatával. A fotográfus a koronavírus időszakát feldolgozó munkáit több kategóriában is elismerték, többek között a legjobb Magyarországon készült hírképért járó Escher Károly-díjat és a legjobb kollekcióért járó Munkácsi Márton-díjat is megkapta.

A legjobb emberközpontú dokumentarista fotográfiáért járó André Kertész-nagydíjat a Telex fotóriportere, Bődey János kollégánk kapta az Anya éljen, ezt az ajándékot kérték karácsonyra című munkájával. A képsorozat egy koronavírus-fertőzés következtében elhunyt anya három árván maradt gyerekének és édesapjuknak gyásszal teli hétköznapjait mutatja be. A fotók a pályázat Mindennapi élet sorozat kategóriájának első helyét is elnyerték, a család történetét az év elején a Telexen is bemutattunk. Ugyanebben a kategóriában díjazták februárban második helyezéssel kollégánk, Ajpek Orsi fotósorozatát, aki Pintér Lucával együtt hosszabb időn át követte egy olyan ikerpár cseperedését, akiket egy meleg pár fogadott örökbe. Az Apukák projekt fotói a szivárványcsaládok mindennapjaiba engednek bepillantást.

A fotópályázathoz kapcsolódóan a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztálya idén a Gera Mihály-díjra is pályázatot hirdetett, ahová olyan, az elmúlt öt évben készült fotókönyvekkel lehetett nevezni, amiknek képanyagát magyar, határon túli magyar, vagy Magyarországon élő külföldi szerzők fényképezték. A nyertes kiválasztásakor a zsűri a fotóanyag minőségét és eredetiségét, valamint a tipográfia és a nyomtatás minőségét is figyelembe vette. Ezt az elismerést a Fortepan Masters – Kollektív fotográfia a 20. századból című könyv kapta meg, aminek ötletgazdája és művészeti vezetője Barakonyi Szabolcs kollégánk volt. A Fortepan hatalmas képanyagából válogató, 333 fotót bemutató 690 oldalas albumot a kreatív koncepcióért felelő Salát Zalán Péterrel, Simó György felelős kiadóval és Szilágyi Róza Tekla szerkesztővel közösen készítették.

A nagydíjas sorozatokat a szerzők bevezetőivel és képaláírásaival mutatjuk be.

A legjobb emberközpontú dokumentarista fotográfiáért járó André Kertész-nagydíj

Bődey János (Telex): Anya éljen, ezt az egy ajándékot kérték karácsonyra

Arról, hogy Magyarországon pontosan hány várandós nő kap oxigént, hányan vannak lélegeztetőgépen, vagy hány császármetszést végeztek, hogy mentsék a magzat és a koronavírusos anya életét, semmilyen hivatalos közlés nincs. És arról sem tudni semmit, eddig hány kismama halt meg.

Biszak Gábor harmincegy hetes terhes felesége, Erika az egyik áldozat, harmadik gyereküket az orvosok császármetszéssel mentették meg tavaly tavasszal. Nimród, Johanna és Boróka most már anya nélkül nőnek fel, és a nagyobbak a maguk módján próbálják meg feldolgozni a történteket.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Petz Erika harmincegy hetes terhes volt, amikor súlyos tünetekkel a mentők kórházba vitték. Két nappal később annyit írt Gábornak: „császár”. Ez volt az utolsó üzenete.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Nimród tudja, hogy anyja koronavírusban halt meg, kérdezgeti is, mi az, ami megöl egy egészséges anyát. Sokszor nézeget fényképeket, sír, „de beszélni nem szeret róla, mert tudja, hogy ez érzelmileg megterhelő. És engem is véd” – mondta Gábor.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

A 2021-es volt a család első karácsonya Erika nélkül. „Nimród és Johanna is azt mondta, nekik csak az kell, hogy anya éljen, ezt az egy ajándékot kérik. Mondtam, hogy legyen egy másik tervük is, mert ez nem fog sikerülni.”

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Johannának előtörő emlékei vannak, és szerinte arról is álmodik, hogy meghalt az anyja, de nem tudják, ez tényleg így van-e. „A pszichológus szerint iskolás korára nagyon sokat elfelejt majd, és csak emlékfoszlányai lesznek. Ez nagyon fájdalmas.”

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Az Erika halála utáni pár hétben még táblázatban vezették, hogy melyik hétvégén melyik barát vagy rokon viszi el a gyerekeket, augusztusra ez lassan lecsökkent, és nagyrészt maradtak a fizetett alkalmazottak, a bébiszitter és a takarító.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

„Volt olyan az óvodában, hogy Johanna elmondta, az anyukája meghalt. Egy kisfiú arra kérte, magyarázza el, ez mit jelent, mert nem érti. Ő pedig elmondta, hogy volt a temetés, már nem dobog a szíve, az égben van fent, onnan látja őt.”

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Megvoltak az „első nélküle” ünnepek is. Az első anyák napja – ezt az óvodában Johanna és Nimród csoportjában sem tartották meg, a két gyerek miatt. Johanna közben négyéves lett, Nimród hat. A maguk módján már felfogták, hogy az anyjuk meghalt.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Gábor eltett pár közös képet, és új ágyat is vett a hálószobába. „Depressziós lettem, amikor befeküdtem ugyanabba az ágyba, ahol előtte együtt voltunk. Azt gondoltam, ezen változtatni kell.”

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Gábor anyja, hetvenévesen, a család egyik legfontosabb motorja lett. Bejárónő, pótanya és nagymama egyben, aki éjszakánként háromszor-négyszer kelt, hogy megetesse az újszülöttet, vigasztalja a nagyobb testvéreket.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Nimródnak már iskolát is kell választani, de „ha Erika csinálná, már rég meglenne, hova járjon”. Gábor szerint az is nehéz, „hogy egyedül maradt szülőként legyen erőm és egyáltalán lehetőségem egy kicsit magammal is foglalkozni”.

MÚOSZ-Nagydíj a legkiemelkedőbb teljesítményért

Móricz-Sabján Simon (Világgazdaság): Második élet

A 30 éves Mészáros Richárdot 2021 márciusában budapesti otthonából mentő vitte az Uzsoki Utcai Kórház sürgősségi betegellátó osztályára, ahonnan szinte azonnal a Covid-intenzívre került. Ricsi 59 napig volt itt, szinte végig lélegeztetőgépre kötve, majd összesen 113 nap után a kórház hőseként távozott, miután az életben maradása az egész intézmény közös ügye is lett. Ricsi egészséges volt, a koronavírus mégis szinte minden szervét megtámadta, a veséje többször leállt, 14 egység vért kapott.

Fotó: Móricz-Sabján Simon
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Mint a többi altatott betegnél, Ricsinél is már néhány nap alatt megindult az izomszövet leépülése, így a gyógytornászok mindennapi munkája is kiemelt fontosságú volt.

Fotó: Móricz-Sabján Simon
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Összesen 14 egység vért cseréltek a közel két hónapos altatás alatt, amely rendkívül soknak számít.

Fotó: Móricz-Sabján Simon
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Magyarországon több mint 40 ezren haltak meg 2021 végéig a járvány következtében, a lakosság számához viszonyított halálozási arány így az egyik legmagasabb a világon.

Fotó: Móricz-Sabján Simon
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Ricsi közel 50 napos lélegeztetőgépes kezelés után élte túl a koronavírus-fertőzést, a 30 éves beteg felépülése lassú volt.

Fotó: Móricz-Sabján Simon
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Az 54 napos, lassú felépülés alatt volt a legnagyobb szükség a türelemre.

Fotó: Móricz-Sabján Simon
Fotó: Móricz-Sabján Simon

A szülők gondoskodása és a rendszeres látogatások nagyon fontosak voltak Ricsi számára.

Fotó: Móricz-Sabján Simon
Fotó: Móricz-Sabján Simon

A márciusi fertőződés után május elején érte ismét közvetlen napfény Ricsit.

Fotó: Móricz-Sabján Simon
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Ricsi korábban fegyveres biztonsági őrként dolgozott a rendőrségen. Hetente háromszor edzett, így abszolút jó kondícióban volt, amikor elkapta a vírusfertőzést.

Fotó: Móricz-Sabján Simon
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Végül júliusban, négy hónap után engedték haza a kórházból, miután legyőzte a koronavírust.

Fotó: Móricz-Sabján Simon
Fotó: Móricz-Sabján Simon

A 31. születésnapi buli barátokkal, november 28-án. Ricsi nagyon szerencsés, hogy felépült, és remélhetőleg nemsokára teljes életet élhet.

A pályázat nyertes fotóit bemutató kiállítás a Nemzeti Múzeumban és az elmúlt negyven év legjobb magyar sajtófotóiból nyílt tárlat, amit idén a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztálya a Capa Központtal együttműködve szervezett, május 29-ig látogatható.

A 40. Magyar Sajtófotó Pályázat díjazottjai

NAGYDÍJAK:

MÚOSZ nagydíja
Móricz-Sabján Simon (Világgzadaság): Második élet

André Kertész-nagydíj
Bődey János (Telex): Anya éljen, ezt az egy ajándékot kérték karácsonyra

KATEGÓRIADÍJAK:

Hír-, eseményfotó
1. díj Móricz-Sabján Simon (Világgazdaság): A koronavírus időszaka
2. díj Erdős Dénes (Népszava): Feszült helyzet
3. díj Szabolcs László (Ripost): Országúti tragédia

Képriport
1. díj Móricz-Sabján Simon (Világgazdaság): Második élet
2. díj Ancsin Gábor (Kepszerk.hu): Délen a helyzet változatlan
3. díj Márkos Tamás (Transindex): Tűzpróba

Mindennapi élet (egyedi)
1. díj Hullan Zsuzsa (Vígszínház): Barátnők
2. díj Illyés Bence (szabadfoglalkozású): Két világ találkozása
3. díj Sánta István Csaba (szabadfoglalkozású): Levitáció

Mindennapi élet (sorozat)
1. díj Bődey János (Telex): Anya éljen, ezt az egy ajándékot kérték karácsonyra
2. díj Ajpek Orsolya (Telex): Apukák
3. díj Sánta István Csaba (szabadfoglalkozású): Slow 2121

Emberábrázolás, portré (egyedi)
1. díj Kerekes M. István (szabadfoglalkozású): Alexandru és Péter
2. díj a zsűri nem adta ki
3. díj Kurucz Árpád (Magyar Nemzet): Háy György pilóta

Emberábrázolás, portré (sorozat)
1. díj Becze Anita (szabadfoglalkozású): Visszhangok
2. díj Halasi Eszter (szabadfoglalkozású): Nyakunkon az élet
3. díj Nemes Tünde (szabadfoglalkozású): Még midig nő vagyok

Művészet (egyedi)
1. díj Oláh Tamás (szabadfoglalkozású): Neverland főpróba
2. díj Oláh Tamás (szabadfoglalkozású): Online balett
3. díj Csudai Sándor (Origo): Arcok

Művészet (sorozat)
1. díj Fekete István (szabadfoglalkozású): Szimfónia a romatelepen
2. díj Urbán Ádám (szabadfoglalkozású): Cirkusz a függöny mögött
3. díj Csudai Sándor (Origo): Medvetánc

Sport (egyedi)
1. díj Barbara Gabriella (szabadfoglalkozású): Futball kő-papír-olló
2. díj Illyés Tibor (MTI/MTVA): Koncentrálás
3. díj Koszticsák Szilárd (MTI/MTVA): Sedric

Sport (sorozat)
1. díj Béres Márton (Népszava): Tomy Rocky
2. díj Vasvári Tamás (MTI/MTVA): Horgászok éjszakája
3. díj Derencsényi István (szabadfoglalkozású): High-light

Természet és tudomány (egyedi)
1. díj Szabó Géza Attila (B.Y. Ecoline Kft.): Munka közben
2. díj Kovács Norbert (szabadfoglalkozású): Ördögfióka
3. díj Belovári András (Keszthelyi TV): Forog a világ

Természet és tudomány (sorozat)
1. díj Radisics Milán (szabadfoglalkozású): Karanténban egy rókával
2. díj Kállai Márton (Szabad Föld/Mediaworks): Az időjárás bűvöletében
3. díj Kállai Márton (Szabad Föld/Mediaworks): Feloldódó létezés

Társadalomábrázolás, dokumentarista fotográfia (egyedi)
1. díj Zagyi Tibor (Népszava): Magányos karácsony
2. díj Mónus Márton (szabadfoglalkozású): Lebegés
3. díj Zsolnai Péter (Blikk): A vonulás

Társadalomábrázolás, dokumentarista fotográfia (sorozat)
1. díj Lex Mihály (Lex Antikvitás Kft.): A régi pesti bérházak világa, egy eltűnő életforma nyomában
2. díj Móricz-Sabján Simon (Világgazdaság): Az új norma időszaka
3. díj Stiller Ákos (szabadfoglalkozású): Digitális oktatás a végeken

KÜLÖNDÍJAK:

Munkácsi Márton-díj a legjobb kollekcióért
Móricz-Sabján Simon (Világgazdaság)

Escher Károly-díj a legjobb Magyarországon készült hírképért
Móricz-Sabján Simon (Világgazdaság)

Szalay Zoltán-díj a legjobb teljesítményt nyújtó 30 év alatti fotográfusnak
Erdős Dénes (Népszava)

A megyékben dolgozó legjobb teljesítményt nyújtó fotóriporter
Röhrig Dániel (www.adathir.hu)

Fenntarthatóság különdíj
Kállai Márton (Szabad Föld/Mediaworks): Feloldódó létezés

Dicséretben részesítve
Erdős Dénes (Népszava): NEK 2020
Röhrig Dániel (www.adathir.hu): Covid napló anyáról, rólunk
Márkos Tamás (Transindex): Budapest, District 8

Molnár István-díj a legjobb képhasználatért
Heltai Ákos tipográfus

Gera Mihály-díj az elmúlt 5 év legszebb fotóalbumáért
Fortepan Masters – Kollektív fotográfia a 20. századból
Ötletgazda és művészeti vezető: Barakonyi Szabolcs
Kreatív koncepció: Salát Zalán Péter
Felelős kiadó: Simó György
Szerkesztő: Szilágyi Róza Tekla

Kedvenceink