A World Trade Center romjai alatt találtak egy 18. századi hajóroncsot

2024. április 19. – 05:41

A World Trade Center romjai alatt találtak egy 18. századi hajóroncsot
Fotó: AKRF

Másolás

Vágólapra másolva

A World Trade Center Site egy nagyjából hathektáros telek, aminek egy részén a WTC ikertornyai álltak a 2001. szeptember 11-i merényletig. A területet 9/11 után teljesen elborítottak a két leomlott felhőkarcoló maradványai, a romok eltakarítása több mint nyolc hónapig tartott. Ezután több új épületet is felhúztak a telken, és vannak tervek továbbiakra is. Az egyik ilyen építkezést 2010 nyarán váratlan felfedezés hátráltatta: az egykori ikertornyoktól kicsit délre előkerült egy 18. századi hajóroncs, amire a korábbi építkezések során nem bukkantak rá. De hogyan kerül egy hajó a WTC-telek alá?

A roncsot az egyik új épület, a Vehicular Security Center alapásása előtt találták meg az építkezési helyet bejáró AKRF cég régészei, nagyjából 6–6,5 méterrel a talajszint alatt. A lelet feltárása után a roncs darabjai a Texas A&M Egyetem tengeri régészeti laboratóriumába kerültek, de más kutatóintézetek is érdeklődtek a felfedezés iránt. Például a Columbia Egyetem földtudománnyal és evolúciókutatással foglalkozó intézete, aminek kutatócsoportja mintákat is vett a hajóroncsból. A csoport 2014-ben a Tree-Ring Research nevű szaklapban publikálta vizsgálatait, és tanulmányukban a hajóroncs titkai közül számosat feltártak.

A kutatók dendrokronológiai módszerekkel vizsgálták meg a mintákat, vagyis a faanyagon látható évgyűrűkből próbáltak következtetéseket levonni. Köztudott, hogy a fák minden évben új évgyűrűvel gyarapodnak, de az talán kevésbé, hogy ezeknek az évgyűrűknek a mérete és formája függ a környezeti hatásoktól, például attól, hogy az adott év mennyire volt aszályos. A kutatók összevetették a roncsban látott évgyűrűmintázatot az adatbázisukkal, ami az Egyesült Államok keleti partján rögzített számos hasonló mintázatot tartalmazott – hasonló módon, mint ahogyan egy ujjlenyomatra keresnek a rendőrök egy bűnügyi nyilvántartásban.

A leletben találtak fenyőt, lucfenyőt, hikoridiót és tölgyfát is. Az utóbbit a hajó vázának építéséhez használták, és ez mesélt a legtöbbet a tudósoknak. A hajó tölgyfáján látható évgyűrűk ugyanolyan mintázatúak voltak, mint a Délkelet-Pennsylvaniában talált 18. századi faanyagokéi. Ez alapján a tudósok már egész pontos megállapításokat tudtak tenni, például azt, hogy az építéshez használt tölgyet 1773-ban vágták ki, és valószínűleg a hajót még ebben az évben elkezdték építeni Philadelphiában – izgalmas történelmi korban, hiszen ugyanebben az évben történt az amerikai függetlenségi háború közvetlen előzményének tekinthető bostoni teadélután.

Ráadásul az elemzésekből az is kiderült, hogy ugyanebből a tölgyerdőből használtak fel fát a philadelphiai Függetlenség Csarnoka építéséhez. Az épület az Amerikai Egyesült Államok születésének helyszíne, George Washington, Thomas Jefferson, Benjamin Frankin és a többi alapító honatya itt írta alá 1776. július 4-én a függetlenségi nyilatkozatot.

A WTC Site helye egy 1730-as térképen – Fotó: AKRF
A WTC Site helye egy 1730-as térképen – Fotó: AKRF

Azt, hogy a hajó mire szolgált, már csak találgatni lehet. Valószínűleg szlúp típusú vitorlás volt, ami elsősorban nem tengeren közlekedett, hanem a Hudson folyón. Lehet, hogy utasszállító volt, de az is elképzelhető, hogy a háborúban is szolgált. Akárhogy is, csak pár évtizedig használták, mert az 1790-es években már a manhattani alapba került. Valószínűleg gyorsan romlott az állapota egyrészt a konstrukciója miatt (az építők vaselemekkel rögzítették a deszkákat, ami sérülékenyebb volt a faelemes rögzítésnél), másrészt a hajóférgek miatt. A tengeri termesznek is nevezett hajóférgek valójában visszafejlődött házzal rendelkező kagylók, amik befúrják magukat a vízbe merült fába. A hajóroncson rengeteg hajóféreg vájta lyukat találtak. Az állatok valószínűleg a Karib-térségből kerültek a keleti partra, más hajók révén – akkoriban ugyanis bevett szokás volt kiöregedő hajók faanyagát részben felhasználni új hajók építéséhez.

A mai Manhattan alsó részén a 18. század végén a Hudson folyt keresztül, de az 1790-es években a folyót elvezették, és az addigi medret elkezdték feltölteni, hogy New York tovább nőhessen. A feltöltéshez kövek és föld mellett mindenféle törmeléket és hulladékot is felhasználtak, korábbi mólók darabjait és elhasználódott hajókat is. A 2010-ben megtalált vitorlás is ekkor került a későbbi World Trade Center Site helyére. A roncsot 2015-ben elszállították az egyetemről, ahol addig tárolták, és végleges kiállítóhelyet kapott: ma Albanyban, a New York Állami Múzeumban található.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!