A világ legszerencsétlenebb tengerésze már négy éve él egy szellemhajón Szuez partjainál

2021. április 15. – 22:48

frissítve

A világ legszerencsétlenebb tengerésze már négy éve él egy szellemhajón Szuez partjainál
Mohammed Aisha úszva visz vizet a hajójára – Forrás: itfseafarers.org

Másolás

Vágólapra másolva

2021 egyik legbizarrabb híre volt, hogy az Ever Given nevű óriási konténerszállító hajó keresztbe állt a szűk Szuezi-csatornán, amivel napokig megbénította a globális kereskedelmet. A fél világot bejárta az azóta már mémmé vált kép, ahogy az egyiptomi szakemberek egy kis markolóval próbálták kikapirgálni a homokból a monstrumot. Végül hat nap után sikerrel jártak, a hajó megmozdult, a csatorna felszabadult.

Amíg az egész világ az Ever Givenre figyelt, addig 10 kilométerrel odébb, a csatorna bejárata előtt egy szerencsétlenül járt szír tengerész a kafkai mindennapjait élte egy feltartóztatott hajón. A bahreini zászló alatt hajózó MV Aman nevű teherhajó 2017 nyarán a Szuezi-öbölben járt, amikor az egyiptomi hatóságok horgára akadt. Ekkor kezdődött Mohammed Aisha, a hajó első tisztjének bürokratikus kálváriája.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) feltartóztatta, és a part közelébe vontatta a hajót különböző hiányosságok miatt. A tulajdonos, a bahreini bejegyzésű Tylos Shipping nevű vállalat ezután lemondott az MV Amanról. A cég nevére keresve hamar kiderül, hogy 2018 januárjában az Avonmoor nevű konténerszállító 16 ukrán tengerészét ugyanígy: fizetés, üzemanyag és mindenféle ellátás nélkül hagytak magára Marokkó partjainál. A Tylos Shipping két másik hajója, a Jerna S és a Sanad szintén szerepel az ENSZ elhagyott hajókat felsoroló listáján.

Az ENSZ Nemzetközi Munkaügyi Szervezete (ILO) nyilvántartást vezet a világszerte történt hajóbalesetekről és magukra hagyott szellemhajókról. E szerint a tulajdonos hivatalosan 2017. november 16-án mondott le a hajóról a 16 fős személyzettel együtt. Az utolsó útján kilenc egyiptomi, négy szír és három indiai tengerész alkotta a legénységet. Az ILO az eset körülményeiről azt írja, hogy a csatornahatóság a lejárt biztonsági felszerelések és tanúsítványok miatt tartóztatta fel a hajót, amelyet aztán Szuez partjainál horgonyoztak le.

Az ügy részletei közt említik még a kifizetetlen béreket, a lejárt szerződéseket és a hajón tapasztalt embertelen körülményeket. A tulajdonos közölte a legénységgel, hogy nincs pénze arra, hogy kifizesse őket. A három indiai munkaközvetítő felszívódott, a tulajdonos nem válaszol a megkeresésekre. A hajó korábbi legénysége szintén nem kapta meg a fizetést. A hajón három hitel is van.

De visszatérve Aisha történetéhez. 2017 júliusában egy egyiptomi bíróság a hajó őrzésére kötelezte őt, a hatóságok pedig bevonták az útlevelét, így még véletlenül sem tudja elhagyni az országot. A legénység többi tagja 2019 szeptemberében hazament, egyedül hagyva Aishát az áramellátás nélkül maradt szellemhajón.

„Két-három naponta ki kell úsznom a partra, hogy vizet és ételt szerezzek és hogy feltöltsem a telefonom” – mondta Aisha a BBC-nek. Az egyiptomi bíróság határozata alapján immár négy éve ő a hajó törvényes őrzője, mivel a legénységből ő rendelkezett csak az ehhez szükséges képesítéssel.

Aisha állítása szerint úgy írta alá a bírósági végzést, hogy nem igazán volt tisztában annak jogi következményeivel. Az idén márciusban lejárt útlevelét akkor kaphatja vissza a csatornahatóságtól, ha találnak valakit, aki átveszi tőle a hajó őrzését (erre kicsi az esély), vagy pedig sikerül elárverezni a hajót. Utóbbira látszik némi sansz, ugyanis négy év után, idén március 24-én végre licitre bocsátották az MV Amant.

„Olyan az élet a hajón, mintha egy magányos börtönben lennék. Az éjszaka olyan, mint egy sírban, semmit sem látok, semmit sem hallok” – mondta a körülményeiről Aisha, akinek természetesen a családja hiányzik legjobban. Édesanyja 2019-ben halt meg. „Őt már soha többé nem láthatom az átkozott hajó miatt. Semmi más nem akarok, csak hazatérni a családomhoz” – mondta.

A Szállítási Dolgozók Nemzetközi Szövetsége (ITF) felkarolta Aisha ügyét. „Az egyiptomi hatóságok kibújtak a felelősség alól, ám erkölcsi kötelességük lenne, hogy cselekedjenek, függetlenül a jogi helyzettől” – írják a bajba jutott tengerész képviselői.

„Aisha számára 2021 már a negyedik év, hogy ebben az úszó börtönben rekedt. És egyedül van, teljesen egyedül. A fizikai és mentális egészsége napról napra romlik. Egy orvos megvizsgálta, és megállapította, hogy a rossz körülmények között fogva tartottakra jellemző összes tünetet produkálja. Alultáplált, vérszegény, és fájdalmat érez a lábában” – írja az ITF beszámolója. Viszont az egyiptomi törvények szerint az MV Aman csakis az ő problémája, legalábbis addig, amíg valaki másé nem lesz.

Az ITF szerint csak a csatornahatóság fellépése szabadíthatja ki őt. „Számos gyakorlati lehetőségük lenne, hogy Aishát hazajuttassák Szíriába, de eddig még egyiket sem használták ki. Ehelyett a hatóságok nem válaszolnak az ITF sürgős emailjeire, amikben a férfi romló egészségügyi állapotára hívtuk fel a figyelmüket. Az egyiptomi tisztviselők hallgatása arra utal, hogy megelégednek azzal, ha Aisha a végtelenségig az MV Amanon marad” – írta a szervezet, akik Bahrein közbenjárását is kérték már az ügyben.

„Már többször kértem a hazaszállításomat, de a kikötői hatóságok nem engedik, hogy elhagyjam az országot” – mondta Aisha.

Mohamed Arrachedi, az ITF arab világbeli és iráni hálózati koordinátora szerint az egyiptomi hatóságoknak humanitárius kötelességük lenne, hogy cselekedjenek. „Nem akarom előírni, hogy hogyan kellene megoldaniuk ezt a problémát, de számos mechanizmus létezik erre az esetre. A dolgok kezdenek kétségbeejtővé válni” – mondta. Az ITF most orvosi ellátást nyújt a számára, és felajánlották, hogy fizetik a hazautazása költségeit is, ha Egyiptom ezt lehetővé teszi.

A bahreini kormány végül március 7-én megnyilvánult az üggyel kapcsolatban:

  • Álláspontjuk szerint a hajó nem elhagyatott, hanem bírósági lefoglalás alatt áll.
  • Mohamed Aisha elfogadta a bíróság ítéletét, hogy képviselőként járjon el a fedélzeten. Így amikor a tulajdonos a legénység többi tagját hazaszállíttatta, a bíróság nem engedélyezte, hogy őt is hazaszállítsák.
  • Az állítják, többször is közbenjártak a tulajdonosnál, és sikerült elintézniük, hogy a bíróság egy másik képviselő kijelölésével engedélyezze Aisha hazaszállítását, de ő úgy döntött, hogy a kifizetetlen bére miatt nem hagyja el a fedélzetet.
  • Szerintük a tulajdonosok minden rendelkezésre álló eszközzel megpróbálták hazaszállítani, de ő nem volt hajlandó velük együttműködni.

Pár nappal később, március 16-án a bahreini kormány már arról számolt be, hogy megvitatták az ügyet a tulajdonosokkal, akik megerősítették, hajlandók és készek a tengerész mielőbbi hazaszállítására.

Felhasznált források: Marine Insight | The Maritime Executive