Tetszik, nem tetszik, a popkultúrában a cigizés mindig is szexi dolog lesz
2024. december 31. – 17:28
frissítve
„Szerintem a brat is közrejátszott abban, hogy az emberek rákapjanak a cigizésre, hiszen Charli is megmondta, kell egy doboz cigi, ha magadévá akarod tenni a bratséget”
– fogalmazott a 20 éves Lucy a BBC-nek. Az említett Charli, azaz Charli XCX a brat filozófiája megteremtője, amihez a cambridge-i énekes és dalszerző szerint nincs szükség másra, mint egy csomag cigire, egy Bic öngyújtóra és egy pántos fehér felsőre, melltartó nélkül. A brat nemcsak az idei év szava lett, a hedonizmust és az önazonosságot éltető trend a magyar fesztiválokon is megjelent, de a brat lime zöldje köszönt vissza az elnöki pozícióra pályázó Kamala Harris kampányában is.
És amíg a brat egy új jelenség a popkultúrában, a cigarettázás nem – csak valamikor felkapottabb, valamikor pedig kevésbé. Már az ‘50-es és a ‘60-as években is azok voltak az igazán stílusos karakterek, akik nem vetették meg a cigarettát – gondoljunk csak James Deanre vagy Audrey Hepburnre. Ezután a ‘80-as, 90’-es években terjedt el először a divatiparban és a modellek világában az ún. heroin chic, amit ha körbe akarunk írni, akkor a csontsoványság, beesett arc, karikás szemek, bagózás, drogok, depresszió, mentális problémák és evészavarok a legtalálóbb kifejezések.
Úgy tűnik, hogy a dohányzás, mint bűnös élvezet, ismét visszatér a popkultúrába és a kifutókra is. A 2024 februárjában tartott New York-i divathéten a Christian Cowan darabjait viselő modellek közül volt, aki cigarettával, míg más a kezében egy pohár borral mutatta be a divattervező őszi/téli kollekcióját.
Nem Cowan volt az első, aki cigit nyomott a modellek kezébe a tökéletes hatás kedvéért. A világhírű modell, Kate Moss 2011-ben cigivel vonult végig a Louis Vuitton kifutóján, de a Chanel Resort 2017-es kollekciót bemutató manökenek sem léphettek szivar nélkül a színpadra Kubában. A legnagyobb divattervezők, mint Ralph Lauren vagy Coco Chanel is élvezettel pöfékeltek, sőt alkotásra inspirálta őket a dohány. Yves Saint Laurent például 1966-ban dobta piacra a „Le Smoking” névre keresztelt öltönyt.
De mi annyira vonzó a bagózásban, hogy a brat sem igazi nélküle és a divat sem tudja nélkülözni? Annak ellenére, hogy (remélhetőleg) mindenki tisztában van azzal, hogy milyen súlyos egészségügyi következményekkel jár. A Healthline szerint a dohányzás többek között rákhoz, termékenységi problémákhoz, zöldhályoghoz, gyenge immunrendszerhez, sztrókhoz, valamint cukor-, érrendszeri és szívbetegségekhez is vezethet.
A könnyelműség szimbóluma
A magyarázat nem csupán Charli XCX háza táján keresendő. Olivia Petter újságíró szerint a dohányzás a gondtalanság, a könnyelműség szimbólumává vált és nosztalgiát ébreszt egy letűnt, a hedonizmustól túlfűtött korszak iránt.
Az elmúlt évtizedek alatt a szigorítások miatt a dohányosok élettere is szűkült. Magyarországon 2012 januárja óta nem lehet zárt terekben – mint például éttermekben, kocsmákban, kávézókban – rágyújtani, és 2013 nyara óta csak átláthatatlan üvegű trafikokban lehet dohánytermékeket vásárolni.
Carolyn Mair pszichológus, a Divat pszichológiája c. könyv szerzője a WWD-nek arról beszélt, hogy a szigor és tiltás lehet kontraproduktív is. A pszichológus úgy látja, ha az emberek úgy érzik, elő akarják írni nekik, hogyan viselkedjenek, mit és hol szabad, nem szabad csinálniuk, tehát korlátozni akarják a személyes szabadságukat, az könnyen lázadásba fordulhat át.
Mair szerint a cigizés már önmagában rebellis tevékenység, de a tiltás hatására csak még vonzóbbá válhat
és valójában csak felerősíti azt a dacos és nonkonformista attitűdöt, ami az emberek fejében gyakran a cigizéssel párosul.
A pszichológus hozzátette, hogy a divat és szórakoztatóipar szereplőinek szemében a cigaretta olyan vonzó tulajdonsággal ruházhatja fel az illetőt, mint például kifinomultság és eszesség. Másrészt a cigizés jelenthet számukra egy menekülő utat abból a világból, ahol magas elvárásoknak kell megfelelniük nap mint nap. „A dohányzás lehetővé teszi, hogy kapcsolatokat építsenek egy informális környezetben, illetve egy olyan iparról beszélünk, ami a soványságot élteti, ezért is használhatják a cigarettát étvágycsökkentésre” – mondta Mair.
Szexi, mert cigizik?
A cigizés népszerűségére a popkultúrában – mint általában mindenre – a közösségi médiának is van hatása. Egy 2015. és 2021. között készült tanulmány arról számolt be, hogy van összefüggés a social platformokon töltött idő és a dohányzás között. A felmérés készítői szerint azok a 10-25 év közötti fiatalok, akik egy nap több mint hét órán át pörgetik az Instagramot, Facebookot, Tiktokot stb. 3,5-szer nagyobb valószínűséggel gyújtanak rá, szemben azokkal, akik a napjaikat elsősorban nem a virtuális térben töltik.
A social médiában találni olyan tartalmakat, lesifotókat, amin olyan közkedvelt emberek szerepelnek cigivel, akiknek néhányan jobban adnak a szavára, mint a barátaikéra. Erre jó példa a cigfluencer néven futó Instagram-fiók, amit hét évvel ezelőtt hozott létre a kanadai Jared Oviatt. Az oldalt közel hatvanezren követik, és a bemutatkozó szövegben az áll, hogy „aka HOT PEOPLE keeping the art of SMOKING & BEING COOL living...”, vagyis az oldal olyan szexi emberek gyűjtőhelye, akik „életben tartják a coolság és a cigarettázás művészetét.”
A cigfluenceren találunk fotót a lazán cigizgető Paul Mescalról, ahogy Jeremy Allen White-ról is, Dua Lipáról, Bella Hadidról, Sabrina Carpenterről, Zoe Kravitzről és Margaret Qualley-ről is. „A cigi kunyerálás is csak akkor oké, ha szexi vagy, mint a cigfluenszerek. A szépség együtt jár bizonyos privilégiumokkal, és ez nem vicc” – nyilatkozta Oviatt tavaly az Interview Magazinnak.
A BBC azt írja, nem is feltétlen a klasszikus értelemben vett bagózás, hanem a „vapingelés”, vagyis a nagy füsttel járó elektromos cigaretták, manórudak népszerűek a fiatal felnőttek közegében. A lap azt írja, a 18-24 év közötti korosztályban minden hetedik ember használ valamilyen e-cigarettát. Bár kérdéses, hogy meddig lesz ez a káros szenvedély népszerű, hisz egy elfbar sosem lesz annyira stílusos, annyira „cool”, mint egy szál cigaretta.
Lehet, hogy ezen a véleményen van Addison Rea is. A 88 millió Tiktok-követővel rendelkező énekes-és táncosnő nemrég egy kérdezz-felelek videóban beszélt arról, hogy utálja az e-cigarettákat, és ha már valaki bagózni akar, akkor szívjon el egy rendes cigarettát.
Tízből kilenc Oscar-díjra jelölt filmben van cigizős jelenet
A divaton és közösségi platformokon túl a filmes szcéna sem füstmentes. Létezik egy kaliforniai szervezet, ami azt figyeli, hogy hány dohányzós jelenet van a filmekben. A Smokefree Media szerint a 2024-ben debütáló alkotások közül több mint harmincban tűnik fel a vásznon cigaretta, az Amy Winehouse életéről szóló Back to black c. filmben például 94 alkalommal, míg a Challengers-ben 62-szer.
A dohányzásellenes nonprofit egészségügyi szervezet, a Truth Initiative márciusi beszámolója szerint az idei Oscar-díj legjobb film kategóriájában jelölt tíz filmből kilencben volt bagózós jelenet, csak a Barbie-ban nem, míg az előző díjátadón csak hét ilyen film volt. A szervezet arról is beszámolt, hogy a 15 és 24 év korosztálynak szóló tartalmakban – legyen az videóklip, film vagy műsor – megugrott a bagózások száma, miközben a dohányzás rettentő kártékony.
A World Health Organization (WHO) 2023-ban azt írta, hogy
a dohányzás évente több mint nyolcmillió ember halálát okozza.
Ebből hétmillió ember életének a dohánytermékek – legyen az tekert vagy dobozos cigaretta, pipa, szivarka és a többi – rendszeres fogyasztása vetett véget, míg körülbelül 1,3 millió haláleset hátterében a passzív dohányzás áll. Azaz az is végzetes lehet, ha valaki soha életében nem gyújt rá, de sok időt tölt olyan emberek körében, akik sokszor és sokat füstölnek.