Ben Affleck és Jennifer Lopez szétmennek? Hát milyen évet írunk?
2024. május 23. – 21:34
Bennifer 2.0 – Ben Affleck és Jennifer Lopez 2021-ben felmelegített, legendás párkapcsolatára már úgy is lehetett hivatkozni, mintha egy új verzió készült volna belőle. Mintha sikerült volna a működésből eredendő bugokat kilapítani. Húsz évvel ezelőtt Affleck és Lopez az eljegyzés után, de a házasság előtt szakítottak, de ezt most sikerült nekik megugraniuk, az egykori J.Lo hivatalosan is felvette a Jennifer Affleck nevet, Affleck pedig úgy tűnt, hogy végre le tudja magáról vetkőzni azt a róla alkotott képet, amiben szomorú egy szuperhősös interjún képtelen pár adag kávét rendesen megtartani, úgy cigizik, mintha kivégzőosztag előtt állna, vagy pedig méretes sárkánytetkójával, egy törülközőbe csavarva tekinti meg a zúgó tengert.
A Bennifer 2.0 viszont elkezdett akadozni májusban, amikor a nagy boldogság és újramelegített szerelem után Lopez és Affleck egyszerűen nem mutatkoztak nyilvánosan olyan eseményeken, mint az idei Met-gála, ahol boldog-boldogtalan felvonult, az énekes-színésznő pedig az idei kurátori bizottság tagja volt, mégis egyedül kellett a bejáratnál pózolnia. A közös fotók hiánya legalább annyira berobbantotta az internet egy bizonyos szegletét, mint Katalin hercegné eltűnése. Abból utólag rákos megbetegedés híre lett, ami miatt több kommentátornak, műsorvezetőnek és prominens személynek is bocsánatot kellett kérnie, itt egyelőre nincsen nehezen gyógyítható betegségre utaló jel, csak egy válásra.
A Met-gálás eset után ugyanis az amerikai bulvársajtó árgus szemekkel kezdte figyelni, hogy a házaspár mikor milyen módon üzen a külvilágnak. Miközben egyre több cikk jelent meg arról, hogy amióta nem készültek róluk közös képek, egészen véletlenül lett pár szedett-vedett lesifotó arról, ahogy Lopez beszáll a férje mellé az autóba. A bulvársajtó működésének egyik alapja az, hogy minden fontos információ névtelen forrásoktól származik, és ezek az értesülések vagy alátámasztják a lesifotók állításait, vagy nem. Ha ezeket az értesüléseket figyelmen kívül hagyjuk – amik szerint párterápiára járnak, hónapok óta fasírtban vannak, és az egész kapcsolat egy „lázálom” volt –, akkor maradnak a tények: hogy hol és mikor volt a pár bármelyik tagján gyűrű, mikor mutatkoztak együtt vagy külön, és egyáltalán, egyikőjük mit lájkolt az Instagramon.
A tények pedig a következők: a közös, terepjárós fotók akkor készültek, amikor a pár elment Affleck lányának, a tizenöt éves Seraphinának az iskolai színdarabjára. Ezek után nem sokkal Affleck ismét elment megnézni a lányát az iskolában, de ekkor már nem volt rajta a gyűrűje. Az én kedvenc mozzanatom az, amikor készült egy fotó arról, hogy Ben Affleck egy Jennifer Lopeztől jövő hívást fogad, a feleség pedig Jennifer Affleck néven van elmentve a telefonjában – ez még rendben, de amikor a hívás megtörtént, egymás mellett ültek egy autó első ülésén. Amikor kezdett elterjedni, hogy talán szakítottak, és Affleck már elkezdett saját házat nézni Los Angelesben, Jennifer Lopez hivatalos Instagram-oldala lájkolt egy olyan posztot, ami egészségtelen párkapcsolatokról szólt. Ezen a héten hétfőn tartották az Atlas című Netflix-akciófilm premierjét, amiben Lopez a főszerepet játssza. A vörös szőnyegen egyedül volt.
A Bennifer 2.0 valószínűleg nem kap új frissítést, de közben meg érdemes azon elgondolkodni, hogy mit is jelent egyáltalán, hogy Ben Affleck és Jennifer Lopez megint egymás karjaiban kötöttek ki, és mit jelent az, hogy minden jel szerint megint el fognak búcsúzni egymástól. Ahhoz, hogy megértsük, miért lehetett ez így, érdemes megnézni, hogy hol is tartanak mindketten a karrierben és a magánéletben.
Jennifer Lopez ugyanis éppen a karrierje egyik legnagyobb krízisét éli át. 2018-ban a női sztriptíztáncosokról szóló A Wall Street pillangói egy igazi visszatérésnek tűnhetett, valójában nem élesztette teljesen újra az addig főleg a Las Vegas-i rezidenciáján tevékenykedő énekesnő munkásságát. Ezért nyúlhatott vissza ahhoz a lemezhez, ami világsztárrá tette, ekkor jelentette be, hogy elkészül a 2002-es This Is Me… Then kvázi folytatása, This Is Me… Now címmel. Lopez viszont az új évtized trendjeinek megfelelően nem kizárólag egy lemezt szeretett volna, hanem egy multimédiás, műfajokon átívelő eseményt.
A zenén kívül ugyanis This Is Me… Now: A Love Story címmel készült egy egyórás klipfüzér, ami Lopez életét dolgozza fel nagy vonalakban, és ha az nem lett volna elég, forgott egy The Greatest Love Story Never Told (A legnagyobb szerelmes történet, amit még nem meséltek el) című dokumentumfilm is, ami a zenei munkálatokat mutatja be. A lemezt és a két filmet is erősen a párkapcsolata inspirálta, Affleck pedig íróként közreműködött a két mozgóképben, és természetesen meg is jelent bennük. Egy részlet ebből az utolsó Afflecket szerepeltető poszt Lopez Instagramján, márciusról.
Kevés dologban lehet manapság biztos az ember, de abban igen, hogy a This Is Me… Now megbukott. A Lopez csúcskorszaka óta sokszor, sokféleképpen átvariált Billboard slágerlistán az első húsz helyre sem került be. A projekt filmes része egyértelműen annak a trendnek akart megfelelni, hogy a popsztárok készítenek hosszú művészeti projekteket egy lemezhez (lásd Beyoncé), illetve saját magukat egy fokkal fényezetlenebbül bemutató tényfeltáró dokumentumfilmeket (minden popsztár mostanában, lásd a cikkünket). Lopez mindkét filmet a saját pénzéből finanszírozta, az egyiket pedig az Amazonnak adta el, amelyen Magyarországon is meg lehet tekinteni.
Egy mai popsztárkarrier tortáján a hab egy sikeres stadionturné lenne, és itt kezdett ez a bizonyos torta szottyos lenni. Még februárban, az album és a két film megjelenésekor Lopez bejelentette, hogy nyáron egy hatalmas, harmincállomásos amerikai turnéra indul, hogy az új projektet népszerűsítse. Egy hatalmas stadionturné kézenfekvő megoldás, Taylor Swift sem a semmiből lett milliárdos.
Csakhogy a koncertekre nem fogytak a jegyek. Két hónappal a bejelentések után a turné promóanyagai hirtelen elhagyták a friss album címét, és lecserélték a „greatest hits” szóösszetételre, ezzel is azt sugallva, hogy J.Lo a legnagyobb slágereit fogja előadni, nem feltétlenül csak az új dalait. Több állomást lefújtak, pocsék jegyeladásra hivatkozva. A cikk írásakor megnéztem, mennyi eladó jegy van még az augusztusi, New York-i Madison Square Gardenben tartott koncertjére. Jelentősen több, mint eladott.
Lopez tehát minden jel szerint pár hét múlva elindul egy olyan turnéra, amelyre csak a jegyek töredékét sikerült eladni, egy olyan albumot népszerűsítve, ami megbukott, hiába támogatta meg két olyan filmmel, amire összesen húszmillió dollárt költött saját zsebből. A színészi karrierje közben szinte élőhalott, A Wall Street pillangói óta két enervált romantikus vígjáték (Vegyél el, Ásó, kapa, géppisztoly) és két, papíron könnyen összetéveszthető Netflix-akciófilmben szerepelt (Az anya, Atlas). Az akciófilm nem a leggyakoribb műfaja volt, de az beszédes, hogy mindkét vígjáték témája a házasság körül forgott – akárcsak az egyik legsikeresebb példa az életművében, a 2001-es Szeretném, ha szeretnél. Az egykori táncosból lett színész-énekesnő mintha szándékosan arra játszana, hogy újra felmelegítse, ami egyszer volt.
Affleck karrierje kifejezetten szokatlan Hollywoodban: független filmes szerepekből (Tökéletlen idők, Képtelen képregény) előbb Oscar-díjas forgatókönyvíró lett barátjával, Matt Damonnal együtt (Good Will Hunting), majd klasszikus hősszínész (Armageddon, Pearl Harbor), aztán egészen tehetséges, majd végül több Oscar-díjra jelölt rendező (Az Argo-akció), majd szuperhősfilmek arca (Az Igazság Ligája). Közben nagyobb hírverést kapott a párkapcsolata a kor szupersztárjaival, Gwyneth Paltrow-val és Jennifer Lopezzel (vele a pocsék Gengszterrománc című film forgatásán találkoztak először), míg végül meg nem állapodott Jennifer Garner mellett. Affleck többek között azért ment szét első alkalommal Lopezzel, mert nem bírta elviselni azt a figyelmet, amit a média szentelt neki – ezt a figyelmet megint megkapta, amikor egy megcsalás miatt szétment a házassága Garnerrel.
Afflecknek tényleg meggyűlt a baja a sajtóval az egész karrierje során, egy esetben például nyilvánosságra került, hogy az NPR egyik felmenőkutató műsorával elkezdett izmozni, nehogy nyilvánosságra hozzák, hogy voltak rabszolgatartó ősei. A karrierje a válása után elkezdett lefelé ívelni. A Zack Snyder-féle szuperhősfilmek kevesebb bevételt hoztak a vártnál, Affleck 2016-os rendezése, Az éjszaka törvénye nyomtalanul eltűnt a süllyesztőben. Affleck egy huszonéves Playboy-modellel és Ana De Armas színésznővel jött össze, de egyik kapcsolata sem tartott sokáig.
A színész-rendező a narratíva irányítását 2020-ban vette vissza a közvéleménytől. Nem sokkal azután, hogy kiderült, nem fogja megrendezni a The Batman című filmet, és a főszerepet sem ő játssza, nyilvánosan beszélt a súlyos alkoholproblémáiról. A New York Timesban készült profilja egyenes vonalat húzott édesapja és a családjában gyakori alkoholizmus, a saját mélypontjai és az akkor éppen bemutatás előtt álló A visszaút című filmje között – amiben egy alkoholizmussal küzdő kosárlabdaedzőt alakított.
Az egyértelműen mea culpának és visszatérésnek számító dráma jó, de nem túl emlékezetes, Affleck következő szerepei viszont azok voltak: a nyafogó herceg Az utolsó párbaj című történelmi filmben, és a sajátos stílusú cégtulajdonos az Air című Nike-drámában mind olyan benyomást keltettek, mintha megszabadult volna a szuperhősfilmek és a személyes drámák béklyójától végre. Az Air – Harc a legendáért morálisan megkérdőjelezhető ökölrázás ugyan a kapitalizmus oltárán, de kétségtelenül úgy tűnt, mintha minden egyes résztvevő élvezte volna az alkotást és a szereplést is. Ez már nem Sad Affleck volt, de ehhez kellett a nosztalgia is.
Azt lehetetlen lenne letagadni, hogy Affleck és Lopez második párkapcsolata 2021-ben kezdődött – a Covid sűrűjének idején, amikor mindenki hajlamos volt hülye döntéseket hozni, esetleg megőrülni az interneten, vagy bizonyos esetekben a való életben is. Azzal, hogy minden jel a válásuk, vagy legalábbis a különválásuk felé mutat, hasonlít azokra a hobbikra, amiket a koronavírus idején vettek fel azok, akik megtehették: a kovászos kenyér sütése, az online koktélozás a barátokkal, a lődörgések az üres városokban. Amikor a világ visszazökkent valamennyire a helyére, akkor kinyíltak a pékségek, lehetett már kocsmákban is találkozni a barátainkkal, a város pedig megint tele lett idegesítő turistákkal. A Page Six szokásos névtelen forrása Ben Affleck gondolatait így tolmácsolta:
„Úgy érzi, mintha az utóbbi két év csak egy lázálom lett volna, most magához tért, és érzi, hogy ez már nem fog így működni.”
Semmiképpen sem akarom azt sugallni, hogy a Bennifer-féle párkapcsolatok nem az érzelmek, hanem a rájuk irányuló potenciális figyelem miatt jönnek létre, de az sem elhanyagolható tény, hogy gyakorlatilag egy húsz évvel ezelőtti, gigantikus sajtóesemény újráját látjuk: a koronavírus-járvány miatti tanácstalanság és depresszió egyik első számú megoldása pedig a nosztalgia volt. Grafton Tanner nosztalgiakutató írja a The Hours Have Lost Their Clock című könyvében, hogy amikor 2020-ban elkezdődött a járvány, nagyon sokan a nosztalgikus médiafogyasztáshoz fordultak, az amerikai sajtó pedig többször is cikkezett 2020-ban arról, hogy a járvány mentális feldolgozásához nagy segítséget nyújt az, ha az emberek a nosztalgia élvezeteihez fordulnak. Bennifer maga megtestesített valamit abból a húsz évvel ezelőtt popkultúrából, amikor még ment a Jóbarátok, a mozikban dübörgött A Gyűrűk Ura – és Magyarországon nem Orbán Viktor volt a miniszterelnök.
Az egész hercehurcában egy másfajta nosztalgiaszemlélet is felütötte a fejét: a lesifotók alapján összerakott, elképzelt történetek szöges ellentétben vannak azzal a fajta celebkultúrával, ami a közösségi médiával elterjedt. Amióta létezik Instagram, azóta minden híres ember kontrollálni tudja a saját magáról alkotott képet, még a magyar bulvársajtó jelentős része is azzal teszi a dolgát, hogy egy-egy beágyazott poszt köré ír három mondatot, hogy valami minimális kontextus vagy hozzáadott tartalom legyen mellé. A Lopezről és Affleckről készült képekkel viszont mintha megint visszamentünk volna az időben.
Lopez folyamatosan posztolt arról a 253 millió Instagram-követőjének, hogy mennyire boldogok ketten Affleckkel, micsoda fantasztikus életet élnek. Az esküvőről készült posztjára ötmillió lájk érkezett. A paparazzik fotói és a végtelen spekulálás viszont azt mutatja, hogy amíg a világ változott, Affleck és Lopez szakmai és magánéleti megítélése sem ugyanott tart, mint 2002-ben, a bulvársajtó és a híres emberek utáni kiéhezettség viszont igen. Ha valóban bejelentik a válásukat, mint ahogy 2004-ben, akkor megtörténhet az, amire nagyon ritkán van példa: pontosan húsz év elteltével valami a sztárvilágban megtörténik ugyanazokkal, ugyanúgy.