Az ufók is csak Rihanna miatt jöttek
2023. február 15. – 17:29
Mitől volt akkora nagy szám, hogy Rihanna terhesen tolta végig a Super Bowl halftime show-ját? Mitől akkora nagy szám, hogy úgy jelentette be a második terhességét, hogy a show teljes koncepciója a megtermékenyített petesejt körül ugráló spermákra épült? Mitől akkora nagy szám, hogy ő lépett fel a halftime show-ban, és miért volt körülötte ekkora hype? Eleve mitől akkora nagy szám maga Rihanna? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre próbálunk válaszokat adni.
„Az ufók is csak Riri miatt vannak itt” – nem sokkal a Super Bowl halftime show-ja után ezzel a felirattal posztolt egy fotót Seth Jacobs, a nyolcmilliós követőjű @dudewithsign Instagram-profil egyik alapítója, a srác, aki posztjaival mindig rezzenéstelen arccal, velősen reflektál egy-egy nagyobb eseményre New York utcáin állva.
Ebben az egy mondatban végül is benne van minden, ami az elmúlt hetekben hírértékű volt az Egyesült Államokban: utalás a Super Bowlra, arra, hogy mekkora sztár Rihanna, milyen régen nem lépett fel élőben, mennyien voltak rá kíváncsiak, és utalás azokra az azonosítatlan repülő tárgyakra, kémballonokra is, amelyek a Fehér Házat tartották izgalomban február közepén.
Többször írtunk már arról a Telexen is, hogy mitől akkora nagy szám a Super Bowl félidejében fellépni, Rihannának pedig ez azért is volt kifejezetten fontos, mert korábban bojkottálta az eseményt, hogy kifejezze szolidaritását a feketék elnyomása ellen tüntető (akkor még) NFL-játékossal, Colin Kaepernickkel. Aztán ősszel kiderült, hogy a 2023-as half time show sztárja Rihanna lesz, bár a bejelentéskor ő maga is azt nyilatkozta, hogy nem sokkal szülés után fellépni a Super Bowlon még neki is nagy vállalásnak tűnt.
„Amikor anya leszel, egyszerűen történik valami, amitől úgy érzed, bármire képes vagy, bármit megtehetsz. Szóval, bármennyire ijesztő volt is a felkérés, mert hét éve nem álltam színpadon, volt valami felemelő a kihívásban, és nekem is fontos volt, hogy idén ezt megtegyem. Fontos a reprezentáció szempontjából, és fontos, hogy a fiam is lássa” – mondta a Super Bowl előtti sajtótájékoztatón.
Mitől akkora sztár Rihanna?
Hiába nem lépett fel élőben hét éve (leszámítva a 2018-as Grammy-gálát), hiába nem adott ki új albumot a 2016-os ANTI óta a most 35 éves énekesnő, aki Robyn Rihanna Fenty néven született a barbadosi Saint Michaelben, mégis a 21. század egyik legmeghatározóbb és legbefolyásosabb előadójának tartják. Rihanna traumatikus körülmények között nőtt fel, a gyerekkorát meghatározta, hogy apja súlyos alkoholista és kábítószerfüggő volt, aki lelkileg és fizikailag is bántalmazta az anyját, szülei durva házassága miatt ő maga pedig súlyos fejfájásokkal küszködött. Rihanna fő inspirációja az örökké megújuló Madonna volt, arról álmodott, hogy egyszer ő lesz a fekete Madonna, de Bob Marley és Janet Jackson zenéje is nagy hatással volt rá. Tiniként egy Mariah Carey-dallal megnyert egy középiskolai tehetségkutatót, aztán két barátnőjével alapított egy lányegyüttest, egy amerikai filmproducer felfigyelt rá, majd Jay-Z leszerződtette.
Rihanna 2005-ben, 17 évesen adta ki Music of the Sun című debütáló albumát, azóta piacra dobott még hetet, 14 kislemeze volt első a Billboard Hot 100-as listáján, ő minden idők egyik legtöbbször streamelt és legjobban eladható digitális előadója, kiadója, a Roc Nation adatai szerint 60 millió albumot és 215 millió digitális számot adott el. Többszörös Billboard- és MTV-díjas, legutóbb pedig zenei Oscarra is jelölték a Fekete párduc 2. betétdaláért.
Kilenc Grammyje van, de az egyiket azért nem tudta átvenni, mert az akkori nagy szerelme, az énekes Chris Brown úgy megverte, hogy a zúzódások nyomai sokáig látszottak az arcán. 2009-ben nemcsak beszélt róla, hogy Brown bántalmazta, de át is lépte az addig uralkodó áldozathibáztató kommunikációt.
„Sosem értettem, miért büntetik az áldozatot újra és újra. Ez már a múlt, nem akarom azt mondani, hogy »lépj túl rajta«, mert ez nagyon komoly dolog, ami még mindig aktuális; még mindig valóságos. Sok nő, sok fiatal lány még mindig keresztülmegy ezen. Sok fiatal fiú is. Ezt a témát nem lehet a szőnyeg alá söpörni, ezért nem tudom úgy elintézni, mintha nem lenne semmi, vagy nem venném komolyan”
– mondta akkor a családon belüli erőszakról a Vanity Fairnek. Nem sokkal később újra egy párt alkottak Brownnal, azt mondta, azért, mert hitt benne, hogy meg tudja őt változtatni. Végül aztán lezárta azt a korszakot, és összejött ASAP Rocky rapperrel, azóta is együtt vannak, májusban született az első gyerekük, most pedig, ahogyan az vasárnap is kiderült, a másodikat várják.
Rihanna a családon belüli erőszak tabuja kapcsán egyébként többször is nyíltan beszélt a szexuális életéről, saját bevallása szerint alázatos, sőt „egy kicsit mazochista” is az ágyban, aminek hátterében szerinte éppen a korábbi traumái állnak.
„Ez nem olyasmi, amire büszke vagyok, és nem olyasmi, amit mostanáig nem vettem észre. Azt hiszem, ez gyakori azoknál, akik tanúi a bántalmazásnak az otthonukban. Ők sosem érzik meg, milyen a rózsa illata, hacsak nem szúrja meg őket egy tövis.”
Mindezekkel együtt értelmezhető csak igazán az, ahogyan az elmúlt húsz évben kislányból vezérigazgató, üzletasszony, milliárdos és generációjának egyik legnagyobb hatású, klasszikus értelemben vett influenszere lett. 2021-ben a világ leggazdagabb női zenésze és Oprah Winfrey után a második leggazdagabb női előadóművésze lett. 2022-ben a Forbes Amerika leggazdagabb nőinek Self-Made Women listáján a 21. helyen szerepelt, és ő lett az egyik legfiatalabb self-made női milliárdos, vagyonának értékét idén 1,7 milliárd dollárra becsülik (durván 608 milliárd forint). Ennyi pénzből például akár több mint száz 4,7 milliárd forintos Bugattit is vehetne.
Így alakította át Rihanna a divat- és szépségipart
Bármilyen jól mentek is a dalai, Rihanna a vagyona nagy részét a stúdión kívül szerezte: 2017-ben indította el kozmetikai márkáját, a Fenty Beautyt, aminek 50 százalékban a Moët et Chandon és a Louis Vuitton egyesüléséből létrejött, a világ jelenlegi leggazdagabb embere, Bernard Arnault által irányított, francia luxuscégcsoport, az LVMH a tulajdonosa. Az együttműködés révén Rihanna lett az első fekete nő, aki bekerült a luxusmárka tulajdonosi körébe, és egyébként ő a Dior első színes bőrű nagykövete is. 2020-ban a Fenty Beauty több mint 550 millió dolláros bevételt hozott, majd az LVMH legutóbbi eredményjelentése szerint 2022-ben megduplázta bevételét.
Rihanna vagyonát növelte, hogy a Fenty Beauty mellett 30 százalékban tulajdonosa a róla elnevezett Savage x Fenty nevű fehérneműmárkának, illetve olyan nagy márkákkal kötött partneri és üzleti szerződést, mint a Puma, piacra dobott egy Manolo Blahnik kapszulakollekciót, és társtulajdonosa Jay-Z streamingszolgáltatásának, a Tidalnak is.
Persze nem ő az egyetlen sztár, aki a közösségi médiás jelenlétéből – jelenleg 143 millió követője van az Instagramon és 108 millió a Twitteren – és a saját márkájából csinál pénzt, a számok mégis azt mutatják, hogy neki megy ez a legjobban. Sminkcégének sikerében nyilvánvalóan szerepet játszik az, hogy az LVMH a társtulajdonosa, a 2017-ben indított márka legnagyobb gurítása mégis az volt, hogy alapozóik a legsötétebb árnyalatokban is elérhetők.
„Sok nő úgy érezte, hogy nincsenek olyan termékcsaládok, amelyek az ő bőrszínükhöz igazodnának. Volt világos, közepes, közepesen sötét, sötét – mondja Shannon Coyne, a Bluestock Advisors fogyasztói termékekkel foglalkozó tanácsadó cég társalapítója. – Rihanna márkája volt az egyik első márka, amelyik kiállt, és azt mondta: szeretném megszólítani ezeket az embereket.”
Rihanna saját bevallása szerint is a sokféleségben hisz, szereti figyelni az új formákat, karaktereket, személyiségeket, energiákat. „Egyszerűen csak élvezem nézni, ahogy az emberek ünneplik a testüket, ünneplik azt, akik ők maguk, ezt izgalmasnak találom” – mondta korábban a People magazinnak. Bár az elfogadás jegyében fehérneműmárkájának katalógusaiban a legkülönbözőbb alkatú, bőrszínű, hajú, súlyú nők és férfiak szerepelnek XXS-től 4XL-es méretig, saját divatmárkája, a Fenty nem ment annyira jól, 2021-ben abbahagyta a gyártást.
És ha már elfogadásról van szó, ne felejtsük el Justina Milest, az első fekete siket jeltolmácsot, aki hatalmas bulit csinált Rihanna 13 perces show-ja alatt, ha még nem látta, feltétlenül nézze meg:
Miért olyan fontos Rihanna terhessége?
Rihanna sikerének egyik kulcsa a merészségén túl az, hogy szilárdan kiáll a véleménye és vállalásai mellett, így volt ez a terhességével kapcsolatban is. Tavaly januárban egy fotósorozattal jelentette be, hogy az első gyerekét várja, aztán egészen a szüléséig téma volt, hogy mit hord, vagyis inkább, hogy mit nem. Az énekes már a bejelentéskor is meztelenül mutatta meg növekvő hasát egy pink színű vintage Chanel kabát alatt, aztán tavasszal az is előfordult, hogy teljesen átlátszó Dior kombinéban, tangában és magas sarkú csizmában jelent meg, függetlenül attól, hogy éppen a terhessége hányadik hónapjában járt.
Rihanna terhesség alatti öltözködése sokaknál kiverte a biztosítékot, és tulajdonképpen még most is téma, hogy mit viselhet egy kismama, hordhat-e bármi kihívóbbat, vagy jobb, ha inkább sátorszerű ruhák alá rejti a növekvő hasát. Rihanna azzal, hogy semmit sem változtatott az öltözködésén a terhessége idején, egyrészt azt közvetítette, hogy mindenkinek joga van rendelkezni a saját testéről, másrészt azt is, hogy a terhesség természetes állapot, amit nem kell rejtegetni.
A halftime show-ban pedig még inkább rátett erre egy lapáttal: divatszakértők szerint ugyanis a show teljes koncepciója a petesejt körül ugráló spermákra – egyesek szerint egyenesen ASAP Rockyéira – utalt azzal, ahogy a fehér pufidzsekibe öltözött mintegy 280 háttértáncos körbeugrálta a piros overallba öltözött sztárt:
A Vogue szerkesztője szerint eleve nonszensz, hogy egy szuperprodukció közben milliók spekulálnak egy nő reproduktív állapotán. Michelle Ruiz szerint azzal, hogy Rihanna csak a Super Bowl után erősítette meg, hogy a második gyerekét várja, azt az üzenetet közvetítette, hogy nem tartozik senkinek elszámolással, sem a terhességéről, sem arról, hogy mikor jön ki új albummal.
Mindenesetre Rihanna befolyását mutatja, hogy ő maga egyedül 28,5 millió nézőt vonzott a képernyők elé, csak kétszázezerrel kevesebbet, mint a rapszcéna nagy öregjeinek tavalyi halftime show-ja, amikor Eminem, Dr. Dre, Snoop Dogg, 50 Cent és Mary J. Blige falunapját 28,7 millióan nézték.