Lázár János ismét bejelentette a Közlekedési Múzeum Debrecenbe költözését
2025. március 2. – 13:18

Lázár János építési és közlekedési miniszter egy március 2-i posztjában közölte, hogy megszületett a Közlekedési Múzeum ötletpályázatának eredménye. Mindez annyiban lehetett meglepő azoknak, akik követték ezt a történetet, hogy az ötletpályázat eredménye valójában már hónapokkal korábban megszületett, az Építészfórum akkori értékelése is részletesen ismertette az eredményeket.
Lázár most úgy fogalmazott, hogy a modern, jövőbe mutató épületegyüttes 3D mozitermet, éttermet, konferencia- és rendezvényteret, valamint oktatási központot is magában foglal majd.
Célunk egy emblematikus, a legmodernebb múzeumtechnológiai követelményeknek megfelelő, világszínvonalú intézmény megteremtése a vidék fővárosában, Debrecenben.
A poszt kommentjeiből ugyanakkor az látszik, hogy vannak, akik fájlalják, hogy az ország fővárosából, a vidék fővárosába költözik a múzeum, van, aki azt taglalja, hogy úgysem lesz rá forrás, vagy azt, hogy Debrecenben sok egyéb fejlesztésre nagyobb szükség lenne, de akad olyan is, aki konkrétan az elképzelést, annak megközelíthetőségét kritizálja.
Vitézy Dávid közlekedéspolitikus, aki korábban államtitkárként is felelt a múzeumért, éles hangú FB-közleményt posztolt, amit úgy kezdett, hogy ha a hozzá nem értés fájna, Lázár János megállás nélkül ordítana.
Szerinte az elköltöztetés pusztán Budapest-gyűlöletből ered, ahol egy mindentől távoli kies autópálya-csomópontba kerül a múzeum, ahol még tömegközlekedés sincs. Mint írja, a törvény szerint tilos zöldmezős beruházást csinálni, ha van alkalmas barnamezős terület. Márpedig szerinte az Északi Járműjavító gyönyörű történeti csarnokaiban kaphatna helyet a múzeum.
Szánalmas és szégyenteljes – sajnos Lázár Jánosnak kommentben már nem tudom megírni, mióta letiltott, de szerintem lesz, aki megteszi.
A nyertes pályázat az Archiko Kft. terve, a bírálóbizottság érvelése szerint a beérkezett 18 pályamű közül a debreceni építésziroda bátor és kifinomult építészeti alkotása volt a legegyedibb, és ez felelt meg leginkább a kiírás ikonikussággal kapcsolatos kritériumainak. A pályázatban cél volt, hogy a múzeum egészítse ki a szomszédos BMW Group gyár látogatóközpontját, és Lázár Jánosnak az volt az elképzelése, hogy a hazai autógyártók segíthetnék a múzeum megépítésének a finanszírozását.