Kipipálta százezredik polgárbosszantó ügyét az önkéntes problémamegoldó portál
2024. december 11. – 05:02
Ha létezik valahol Superman, akkor van neki egy távoli pesti rokona is, a Járókelőman. Ez utóbbi civil közterületi hibabejelentő weboldalként 12 éve ügyködik azon, hogy megoldja a fővárosiak kisebb-nagyobb problémáit. A napokban pipálták ki a százezrediket: egy buszmegálló betört oldalának újraüvegezését.
A Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldal 2012-ben indult civil kezdeményezésként, és az alapötlete az volt, hogy segít elintézni a városiakat bosszantó köztéri problémákat. A rendszer működése egyszerű: ha valaki megunja az utcájában régóta éktelenkedő kátyút, leszakadt szemetest, lekopott zebrát, összetört megállót, vagy egyebet, csak fotóval és címmel bejelenti az oldalon, és onnantól a Járókelő önkéntesei addig csesztetik a probléma elhárításáért felelős hivatalos szervet, amíg az ki nem javítja azt.
Mint lapunknak elmondták, százezer ügyüket alapul véve a legjobban a fővárosi forgalomtechnikai problémák szúrják a lakosok szemét. Több mint 25 ezer ilyen típusú bejelentés érkezett az elmúlt 12 évben, közöttük a gyalogos, kerékpáros és közúti útburkolati jelek felfestése, pótlása; a zebrák hiánya; nem működő forgalmi jelzőlámpák javítása; elfordult, kidöntött közlekedési táblák helyreállítása; vagy éppen a rongált forgalomirányító közműszekrények megjavítása.
A parkokban és zöldterületeken tapasztaltak mellett se mentek el a budapestiek szó nélkül. Több mint 21 ezer bejelentést tettek az úttestre és járdára lógó, forgalmi táblákat kitakaró bokrok és fák metszése; virágágyások, virágládák és
fadézsák kezelése; szobrok, padok fenntartása miatt. Az egyik ilyen ügyről régebben még lapunk is írt, amikor a panaszkodó pesterzsébeti lakosnak az önkormányzat illetékese csak annyit írt válaszul, hogy vegyen metszőollót, és nyírja le maga.
Köztisztasági ügyekben 20 ezerszer jártak el a Járókelő önkéntesei, hibás közművek miatt 17 ezer bejelentést továbbítottak, és természetesen a kátyúk sem maradhatnak le a listáról a több mint 11 ezer bejelentéssel.
Mint az oldalon végigkövethető, a százezredik problémát (betört üveg) december elsején 11 óra 29 perckor jelezték az óbudai Vörösvári úti buszmegállóból. A Járókelő önkéntese délutánra kinyomozta a karbantartásért felelős JCDecaux illetékesének az elérhetőségét, és továbbküldte a bejelentést, majd másnap délutánra a buszmegálló üvegezését ki is javították.
De nem megy minden ilyen flottul. Mint Molnár Zsuzska, a csapat egyik tagja visszaemlékezik, a Járókelő megalapítása óta voltak kicsi és nagy ügyek, látványos megoldások, hosszas csaták az illetékesekkel és persze olyan helyzetek is, amikor érdemes lett volna figyelni rájuk, és megelőzhető lett volna a baj.
2019 márciusában például a csapat tortával ünnepelte a Széll Kálmán téri metróállomás Kinyithatatlan Ajtajának születésnapját, ami a tér felújítása után több mint egy évig „átmenetileg” nem üzemelt, mivel a garanciális javítás „időt vett igénybe”. Aztán a szülinapi buli után hirtelen egyből megjavult.
2023-ban a Nemzeti Múzeumtól pár méterre található óriási platánfán a Főkert „élethosszabbító műtéttel” segített. A Járókelő bejelentői már 2019 óta jelezték, hogy a platán gyökérzete felnyomja a környezetében lévő térkövet, többször javították is a bejelentések nyomán a járdát. Végül a Főkert megvizsgálta a faóriást, és visszametszéssel oldotta meg az ügyet úgy, hogy a platán még 10 évig tovább élhet.
Egy Kaszásdűlőn történt baleset után nagy harcot vívott a Járókelő bejelentője és az egyesület egyik munkatársa is a Budapest Közúttal. A kerékpárúton a váratlan, minden jelzés nélküli bemélyedés, azaz egy víznyelő, éjszaka észrevehetetlen volt, pláne, hogy egy járdán parkoló autó is takarta a csapdát. Az illetékes válaszával finoman megüzente, hogy nem szeretne az ügyben lépéseket tenni, és a bejelentő biztosan rosszul csinált valamit. A Járókelő munkatársa nem hagyta annyiban, és végül elérte, hogy megoldás szülessen egy védőkorlát formájában.
2021-ben egy kerékpáros ügyére hasonlóan reagált a BRFK is. A Bajcsy-Zsilinszky úti kerékpárúton szenvedett balesetet Kristóf, beütötte az állát, de mielőtt elvitte volna a mentő, még 10 ezer forintra megbírságolták, mondván, nem az útviszonyoknak megfelelően kerékpározott. Holott több mint egy évvel korábban a Járókelőn a Magyar Kerékpárosklub tagjai már jelezték, hogy nem megfelelő az útszegély kialakítása, ezért balesetveszélyes a szakasz. A Budapest Közút először hajthatatlan volt, végül egy újabb járókelős bejelentés és a BKK megrendelése nyomán megtalálta a megoldást.
A Járókelőn horror-, halál- és szégyenalagútként is emlegették a VI. kerületi Bajza utca és a XIII. kerületi Bulcsú utca közötti gyalogos és kerékpáros átjárót. A Járókelő önkéntesei 7 éven keresztül bombázták az illetékeseket, leveleztek a MÁV-val, a Budapest Közúttal, a fővárosi jegyzővel, az Innovációs és Technológiai Minisztériummal, a VI. és a XIII. kerület önkormányzataival, végül 2020-ban Terézváros új vezetését is megkeresték a problémával, akik végre két év alatt tető alá hozták a megoldást az érintettek összehozásával és koordinálásával.
2019-ben az RTL készített beszámolót arról a szélmalomharcról, amit a Járókelő folytatott 2015 óta egy újpesti, használaton kívüli telefonfülke-sor kapcsán. Metró-retró néven futott a bejelentés, de sajnos a MÁV, a BKK, az önkormányzat és a Telekom is elutasította a megkeresést. A rozsdásodó, szétvert fülkék eltüntetésébe végül beszállt a Magyar Kétfarkú Kutyapárt is egy akcióval, ezután a BKK és a MÁV egyeztetett, és végre elindult a bontás.