Lázárnak is üzent a kirúgott MÁV-vezér
2024. augusztus 18. – 08:29
Köszöni a bizalmat és az elismerő szavakat.
Új menedzsment kell a MÁV élére: szeptembertől a Hegyi Zsolt–Dányi Gábor páros vezeti majd a MÁV-ot a Pafféri Zoltán–Steininger Zsolt duó helyett, jelentette be Lázár János közlekedési miniszter pénteken. Pafféri a bejelentésre a LinkedInen reagált, ahol azt írta: a megbízatása a cégcsoport átalakításának előkészítésével véget ér – írta a hvg.hu.
Lázárnak is üzent a bejegyzésében, azt írta: „Miniszter úrnak köszönöm az eddigi bizalmat, az együttműködést és a sajtótájékoztatón rólam mondott, elismerő szavait. És különösen köszönöm annak az 53 ezer munkatársamnak, akivel az elmúlt két és fél évben egy évtizednyi változást tudtunk végrehajtani és megalapozni. Megtiszteltetés volt velük szolgálni”.
A korábban a vasutasnapon elmondott beszédének soraival búcsúzott a kollégáitól: „A pohár félig tele van! Teli eredménnyel, amit a kihívások ellenére is elértünk. Erre pedig a kollégáink tudásának, tehetségének és teljesítményének köszönhetően voltunk és vagyunk újra meg újra képesek – a vasutasok és autóbuszosok közösségének köszönhetően. Köszönöm, hogy egy lehetek közületek.”
A miniszter pénteken ötpontos akciótervet hirdetett, aminek csak egy része a MÁV-vezetés leváltása.
- Lázár új személyszállítási törvényt visz a parlament elé, amiben arról lesz szó, milyen jogok illetik meg a magyarokat a közlekedésben: a közlekedési jogot állampolgári alapjoggá akarja nyilvánítani minden magyar állampolgárnak, magyar lakóhellyel rendelkezőnek. Le kell tisztázni, „mi az, ami jár”, hogy többé ne fordulhasson elő, hogy vonalbezárások vagy településelzárások legyenek. Ennek az állampolgári jognak Lázár szerint része kell hogy legyen, hogy minden magyar a lakóhely és a járáshely között naponta háromszor oda-vissza átszállás nélkül el tudjon jutni. A járáshely és a megyeszékhely között pedig kétszer.
- Vasútépítésbe kezdenek. 8 ezer kilométernyi vasút maradt a trianoni Magyarországon, ebből 6500-at használunk, ebből pedig 1200 kilométernyit újítottak fel az elmúlt 14 évben, mondta. Ebből több mint 50 százalék sebességkorlátozott, mert rosszak a pályák. Lázár az Európai Beruházási Bankhoz fordul 1 milliárd eurós hitelkérelemmel (ami harminc évre szólna), ehhez a kormány is ad 1 milliárd eurót. Átszámolva ez az összeg körülbelül 880 milliárd forint. 500 kilométernyi új vasutat akarnak ebből ebből építeni, 2025-ben kezdik. Ebből a pénzből például még a villamosvonalakat is felújítják, a Gubacsi hidat is újjáépítik. Vasúti digitalizáció is belefér az összegbe, transzformátorokat is építenek néhány vonalon.
- Járműbeszerzés. A járművek átlagéletkora 45 év, „nincs olyan közlekedési eszközünk, amik ne amortizálódtak volna le az elmúlt időszakban”, mondta Lázár. Ezek az opciók a miniszter szerint: például magunknak gyártunk járműveket. Ehhez nemzetközi tudásra is szükség van, mert nem olyan egyszerű, így aztán „folyamatosan próbálják megszerezni” a spanyol Talgo vállalatot. A másik opció, hogy vesznek új járműveket, ezt leggyorsabban a GYSEV-nél tudják megtenni, de ezek legkorábban csak négy év múlva érkeznének meg. A harmadik opció, ha használt járművet próbálnak szerezni, Lázár pedig emellé teszi le a voksát, mert szerinte ő „észszerűen” gondolkodik. Szerinte Nyugat-Európában most leszerelt, húsz-harminc éves járműveket kell beszerezni. „Arra kaptam felhatalmazást a miniszterelnöktől, hogy általa kiküldött fürkészként kutassak fel” ilyen járműveket százas nagyságrendben. Sok százmillió eurós felhatalmazást kapott ehhez Orbán Viktortól.
- Utaskomfort. Ennek része lesz például, hogy új MÁV-applikáció jön 2025-ben, lesz új utastájékoztatás is. Felújítanak vasútállomásokat, pályaudvarokat, például a Nyugatit, valamint a debreceni, a győri és a siófoki vasútállomást. Ezt a miniszter nem adófizetői pénzből, hanem ingatlanbefektetők pénzéből képzeli el. Kis pályaudvarokat is felújítanak, Gyulán kezdik.
- Hogy mindez működjön, új rendszer kell. „Régi rendszerbe új pénzt nem lehet betenni”, mondta. Újjászervezik a MÁV-ot és leányvállalatait. A MÁV Zrt. lesz középen, ennek három leányvállalata lesz. Az egyik személyszállítással fog foglalkozni, a másik pályaműködtetéssel, a harmadik ezeknek a cégeknek a kiszolgálását fogja végezni, amolyan back office. Minden más vállalat ebbe a háromba olvad be. Új menedzsment is kell a MÁV élére: szeptembertől a Hegyi Zsolt–Dányi Gábor páros vezeti majd a MÁV-ot a Pafféri Zoltán–Steininger Zsolt duó helyett. Hegyi Zsolt csinálta meg a tarifareformot, ő vezette be a vármegye- és országbérletet, a Budapest-bérletet, „benne megvan az az innovációs készség”, ami Lázár szerint a kormánynak kell.