Közel 113 milliárd forintnyi uniós támogatást kap a Déli körvasút

2024. július 18. – 12:42

Másolás

Vágólapra másolva

Mintegy 113 milliárd forintnyi (290 millió eurós) uniós támogatást kap a Déli körvasút az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből, a CEF-ből, írja a G7 egy szerdai uniós közlemény alapján.

Az Európai Bizottság 134 közlekedési projektet támogatott összesen több mint 7 milliárd eurónyi uniós támogatással. A Déli körvasút a jelenlegi legnagyobb és legdrágább vasúti fejlesztés Magyarországon, ez Ferencváros és Kelenföld között bövíti a vasúti áteresztőképességet.

A Déli körvasút fejlesztése a már meglévő két vágányt bővíti, ez ellen tiltakoznak a civilek a kerületi önkormányzattal karöltve. Ők nem is a személyvasutak sűrítését eredményező fejlesztést nem szeretnék, a tehervonatok megszaporodásától tartanak sokkal inkább. Rövid távon a fák kivágását és az ezzel járó zajt nem szeretnék a helyiek, a Déli körvasút beruházással kapcsolatos fakivágások miatt ismeretlen tettes ellen feljelentést is tett Budapest XI. kerülete. Szerintük a helyi fakivágások súlyos, visszafordíthatatlan környezeti károkkal járnak.

Tavaly harmadszorra is megkapta a környezetvédelmi engedélyt a sokat kritizált körvasút. Mindezt azután, hogy a beruházás környezetvédelmi engedélyét kétszer megsemmisítette a bíróság, megtiltva a munkát is. A kormány egyébként ezután tette kiemelt katonai beruházássá tavaly a körvasutat.

A Déli körvasút egy fejlesztés összefoglaló neve, aminek az a lényege, hogy Budapest déli részén (a Rákóczi hídon keresztül) félkörben fejlesztenék a meglevő vasúti forgalmat, plusz egy (némelyik részen plusz kettő) vágány vonalbővítéssel és három új vasúti megálló, azaz tömegközlekedési csomópont kiépítésével. Ennek eredményeként vonzóvá válhat ez a tömegközlekedési csatorna Budafoktól Kőbányán át Rákosmentéig a fővárosiaknak, és kényelmesebbé teheti az agglomerációból vagy vidékről beérkezők útját is.

A projekt költsége eddig nettó 182 milliárd forint, ehhez jön hozzá a már lezárult Déli összekötő vasúti híd korszerűsítése, ez 36 milliárdba került. A beruházást Mészáros Lőrinc legnagyobb vállalata, a V-Híd végzi. A kormány eredetileg nettó 155 milliárd forintos CEF-forrást akart, ehhez képest kapták a fajlagosan kevesebb 113 milliárdot. „A Déli körvasút második ütemét jelentő beruházással nemcsak Budapest és az agglomeráció közlekedését javítjuk, de a kontinens országait és nagyvárosait összekötő vasútvonalak hálózatát is. Az egész régió közösségi közlekedését tesszük jobbá” – állította a beruházásról Facebookon Lázár János építési és közlekedési miniszter.

A Déli körvasútról szóló riportunkat itt olvashatja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!