Ingyenjogsi: a honvédségi oktatóautókat már megvették, és zajlik a katonából lett autós oktatók képzése

Legfontosabb

2024. július 3. – 15:09

Ingyenjogsi: a honvédségi oktatóautókat már megvették, és zajlik a katonából lett autós oktatók képzése
Fotó: Olvasói fotó / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Szeptembertől kezdődnek a középiskolásoknak szánt ingyenes jogosítványhoz tartozó tanfolyamok, amelyeken az elméleti anyagot bizonyos középiskolák, a gyakorlatot viszont hivatásos katonák oktatják majd az erre a célra vásárolt Suzuki Vitarákkal. A katonák oktatóképzése könnyített feltételekkel zajlik jelenleg, és bár a megszokotthoz képest eltérő feltételekre létezik logikus magyarázat, a szakma képviselőinek körében felháborodást keltett az állam megjelenése az autósiskola-piacon.

Aki ma Magyarországon járművezető-oktatóként szeretne tevékenykedni, annak az összes közúti jármű-kategória elméleti ismereteit átfogó felvételi vizsgán kell részt vennie. Erre az 55 kérdésből álló tesztre a tanulóvezetők elméleti vizsgájára szánt 55 percnél kevesebb idő, kérdésenként 45 másodperc áll rendelkezésre. Fontos különbség az is, hogy a leendő oktatók esetében csak két hibapontot fogadnak el, a harmadiktól megbuktatják és pótvizsgára kötelezik őket.

A Telex birtokába jutott információk szerint azonban csupán az autóvezetéshez szükséges B kategória elméletét tartalmazta az a kérdéssor, amelyet ki kellett töltenie annak a huszonhat hivatásos katonának, akik a Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI) oktatóképzésén vesznek részt.

A katonából lett autós gyakorlati oktatók ősztől elsőként fogadhatják majd azokat a középiskolásokat, akik a számukra ingyenessé tett jogosítványszerzési lehetőségre jelentkeznek. Az átdolgozott vizsgakövetelmények magyarázata részben az, hogy az átképzett katonák kizárólag autós gyakorlati oktatással foglalkozhatnak, ha megszerzik oktatói engedélyüket. További megkötés, hogy ezt nem is használhatják piaci körülmények közt, miután leszereltek a hadseregtől. Egy témára rálátó forrásunk ugyanakkor azt állította:

a civil oktatók körében felháborodást váltott ki, hogy a katonáknak tartott képzésen részt vevők sem szóbeli felvételi vizsgát nem tettek, sem járművezetési tudásukról, sem járműműszaki ismereteikről nem kellett számot adniuk.

Az KTI-t felügyelő Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), az ügyben feltett kérdéseinkre adott válaszában hangsúlyozza, hogy a középiskolások ingyenes jogosítványának ügye a Honvédelmi Minisztériumhoz és a Belügyminisztériumhoz tartozik. Az ÉKM válaszából ugyanakkor kiderül, hogy a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendeletben leírtak alapján vették fel a honvédségi oktatóképzés résztvevőit a KTI-s képzésre, illetve ezek alapján is tesznek majd vizsgát a végén.

A résztvevők az első foglalkozástól számított 6 hónapon belül sajátíthatják el az összes elméleti és gyakorlati tantárgyat, az óralátogatásra és a tanítási gyakorlatra pedig további három hónapot kapnak, ha ezekre nem kerül sor a hat hónap alatt. A közlekedési tárca tervei szerint a honvédeknek tartott autós gyakorlati oktatói képzés már augusztusban lezárul a vizsgákkal együtt.

A középiskolások ingyenes jogosítványszerzési lehetőségéről először Tuzson Bence igazságügyi miniszter március 14-i Facebook-posztjaiból értesülhetett a nyilvánosság. Első bejegyzésében arról írt, hogy szeptember 1-jétől az állam ingyen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak, majd aznap aztán újabb posztban árnyalta a képet. A második bejegyzés szerint szeptembertől a középiskolai tananyag részévé válik a KRESZ és az egészségügyi ismeretek, illetve pilot jelleggel indítják el az ingyenes autós gyakorlati oktatást. A cél az, hogy a jövőben ezt teljes körűvé tegyék.

Az ÉKM válaszlevelének folytatásból kiderül, hogy szeptembertől a Magyar Honvédség és a középiskolák együttműködési megállapodása alapján indítják majd el az autós tanfolyamokat. Mindez magyarázatot ad az igazságügyi miniszter posztjában szereplő pilot kifejezésre is, hiszen ebből arra következtethetünk, hogy idén csak néhány középiskolában lesz elérhető az ingyenjogosítvány.

A Magyar Honvédségnél annyira komolyan veszik az ügyet, hogy egy autós oktatóknak létrehozott Facebook-csoportban megjelenő fotók alapján már az oktatóautók egy részét is beszerezték. A felvételek szerint öt, oktatóautó-táblával ellátott Suzuki Vitara jelent meg júniusban a Budapest Főváros Kormányhivatalához tartozó Mozaik utcai műszakivizsga-állomáson az úgynevezett pedálvizsgán, amelyek körül egyenruhások is láthatók. A kifejezés a vezetési gyakorlathoz szükséges második pedálsorra utal, és információink szerint összesen húsz honvédségi Suzuki vett rajta részt.

Fotó: Olvasói fotó / Telex
Fotó: Olvasói fotó / Telex

A képzéssel és az autókkal kapcsolatban 21-én küldtünk kérdéseket a Honvédelmi Minisztérium sajtóosztályának, majd 27-én ismét. Szerettük volna megtudni, összesen hány oktatóautót vásárolt a védelmi tárca, mennyi pénzt költöttek a listaáron, az autó generációjától függően 7-7,8 millió forintért kapható Suzukikra, mikor és hol kezdődik a honvédség autós gyakorlati képzése, illetve milyen feltételekkel jelentkezhetnek majd erre a középiskolások. Cikkünk befejezéséig nem érkeztek válaszok a védelmi tárcától.

A középiskolásoknak szánt ingyenjogosítvány megszerzéséhez szükséges elméleti képzés és vizsgáztatás részleteiről először a Magyar Közlöny május 10-i számában lehetett olvasni. Ekkor derült ki, hogy az 1988. évi első törvény módosítása nyomán a középiskolák a közlekedési hatóság engedélye nélkül is szervezhetnek ilyen képzéseket, sőt vizsgáztathatnak is, ezért akkor kérdéseket küldtünk a Belügyminisztériumnak is, de válaszokat onnan sem kaptunk.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!