A minisztérium azt ígéri, hogy több fát fognak ültetni, mint amennyit kivágnak a Déli Körvasút mentén
2024. január 15. – 16:38
Hétfőn elkezdődött a Déli Körvasút fejlesztésének következő üteme, amely a vasúti pálya kettőről három, esetenként négyvágányosra bővítését célozza – írta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közleménye.
Emlékeztettek rá, hogy a Déli Körvasút beruházás részeként Ferencváros és Kelenföld állomások között megújul a vasúti pálya, új Duna-híd létesült, illetve Nádorkert, Közvágóhíd és Népliget elnevezéssel három új megálló is épül. Hozzátették, hogy a beruházás tavaly november 24-én harmadik alkalommal is megkapta a környezetvédelmi engedélyt.
A közleményben részletezték: a most kezdődő munkálatok részeként először zárt mobilkerítés épül, majd a MÁV Zrt. területén található, vasútbiztonsági szempontból egyébként is gyérítésre szoruló, zömében gyomfákból álló növényzetet kivágják.
„A következő munkafázis során korlátozott számban szükség lesz olyan fák kivágására vagy – amennyiben lehetséges – átültetésére is, amelyek a töltés oldalában, a Hamzsabégi park szélén találhatók. Ezeknek, illetve a Bartók Béla út és a Szerémi sor közötti fáknak a pótlására összességében mintegy 2000 előnevelt, nagyobb törzsátmérőjű fa ültetését kapta feladatul a kivitelező. Az újonnan ültetendő fák száma érdemben meghaladja majd a pótlásra szoruló növényekét, így a Déli Körvasút beruházás révén nemcsak a főváros és térségének fenntartható közlekedése javul, de új zöldfolyosóval is gyarapodik a kerület” – írta az ÉKM.
A most bejelentett munkálatok hétfőn a vonal budai oldalán kezdődnek. A zárt mobilkerítés építése előreláthatólag február 7-ig tart, ezzel párhuzamosan zajlik majd – még kizárólag MÁV területen – a bozót- és cserjeirtás, illetve a gyomfák kivágása.
Az ÉKM szerint a Déli Körvasút beruházás révén javulni fognak a közlekedési kapcsolatok, növekszik a pálya átbocsátóképessége, ezzel együtt pedig csökkenni fog a zajterhelés, az illegális és balesetveszélyes átjárási útvonalakat pedig új, biztonságos átjárók váltják majd fel.
A Déli Körvasút kapacitásbővítési tervei ellen korábban civilek és az újbudai önkormányzat is tiltakozott, mert közel ezer fát vágnának ki és több ezer négyzetméter zöldfelületet túrnának fel miatta a XI. kerületben. A tiltakozások nyomán a beruházás kétszer is elbukta a környezetvédelmi engedélyt, és a bíróság azt is kimondta, hogy nem végezhetők munkálatok a szóban forgó területen.
Ezután a kormány az ukrajnai háborúra hivatkozva katonai célúvá minősítette a Déli Körvasút tervét, amivel elhárult az akadály a beruházás megvalósítása elől. Emiatt került át az ügy a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatalhoz, ami már a kormány szempontjából kedvező döntést hozott.