Vitézy Dávid szerint közösen terheli felelősség Karácsonyt és Lázárt, hogy ne legyen évtizedes léptékű visszalépés a budapesti tömegközlekedésben

2024. január 2. – 14:31

Másolás

Vágólapra másolva

Hosszú Facebook-posztban fejtette ki a véleményét a budapesti tömegközlekedést érintő változásokról Vitézy Dávid, közlekedési szakértő, volt közlekedési államtitkár.

Úgy véli, a budapesti tömegközlekedés egységes rendszere lényegében megszűnt december 31-én, és ez nem csak a közös bérletet veszélyezteti, hanem „eljuthatunk odáig, hogy emiatt ritkábban járnak majd a hévek, Budapesten belül nem vesznek fel utast az eddig mindenhol megálló kék Volánbuszok, megszűnik a BKK által biztosított közös utastájékoztatás, forgalomirányítás, a közös menetrend.

Évtizedes léptékű visszalépés formálódik és ebben a megoldásért, a megállapodásért felelősség közösen terheli Karácsony Gergely főpolgármestert és Lázár János közlekedési minisztert a hatályos törvények szerint.”

Vitézy a posztban felidézte, hogy tavaly év végén lejárt az a megállapodás, amit a fővárosi önkormányzat és a közlekedési minisztérium még hét évvel ezelőtt, Tarlós István főpolgármester és Seszták Miklós akkori miniszter kötött egymással a hévek és az agglomerációba kijáró kék buszjáratok közös működtetésére.

Eddig csak a Budapest-bérlet ügye kapott nyilvánosságot, de az egykori megállapodás megszűnése sok más területet is érint. „Csak egy példát kiemelve: a menetrend és a járatkövetés a budapesti szakaszon eddig a Főváros egyetértéséhez volt kötve, azt nem dönthette el egyedül a miniszter. Ennek 2024. január 1. óta vége.”

Az előzményekhez tartozik, hogy egy kiszivárgott tervezet szerint tarifareformra készül a MÁV a fővárosban és környékén. A reform érintheti a Budapest-bérletet, az agglomerációs járatok szerződését és az állami tömegközlekedési normatívát. A terveket hivatalosan nem erősítették meg, döntésről egyelőre nincs hír. Lázár János az ügyben annyit mondott a hódmezővásárhelyi rádióban, hogy a Fővárosi Önkormányzat nem hajlandó fizetni azért, hogy a budapestiek használják a MÁV-ot és a Volánt, ezért az egész rendszert át kell alakítani.

Mint a fővárosi önkormányzattól megtudtuk, a nemfizetés lényegében egy nyár óta tartó (minden évben ismétlődő) elszámolási vita a BKK és a MÁV-Volánbusz között. A nézeteltérés 2,1 milliárd forintos MÁV-os többletkövetelésről szól. Azaz az agglomerációs járatok éves üzemeltetése az átlagos 6,5 milliárd forinton túl még plusz 2,1 milliárd forintjába került a MÁV-Volánnak, azt szeretnék elismertetni. A költségelemek egy részét a főváros hajlandó lenne elismerni, de nem az egészet.

Vitézy most arra is kitért, 2022-ben még közlekedési államtitkárként az ő dolga volt az éves tárgyalások vezetése, „néhány körben oda-vissza lealkudtuk a MÁV és a BKK egymással szembeni követeléseit és megállapodtunk, az együttműködés ment tovább. Úgy tűnik, ez idén nem sikerült – de nem értem, hogy lehet, hogy ez csak az év utolsó napjaira derült ki. (…) Hogy lehet az, hogy miközben a törvény világosan kimondja: a főpolgármester és a miniszter dolga megállapodni, mindmáig egyetlen hírt sem olvashattunk arról, hogy akár csak egyszer asztalhoz ültek volna az elmúlt hónapokban vagy akár csak az elmúlt hetekben?”

Szerinte a jelenlegi helyzetben megtörténhetne, hogy Lázár János a felére ritkítja mondjuk a 22-es busz vagy a szentendrei hév járatkövetését, „és aztán azt mondhatná, a városhatáron kívüli utasok még felfértek, a budapestiek pedig forduljanak a főpolgármesterhez, ha nem férnek fel, az már az ő dolga. Remélem, ez nem történik meg”.

A törvény szerint a főpolgármester és a közlekedési miniszter dolga ebben az ügyben megállapodni és biztosítani a budapesti és elővárosi közösségi közlekedés egységét – írta. „Továbbra is azt gondolom: az egyetlen megoldás, hogy Karácsony Gergely és Lázár János üljenek tárgyalóasztalhoz és addig ne jöjjenek ki, amíg nem állapodtak meg. Ha kell, tegyék meg ezt a nyilvánosság előtt”.

Ha nincs megállapodás, akkor ez szerinte újabb mérföldkő lesz abban a folyamatban, „melyben az országos pártpolitikai harc, a teljes politikai polarizáció minden fővárosi szakmai kérdést elural”.

Ráadásul Vitézy szerint valójában nem is a jelenlegi állapotok fenntartása lenne a kívánatos cél, „hanem a hévek és az elővárosi vasút fejlesztése, hisz itt van a legnagyobb tartalék, a legtöbb olyan potenciális utas, akik ma dugóban állnak és szennyezik a levegőt, veszélyeztetik a klímát, pazarolják a saját életük értékes idejét, megfelelően versenyképes kötöttpályás alternatíva híján. Itt vannak az 50+ éves hév-szerelvények, a rossz állapotú pályák és pályaudvarok.”

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!