A rendőrök szúrták ki a tuningolt Volkswagent, de a műszaki vizsgán tiltották ki a forgalomból

2023. december 10. – 06:55

A rendőrök szúrták ki a tuningolt Volkswagent, de a műszaki vizsgán tiltották ki a forgalomból
A műszaki vizsga előtt visszakerültek a gyári acélfelnik és az eredeti fényszórók – Fotó: Olvasói fotó

Másolás

Vágólapra másolva

Váratlan helyen és módon mutatta meg a rendőrség és a közlekedési hatóság, hogy a július elsején éjjel, az Árpád hídon történt halálos baleset óta valóban fokozottan ellenőrzik a tuningolt autókat. Bár a Budapesti Rendőr-főkapitányság november végi sajtótájékoztatóján Balogh Ádám ezredes azt mondta, hogy a tapasztalatok szerint sokszor az átépített autók gazdái versenyeznek a közutakon, olvasónk alaposan átalakított Volkswagen Boráját egy dunaújvárosi benzinkút kijáratánál állították meg. Előzőleg nem versenyzett senkivel, de a kútról a közeli kapitányságra kísérték, ahol a közlekedési hatóság emberei átvizsgálták és körbefotózták az autót.

Az ellenőrzés után kiadott végzés szerint arra gyanakodtak, hogy a VW nem felel meg az előírásoknak, ezért gazdájának húsz napja volt, hogy bejelentkezzen egy alaposabb műszaki vizsgára. Az autó végül megbukott a november végi vizsgán, de az ügy nem csak ezért tanulságos.

Gábor az ELÉG!! a tuningautók zaklatásából nevű, 28 ezer tagú, zárt Facebook-csoportban osztotta meg az eset részleteit, majd válaszolt a Telex kérdéseire is. Mint leírta, a 2000-es évjáratú Borát eredetileg 75 lóerős, 1,4 literes benzinmotorral gyártották, de későbbi tulajdonosa úgy döntött, átalakítja a 2,3 literes, öthengeres változatra, amely 170 lóerős. Gábor szerint ez logikus lépés volt, mert a használtautó-piacon nehéz jó állapotú, nem túlárazott példányt találni VR5-ként is emlegetett Volkswagen Borából, viszont van bontottalkatrész-kínálat.

A tuningautó nemcsak a többi autósnak tűnik fel, de a rendőröknek is

A tuning összesen 700 ezer forintba került, 2016-ban, az engedélyeztetéssel kezdődött, 2018 elejéig tartott, és pontosan azt a logikát követte, amely az Építési és Közlekedési Minisztériumtól szerkesztőségünk birtokába jutott jogszabálymódosítás-tervezetében is olvasható, hiszen egy erősebb gyári verzióra alakítottak át egy fapados autót.

Az átalakítási engedély szerint a tulajdonosnak egy Volkswagen márkaszerviz által kiadott nyilatkozatban fel kellett sorolnia, hogy pontosan mely alkatrészeket kell kicserélni az autóban, és igazolni kellett azt is, hogy mindent szakszerűen cseréltek ki. Sokan azt gondolják, hogy egy ilyen engedélyt képtelenség itthon beszerezni, és sokszor valóban nehéz. De nem lehetetlen, bár függ a tuning pontos részleteitől.

A Borában a motoron kívül kicserélték a kipufogórendszert, a váltót, az első futóművet és a fékrendszert, vagyis az egyedi átalakítási engedély alapján valóban azokon a pontokon nyúltak hozzá, ahol a legkisebb, illetve a nagyobb teljesítményű Bora-verziók különböznek egymástól.

Sokan nem is tekintik valódi tuningnak az ilyen jellegű módosításokat, de a jogszabály szerint azonos megítélés alá esnek: ugyanúgy engedélykötelesek, mint amikor például az eredeti motor teljesítményét növelik meg. Az autók lényeges műszaki paramétereit, tehát a hajtásláncot, a fékeket vagy a futóművet érintő összes átalakítás engedélyköteles Magyarországon, és a karosszériát sem lehet előzetes jóváhagyás nélkül módosítani. Az engedélyre csak akkor van esélye a tulajdonosoknak, ha a lényeges műszaki paraméterek nem romlanak az átalakításoktól, és ezt igazolni is tudják.

A Volkswagen Bora 1,4 literes benzinmotorral készült, későbbi gazdája viszont öthengeres motort épített bele és látható, hogy sok egyéb változtatást is végrehajtottak az autón – Fotó: Olvasói fotó A Volkswagen Bora 1,4 literes benzinmotorral készült, későbbi gazdája viszont öthengeres motort épített bele és látható, hogy sok egyéb változtatást is végrehajtottak az autón – Fotó: Olvasói fotó
A Volkswagen Bora 1,4 literes benzinmotorral készült, későbbi gazdája viszont öthengeres motort épített bele és látható, hogy sok egyéb változtatást is végrehajtottak az autón – Fotó: Olvasói fotó

A valóságban ez sokkal zavarosabb, mert az egyes vármegyei kormányhivatalok közlekedési felügyelőségei által követett gyakorlat eltér abban, hogy mit engednek meg, és mit nem. Az engedélyezés mindig kockázatosabb, mint a kérelmek elutasítása. A szerencsés megoldás az lenne, ha a most formálódó új tuningszabályozás a német példát követné. Korszerűsítenék és átláthatóbbá tennék az előírásokat, illetve létrehoznának Magyarországon legalább egy olyan központot, ahol az ügyintézők naprakész tudással rendelkeznek tuningügyben. Segítenének az engedélykérelmek elkészítésében, illetve kiadnák a határozatokat. Ehhez olyan alkatrész-forgalmazó cégekre is szükség volna, amelyek hajlandók pénzt áldozni a legális tuningra, és az ügyfeleik érdekében áramoltatnák a piaci információkat a hatóság felé.

A 28 ezer tagú Facebook-csoportban az utóbbi években egyre gyakoribbá vált, hogy valaki az olvasónkéhoz hasonló eset után felsorolta, mibe kötöttek bele, amikor egy közúti ellenőrzésen, vagy a rendkívüli hatósági műszaki vizsgán elkaszáltak egy-egy átalakított autót. Ehhez sokszor elég csupán annyi, hogy az amerikai szabványnak megfelelően állandóan világítanak az irányjelzők, és használat közben kezdenek villogni. A beszámolók egy része azt tükrözi, hogy az ellenőrök néha valóban a céltábla közepét találják el, és egy teljesen szabályellenesen tuningolt autót szednek ki a forgalomból. Persze vannak olyan ügyek is, amikor az autó gazdájának bőven van oka harcolni az igazáért.

A tuningolt autók ugyanúgy felkeltik a rendőrség és a közlekedési hatóság figyelmét, mint a többi autósét. Ez a fokozott figyelem visszaüt, ha gazdáik nem csak az engedélyben leírtaknak megfelelő átalakításokat hajtottak végre, esetleg egyáltalán nem kértek és kaptak engedélyt a tuningra.

Kényszerű visszaalakítás a rendkívüli műszaki vizsga előtt

Gábor érezte ezt, ezért a vizsga előtt visszaszerelte a VW-ra az eredeti lökhárítót, az első és hátsó lámpákat, az oldalsó irányjelzőket, valamint visszacserélte a gyárira az addig használt sportlégszűrőt, amit egyébként szintén észrevettek az első, rövidebb ellenőrzés során. Megszüntette a karosszériaültetést is, visszacserélte a látványos könnyűfém felniket, illetve kiszerelte az úgynevezett cut out szelepet, tehát azt az alkatrészt, amely gombnyomásra kiiktatja a zajcsökkentő rendszert, így az ezzel felszerelt autó lényegesen hangosabb lesz. Sikerült megszüntetnie a műszerfalon látható hibajelzés okát is, ami ugyancsak a sikeres vizsga feltétele.

Utólag azt gondolja, hogy az autó hangjával hívhatta fel magára a rendőrök figyelmét a benzinkúton, ami hasznos tapasztalat lehet bárkinek, aki hasonló változtatáson gondolkodik.

Amikor november végén megbuktatták az autót, a vizsgaállomáson hosszú hibalistát adtak a tuningolt Volkswagen tulajdonosának. Kifogásolták a sötétítőfóliát, bár az oldalablakokon, illetve a hátsó ablakon lévő is megfelel az előírásoknak. Gábornak erről igazolása is van. A hatóság szerint az szabálytalan, hogy a hátsó ablakban lévő középső féklámpa is a fólián keresztül világít, ott ugyanis a láthatóság érdekében körbe kellett volna vágni a fóliát.

A kifogások közt szerepelt néhány klasszikus bukási ok: a fékfolyadék szivárgása, egyik kerékdobbetét kidörzsölődése, a gyári lökhárító alsó koptatójának sérülése, illetve a fehéren villogó oldalsó index is. Cut out szelep nélkül sem találták megfelelőnek a kipufogórendszert, kiszúrták, hogy két helyen el van pattanva az első lökhárító alsó koptatója, és feltűnt, hogy nem működik a hátsó rendszámvilágítás egyik eleme.

A szűk hengerszögű öthengeres VR-motor igazi kincs a volkswagenes közegben – Fotó: Olvasói fotó
A szűk hengerszögű öthengeres VR-motor igazi kincs a volkswagenes közegben – Fotó: Olvasói fotó

Eleve nagyobb a tét, amikor egy autót azért rendelnek be a közlekedési hatósághoz, mert a helyszíni ellenőrzésen illegális módosításokat találtak. A Gábor Borájának átvizsgálásáról szóló jegyzőkönyv bizonyos elemei talányosak, mivel a határozatban kizárólag az európai uniós rendeletben szereplő hibaleírások tükörfordítása szerepelhet. Amikor megpróbált többet megtudni arról, mit nem talált megfelelőnek a vizsgabiztos a Volkswagen első futóművén, azt a választ kapta, hogy a lengéscsillapítók, a stabilizátorok és a féltengelyek nem gyári kivitelűek.

Valóban nem azok, de Gábor ezeket az ismert alkatrészáruházak ehhez az autóhoz kínált termékei közül választotta ki, vagyis ezek nem tekinthetők tuningnak. A vizsgabiztos szerint viszont nem kapott engedélyt a beépítésükre, illetve hiányolta az importőr igazolását is, amely alátámaszthatta volna, hogy ezek az alkatrészek valóban a Volkswagen Bora V5-höz valók.

Mindez bürokratikus leckéztetésnek tűnhet, de a döntéssel szemben lehet fellebbezni. Az üggyel kapcsolatban megkeresett, neve elhallgatását kérő vizsgabiztos szerint sok tuningautó azért nem felel meg az ellenőrzésen, mert olyan alapvető eltéréseket találnak az engedélyben szereplő tételekhez képest, amelyekre szintén ki kellett volna térni az eredeti engedélyben. Ezt az autók gazdái sokszor elmulasztják.

Az autósoknak mindig igazolniuk kell, hogy az átalakításokat hivatalos szerviz végezte el. Ez újabb fölösleges körnek tűnhet, viszont figyelembe véve, hogy ezek alapvető biztonsági elemekre, a fékre, a futóműre, esetleg a kormányzásra vonatkoznak, érhető az óvatosság. A vizsgán nem lehet mélyrehatón, például megbontással ellenőrizni az összeépítés szakszerűségét, az átalakítást végzőnek viszont vállalnia kell a felelősséget, mielőtt egy ilyen autó kimegy a forgalomba. Gábor a beszélgetésünkön felidézte, hogy bizonyos alkatrészeken, példádul az első ellenőrzésen kifogásolt lámpákon szerepel az európai jóváhagyási jel, és bár ennek ellenére visszaszerelte a gyáriakat a vizsga előtt, ezeket nem találták megfelelő állapotúnak.

Mennyit ér a TÜV-igazolás Magyarországon?

Az egyedi VW Bora gazdája azt sem tartja észszerűnek, hogy külön engedély kell egy látványos könnyűfém felni felszereléséhez. Hozzá hasonlóan a magyar tuningautós társadalom egy része szerint is túlzott többletköltséget okoz, hogy bizonyos alkatrészek esetében, az ezekhez kapott TÜV-igazolás mellett szerezniük kell egy további papírt az alkatrészek bevizsgálásával és műszaki vizsgáztatással is foglalkozó német cég magyar leányvállalatától.

Bár a logika ebben az esetben nyakatekert, a hatóságok azért várják el a magyar minősítő intézetektől, például a TÜV-Rheinland KTI-től származó papírt, mert a német TÜV igazolásai csak Németországban érvényesek, Magyarországon nem. A német hatóság ugyanúgy nem fogadja el a magyar AF minősítő jelet. A magyar változatért akár több százezer forintot is elkér az itteni cég, ami eltántorítja azokat, akik nem korlátlan mennyiségű pénzből építik át az autójukat.

A rendkívüli vizsgán megbuktatott Bora légzsákvisszajelző-lámpája sem világított, amikor ráadták a gyújtást. A megkérdezett szakember szerint érdemes külön odafigyelni a műszerfal jelzéseinek működésére, de nem csak a tuningolt autók esetében. Amikor a kontroll-lámpák nem világítanak a motorindítás előtt, vagy nem alszanak el, amikor a motor beindult, az autót nem lehet átengedni a műszakin.

Sokan nem tudják azt sem, hogy a vizsgabiztosok akár 40 fotót is készíthetnek az ellenőrzés különböző fázisairól. Az autó állapotát, az átalakításokat, esetleg a rendellenességeket ábrázoló képeket feltöltik a vizsgáztatáshoz használt állami számítógépes rendszerbe, majd amikor időszakos, vagy mint a Bora esetében, rendkívüli vizsgán vesz részt később az autó, a képek, illetve az igazolások segítségével ellenőrizni tudják, hogy időközben nem alakították-e tovább az autót, esetleg nem romlott-e az állapota jelentősen.

A megkérdezett szakember szerint Gábor nehéz helyzetben van. Csak akkor remélheti, hogy az autóját átengedik a következő hatósági vizsgán, ha előtte az összes problémát felszámolja. Azokat a kisebb műszaki hibákat is meg kell szüntetnie, amelyeket november végén tártak fel, de gondoskodnia kell arról is, hogy a futómű kifogásolt átalakításairól legyen igazolása egy szakszerviztől.

A tuning alapvető szabálya, hogy mindenre engedélyt kell kérni, amit az autó eredeti típusbizonyítványában szereplő paraméterekhez képest megváltoztatnak. Ezen a ponton három megoldás képzelhető el: vagy egy másik, szintén az autógyártó által jóváhagyatott, vagy utólag az adott típushoz, közúti használatra engedélyezett alkatrészeket választ, vagy egy mérnök megtervezi az egyedi összeállítást vagy alkatrészeket, és ezekhez kér engedélyt a hatóságtól.

Az 1,4 literesről 2,3 V5-re átépített Volkswagen Bora november végi sikertelen műszaki vizsgájának adminisztratív nyomait nemcsak a lakosságnak szánt Jármű Szolgáltatási Platformon lehet megtalálni az autó rendszáma alapján, de a feljegyzéseket részletes formában megnézhetik a vizsgabiztosok is.

Gábor nem napi közlekedésre használja a tuningolt Volkswagent, hanem autós találkozókra jár vele. Most csak a forgalmi engedélyben szereplő lakcíme, illetve a vizsgabázis közt közlekedhet vele, ha útvonalengedélyt kér a következő vizsgára. Egyáltalán nem szegték kedvét a történtek, sőt, az összes olyan problémát szeretné megszüntetni, amit jogosnak gondol, a többivel kapcsolatban viszont megpróbálja érvényesíteni az igazát a közlekedési hatóságnál.

További átalakításokat is tervez, de a fájdalmas kaland miatt ezekkel kapcsolatban addig jár majd a közlekedési hatóság nyakára, amíg mindent jóvá nem hagynak. Huszonhárom éves Volkswagen Borájáért ugyanúgy odavan, mint amikor megvette a barátjától, az autóhoz fűződő szerelmek pedig elviselnek néhány kemény megpróbáltatást.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!