Nem épült meg a kerékpárút a Rákos-patak mellett, a főváros szerint nem kell visszaadni uniós támogatást
2023. szeptember 28. – 15:11
2,7 milliárd forintot kapott a főváros a Rákos-patak mellé tervezett kerékpárút megépítésére, de a projekt nem lett kész időben. A Magyar Nemzet értesülései szerint a támogatást vissza kell adni az Európai Uniónak, a Főpolgármesteri Hivatal azonban ezt cáfolja: a Telexnek elküldött állásfoglalásukban azt írták, nem vettek fel támogatási előleget.
Horváth Tamás, Rákosmente polgármestere a Magyar Nemzetnek azt mondta, hogy „Karácsony Gergelyék négy év alatt nem voltak képesek megépíteni a Rákos-patak menti kerékpárutat. Rákosmente önkormányzata a fővárosi önkormányzat helyett eljárva vállalta és el is végezte a kisajátításokat a három érintett kerületben (X., XIV. és XVII. kerület), valamint a kerékpárút megépítését előmozdítandó, Rákosmente 18 darab ingatlant adott ingyenesen a fővárosi önkormányzatnak”.
A XVII. kerületi önkormányzat a Magyar Nemzetnek azt mondta: amikor Karácsony Gergely elfoglalta főpolgármesteri széket, onnantól akadozott a közös munka Rákosmente és a főváros között.
A Főpolgármesteri Hivatal azt mondta, hogy „a VEKOP kerékpáros projektek támogatási szerződéseit még az előző városvezetés ideje alatt, 2016. decemberében kötötték meg, szakmailag nem megalapozott műszaki tartalommal és költségvetéssel”. Az új városvezetés 2020-2021-ben a projekteket átstrukturálta, így a Rákos-patak menti kerékpárútra vonatkozóan is új, megemelt összegű támogatási szerződést 2021. augusztusban írták alá.
A tervezői szerződés egy 22 km hosszú, a XIII. kerületig tartó nyomvonalra vonatkozott. „A kezelői hozzájárulások beszerzése több, mint egy évet vett igénybe, így azok csak 2020 I. negyedévében álltak teljeskörűen rendelkezésre.”
Az önkormányzat azt is írta, hogy az útépítési engedélyezési eljárás időigénye a vártnál hosszabb volt, mert a tervezett bicikliút természetvédelmi területet is érint, ahová speciális, stabilizált földburkolatot kellett tervezni és engedélyeztetni.
„A kezelői lehatárolási tervek egyeztetése szintén rendkívül hosszadalmasnak bizonyult a nyomvonal hosszúsága miatt, és többször is a tervek módosításával járt.”
„A kivitelezői közbeszerzési eljárás dokumentációja így végül 2022. decemberre készült el, a szükséges, Miniszterelnökség Közbeszerzési Felügyeleti Főosztálya által elvégzett ellenőrzést követően 2023 márciusában kerülhetett megindításra. Az eljárás feltételes eljárásként indult, hiszen a fedezet rendelkezésre állásához szükséges volt a támogatási szerződés megvalósításba történő átfordítása, valamint az elvégezni kívánt műszaki tartalom időigényét figyelembe véve a vállalkozási szerződéseknek 2023. július 1-ig hatályba kellett volna lépniük. A közbeszerzési eljárásra vonatkozó zárótanúsítvány 2023. június 30-i kiadása – a Budapesti Közlekedési Központ belső eljárásrendjét is figyelembe véve – már önmagában ellehetetlenítette a vállalkozási szerződések megkötését” – írták.
Azt azonban cáfolták, hogy bármit vissza kellene fizetni az uniónak. „A Főváros megkereste a kormányzatot a forrás alternatív felhasználási javaslatával, de a kormányzat tájékoztatása szerint erre nem volt lehetőség az operatív program túlterheltsége miatt – ez azt jelenti, hogy a fel nem használt összeg nem veszett el, nem kellett visszafizetni az uniónak, hiszen nem vett fel támogatási előleget sem a Főváros, sem a BKK, így visszafizetési kötelezettség sem keletkezett.”
Azt is írták, hogy az önkormányzat továbbra is elkötelezett a Rákos-patak menti kerékpárút megépítésére, és reméli, hogy a kormány biztosít majd megfelelő forrást rá a következő uniós ciklusban.