Bezárnák az autósoktatás kiskapuit, de az oktatók szerint az új rendszer eddig csak káoszt hozott

2023. szeptember 15. – 10:18

Bezárnák az autósoktatás kiskapuit, de az oktatók szerint az új rendszer eddig csak káoszt hozott
Kezdő személygépkocsi-vezető gyakorol oktatója segítségével a Magyar Autóklub Szolgáltató Központ tanpályáján – Fotó: Jászai Csaba / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

A jobb átláthatóságot és a csalások visszaszorítását célozza, tehát elvileg a tanulóvezetőknek és a piacnak kedvez, ám egyelőre indokolatlanul sok gondot okoz a KÖKÉNY elnevezésű új, elektronikus rendszer, amelyet szeptembertől minden iskolának és oktatónak kötelező használnia. Mivel az egyszerű webes felületen pontosan rögzíteni kell, hogy ki, mikor és hol gyakorolta az autóvezetést, az oktatók teljesen új munkarendet kénytelenek elsajátítani, miközben a rendszer működése akadozik, mert dolgoznak rajta a fejlesztők.

Figyelmeztető üzenet olvasható a járművezető-vizsgáztatásért, illetve az utánképzésért felelős nonprofit állami cég, a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) honlapján. A tájékoztatás szerint ezen a héten minden este 10 óra és éjfél közt karbantartják az autósiskolák és oktatók számára kifejlesztett, szeptember eleje óta működő Egységes Elektronikus Ügyintézési, Nyilvántartási és Vizsgáztatási Rendszer alapmodulját (a továbbiakban KÖKÉNY), ezért ebben az időszakban nincs lehetőség a tanórák adminisztrációjára, illetve vizsgajelentkezésre. Csakhogy a KÖKÉNY használata kötelező, gyakran van rá szükség, a karbantartások és az oktatók általunk megismert panaszai pedig azt bizonyítják, hogy a fejlesztők folyamatosan javításokat végeznek rajta, noha augusztus végén és szeptember első napjaiban többször, több napon át szünetelt a vizsgáztatás.

Nehézkes adatbevitel, rengeteg panaszbejelentés

Kapitány Tibor, a Több mint jogsi autósiskola vezetője napok óta nem tudja saját iskolájához rendelni magát oktatóként a webes felületen, így az egyik tanulója vezetési kartonját sem tudta érvényesíteni, ezért az illető nem kezdhette el a gyakorlást, pedig korábban sikerült a KRESZ-vizsgája. A KAV telefonközpontja azt mondta Tibornak, hogy rendszerhibáról van szó. Ígérték, hogy megsürgetik a javítást, de cikkünk befejezéséig erre nem került sor. Információink szerint kezdetben, rövid időn belül ezer bejelentés érkezett részben az anomáliák miatt, ugyanakkor a képzéseket érintő bejelentéseket előre sorolják.

A KÖKÉNY célja világos. Szeretnék visszaszorítani az egyre dráguló, jelenleg legalább félmillió forintba kerülő autójogosítvány megszerzésével kapcsolatos visszaéléseket. Bár a felület viszonylag egyszerű, a kontroll szándéka legalább ennyire fontos, egyes oktatók szerint egyenesen a szakma szabadságát korlátozzák ezek a lépések és jelentős adminisztrációs többletterhet okoznak.

Mostanáig olyan alapvető dolgokban is nagy volt az oktatók mozgástere, minthogy ki, mikor és hány kilométert vezetett a vizsgája előtt. Az autójogosítvány esetében minimum 29 órát ír elő a jogszabály, ez alatt legalább 580 kilométert kell megtenni, de a két paraméter olykor nem ér össze, például mert lassan fejlődik a tanuló, nagy a forgalom, vagy a kettő egyszerre. Ezekben az esetekben a tanuló kénytelen pótórákat venni, amelyeket bizonyos oktatók vagy lekönyveltek, vagy ha zsebre dolgoztak, akkor nem, de ilyenkor sem nagyon kellett lebukástól tartaniuk.

A jellemző visszaélések közt álló autóban töltött vezetési idők, le sem adott, de a tanulóval aláíratott gyakorlati órák – és ebből adódóan szintén sok pótóra –, illetve többletköltségek tekinthetők tipikusnak. Eközben az iskolákról elvileg pontosan lehetett tudni, hogy tavaly átlagosan 36 óra után küldték első vizsgára az autós tanulóikat. Egy nyilvános adatbázisból kiderül az is, hogy az egyes iskolákban az előző negyedévben mekkora volt az Képzési Költség (KK), illetve milyen a Vizsga Sikerességi Mutató (VSM), de innen lehet megtudni az országos sikerességi átlagot is, amely a legutóbbi adat szerint 46,48 százalék volt, vagyis a tanulók kevesebb mint fele ment át az első vizsgán.

Az eddigi rendszerben könnyű volt trükközni

Pető Attila, a Mosolyzóna Autósiskola vezetője a Telex kérdésére megerősítette, hogy néhány oktató esetében valóban lehetett hallani a kurtított, 40-45 perces órákról a kötelező 50 perc helyett, illetve olyan eset is előfordult, hogy egy nap akár 14-16 tanórát tanítottak a megengedett 10 helyett, ami kétségessé teszi az oktatás minőségét. Pető szerint ezek a jelenségek a pontos kezdési és befejezési időpont jelzésével kiszűrhetőek, de hozzáteszi, hogy mint minden ilyen intézkedés, ez is azokat az oktatókat sújtja inkább, akik betartották a szabályokat. Ugyanakkor szerinte szintén az átláthatóságot szolgálja, hogy a gyakorlás során megtett távolságok pontosan nyomon követhetők a KÖKÉNY-ben. Érdemes hozzátenni, hogy a képzési rendelet szerint a tanulóknak a vizsga előtt városban, országúton és sötétedés után is kell vezetniük és a különböző szakaszokhoz pontos óraszámok tartoznak.

Az új rendszerben legkésőbb két órával a gyakorlás előtt percre pontosan kell rögzíteni a gyakorlati órák kezdetét és a befejezés időpontját, illetve hogy honnan hová ment az autó, valamint a tanuló adatait és az autó rendszámát. Eddig is le kellett jelenteni a vezetési órák alapvető adatait, de mindig utólag, a következő hónap első heteiben. Az új funkció éppen ezért központi eleme a KÖKÉNY-nek, hiszen ha ellenőrizni akarják az oktatót, legalább ennyi időre szüksége lehet a közlekedési hatóságnak, hogy a helyszínre érjen.

Ugyanakkor a Telexnek nyilatkozó oktatók szerint az új megoldás nincs tekintettel arra, ha valami közbejön az érintetteknek, ezért nem akkor és nem ott gyakorol, ahogy ez a rendszerben szerepel.

Sok oktató, rengeteg ellenőrzés, kevés ellenőr

Magyarországon több mint 4300 szakoktatónak van engedélye, miközben a közlekedési hatóságnak csupán 10-15 ellenőre lehet, akik nemcsak ezzel a területtel foglalkoznak. Ezért lehetett szükség távoli ellenőrzés lehetőségére.

Az ezzel kapcsolatban feltett kérdéseinkre az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóirodája azt válaszolta, hogy a KAV statisztikája szerint, 2022-ben 30519 ellenőrzést végeztek az autós iskolák körében, összesen 375 esetben tártak fel valamilyen jogsértést, bizonyos esetekben egy ellenőrzés során akár többet is, amelyek miatt eljárást indítottak, megbírságolták az oktatót esetleg az iskolát, illetve a közlekedési hatóság visszavonta az engedélyüket. Ezeken felül 139 alkalommal találtak olyan adminisztrációs hiányosságot, ami miatt nem indítottak eljárást.

Szintén a minisztérium válaszaiból derül ki, hogy a tanulóvezetőktől viszonylag ritkán fordulnak panaszukkal a hatósághoz. A tőlük érkező bejelentések jellemzően a pénzügyi vitákról szólnak, illetve az oktatás rossz minőségével és az oktató nem megfelelő stílusával kapcsolatosak. Ez utóbbiakat a KAV megvizsgálja, de egy autósiskola és a tanuló közti pénzügyi vita rendezésére a Vizsgaközpontnak nincs lehetősége, mert mint írják, ezt a képzési szerződésnek kell szabályoznia.

A szabályok szerint a gyakorlás kezdete előtt szabadon szerkeszthetőek a gyakorlati óra adatai vagy indoklással törölhető az óra, utána viszont csak tanulót lehet cserélni, a több adat nem változtatható. Persze akár a gyakorlás kezdete előtt kevesebb mint két órával is lehet órát törölni, az új rend szerint ehhez is indoklást kell fűznie az oktatónak, de abszurd módon a jogi korlátok miatt így lehet módosítani is, hiszen ha megváltoztatott adatokkal új órát tölt fel a rendszerbe az oktató, átugorhatja a fenti akadályt.

Ez a sajátos módszer alighanem felvillanthat egy piros lámpát az ellenőrzést végzők szeme előtt, de az indoklás miatt nem kell rögtön vérengzésre számítania annak az oktatónak, akik egyébként nem azért töröl és tölt fel állandóan gyakorlati órákat a rendszerbe, hogy ezzel eltűnjön a közlekedési hatóság szeme elől.

Kapitány Tibor szerint jelenleg a gyakorlati vizsgára jelenthető tanulók közül többen nem látszanak a rendszerben, ezért nem tudják őket vizsgára jelenteni, ami egy egyébként felkészített tanulóvezető esetében kritikus probléma. A szakember egy olyan esetet is említ, amikor egy az iskola számára ismeretlen tanuló adatai bukkantak fel a KÖKÉNY felületén, ami adatbázishiba és szintén a rendszer kiforratlanságára utal.

Nem szűnt meg a papírmunka

Kevésbé a rendszer botladozásával, mint inkább a jogszabály logikátlanságával magyarázható a Több mint jogsi iskola vezetőjének másik különös tapasztalata. E szerint bár az elektronikus rendszer indulása elvileg a papírmentes ügyintézés felé vezet, valójában ez nem teljesen igaz. Mint levelében írja, a vizsgajelentkezéskor rögzíteni kell a rendszerben a tanuló adatait, majd ki kell nyomtatni a jelentkezési lapját az iskola megnevezésével és ezt személyesen be kell vinni a KAV-hoz. Csak akkor tudnak vizsgaidőpontot foglalni, ha az ottani ügyintéző felvitte a rendszerbe az adatokat.

Ezen akkor tud egyszerűsíteni az iskola és a tanuló, ha már a beiratkozáskor elindítja a fenti folyamatot, és az ügyintézés akár papírmentes is lehet, ha a tanulónak van Ügyfélkapu-regisztrációja. A vizsgaidőpontokat és helyszíneket eddig és ezután is a KAV osztja ki, de ebben a mostani változást követően kívülről, személyes kapcsolatokon keresztül gyakorlatilag lehetetlen. A korábbiakkal ellentétben az iskolák nem foglalhatnak előre anonim időpontokat, és a tanulókat csak akkor jelenthetik be a vizsgákra, ha a képzés vége felé járnak és befizetik a vizsgadíjat.

Az új rendszer kisebb mozgásteret ad az egyéni igények kielégítésére, amire a információink szerint az a magyarázat, hogy a KAV ezzel akarja megszüntetni az üresjáratokat és a visszaéléseket. Ugyanakkor Kapitány Tibor tapasztalatai szerint több esetben a központ módosít az időponton például reggel 7 óráról délután 2 órára, ami komoly nehézséget okoz a tanulónak és az oktatónak, noha a központ szerint erről mindig előre értesítik az érintetteket.

Az online nyilvántartás tervezett bevezetéséről először egy éve olvashattak részletesen a Telexen amikor megírtuk, hogy az állam elektronizálni szeretné az évtizedek óta papíralapú autósiskolai ügyintézést. A 2022. augusztus 1-én kihirdetett jogszabályból derült ki a szakma számára, hogy egy ideig megtartják az óranyilvántartához használt vezetési kartonokat is, a közelgő változás érinti az elméleti és gyakorlati órák szervezését, a vizsgajelentkezést, sőt, szintén felvetődött a gyakorlati vizsgák műholdalapú távfelügyeletének lehetősége. Ezt úgy oldották meg, hogy a vizsgabiztos kezében van egy tablet, amelyen azonnal fel tudja tölteni a központba a vizsga eredményeit és más adatait.

Bár az indulást 2023 elejére tervezték, később tavaszra, majd nyár végére halasztották. Közben többféle magyarázó videót és írásos tájékoztatót adott ki a KAV, arról viszont talán maguk a fejlesztők sem tudtak, hogy bizonyos esetekben nehéz vagy lehetetlen lesz adatokat bevinni és módosítani a felületen. Ezt a problémát egyebek mellett a régi nyilvántartásban keringő hibák okozhatják, így a valóban részletes segédletek akkor lesznek majd hasznosak, ha a rendszer a mostani botladozás után végül stabil lábakra áll.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!