A félmilliós jogosítványár már biztos, de árrobbanás jöhet az autós oktatók szerint

Legfontosabb

2022. szeptember 22. – 20:38

frissítve

A félmilliós jogosítványár már biztos, de árrobbanás jöhet az autós oktatók szerint
Fotó: Zách Dániel / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Láthatósági mellényt viselő nők és férfiak gyülekeztek délután Kecskeméten, az egyik hipermarket parkolójában, majd beszálltak T betűs táblával felszerelt autóikba, és több száz méter hosszú menetoszlopukkal alaposan lelassították a város forgalmát. Az autós gyakorlati oktatók azóta szeretnének láthatóvá válni a kormány előtt, hogy nyáron kiderült, szeptembertől ők is kénytelenek lesznek alkalmazkodni az új adószabályokhoz, és például a taxisokkal ellentétben nem folytathatták katásként, ami közülük sokakat nagyon nehéz helyzetbe hozott.

A jellemzően az autósiskolák alvállalkozóiként tevékenykedő gyakorlati oktatók esetében a változás azt eredményezte, hogy a korábban havonta 50 ezer forint befizetés helyett 250-300 ezer forint közteherrel kénytelenek számolni. Ezért nem meglepő a témában rendszeresen megszólaló Köves Szilárd szerint, hogy sokakban felmerült, befejezik a szakmát.

Amint azt az üggyel foglalkozó előző cikkünkben részletesen megírtuk, ehhez a munkához számos költségtípus tartozik. Az oktatók többnyire saját, egyetlen autójuk volánja mögött fogadják a tanulóvezetőket, így az lényegesen gyorsabban használódik el, mint egy magánautó, miközben a javíttatás és az autók ára is jelentősen, 15-20 százalékkal emelkedett az utóbbi egy, másfél évben.

Nem ez az első eset, hogy új adózási feltételekért demonstráltak az autós gyakorlati képzést végző kisvállalkozók, hiszen július 22-én Budapesten, a Hősök terén tartották első demonstrációjukat a katatörvény változása ellen. Akkor és ezúttal is azt szeretnék elérni, hogy egy újabb törvénymódosítással tegyék lehetővé számukra, hogy átállhassanak a 80-20-as elosztású átalányadózásra, vagyis bevételük nagyobb hányada maradjon meg, mint a mostani konstrukcióban, amikor a többség kénytelen volt a 60-40-es arányú átalányadózást választani.

Köves Szilárd a Telex kérdésére elmondta, hogy súlyos elvonások hatására máris sokan áremelésbe kezdtek, ezért

az autójogosítvány megszerzésének teljes költsége az eddig minimum 450 ezer forintos szintről 500 ezer forint fölé emelkedett.

Köves hozzáteszi, hogy ezek csupán irányadó számok, hiszen a végső összeg nagyban függ attól, hogy egy tanuló a legdrágább piacon, Budapesten vagy egy vidéki nagyvárosban végzi-e el a képzést, továbbá döntő lehet a jelentkezők személyes affinitása is.

Ezzel kapcsolatban Barta Judit, a demonstrációk szervezője azt tapasztalja, hogy jelentős az eltérés a mostani kezdők és a korábbiak készsége közt, amit részben azzal magyaráz, hogy sok fiatal nem tanult meg tájékozódni a forgalomban, amikor a szülei mellett ül az autóban. Ezért sokuk számára a hétköznapi közlekedési helyzetek is váratlan kihívást jelentenek, ami

a jogosítványszerzés amúgy több hónapos folyamatát akár 15-20 pótórával nyújtja meg.

Ehhez kapcsolódik, hogy a vizsgára bocsátáshoz előírt 30 gyakorlati óra elve szűk keret a szintén kötelező 580 kilométernyi vezetés teljesítéséhez.

A gyakorlati órák eddig átlagosan 7 ezer forintba kerültek, de a költségek további növekedése és az oktatóhiány hatására a megkérdezett szakemberek, az eddig, átlagosan 800-1000 forintos óradíj-emelkedésen felül további 20 százalék fölötti árnövekedéssel számolnak. A katatörvény módosítása elkezdte összekovácsolni a Magyarországon dolgozó mintegy 4000 autós oktatót, akik a kecskeméti demonstráció napján Szekszárdon is fel akarták hívni a figyelmet problémáikra, de korábban Szegeden, illetve Szombathelyen is felvonultak, és októberben Budapesten terveznek hasonló megmozdulást. A szakmát nem csupán az adóváltozás feszíti mostanában, hanem az elektronikus átállás az eddigi papíralapú nyilvántartásról. A megkérdezettek szerint sokak számára az előbbi a bonyolultabb, ami újabb szakembereket ösztönözhet pályaelhagyásra.

A körülbelül 65 autóból álló kétszáz fős demonstráció résztvevői kérdésünkre elmondták, hogy a követeléseiket tartalmazó nyílt levélre eddig nem reagált Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár, de remélik, hogy a fővárosi eseményen átadhatják majd petíciójukat a Pénzügyminisztérium képviselőjének.

Kövess minket Facebookon is!