Félmillió forintnál drágább jogosítvány és oktatóhiány lehet az új katatörvény következménye

2022. július 27. – 10:11

frissítve

Félmillió forintnál drágább jogosítvány és oktatóhiány lehet az új katatörvény következménye
Autóvezető-oktatók tiltakoztak a katatörvény ellen a Hősök terén július 22-én – Fotó: Barakonyi Szabolcs / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Az utóbbi években több, egymástól független hatás repítette félmillió forint közelébe az autójogosítvány árát, de az eddig jellemzően katásként adózó autósoktatók szerint soha nem látott drágulás következhet. A témáról a múlt héten Budapesten tartott demonstráció szervezőivel beszélgettünk, akik szerint egy nehéz pályát tesz kevésbé vonzóvá az állam az adótörvény módosításával.

A kisadózó vállalkozások tételes adójáról szóló törvény módosítása után szeptembertől a járművezető-oktatók is nehéz helyzetbe kerülhetnek, ezért korábbi online petíciójuk után, július 22-én demonstrációt is tartottak a Hősök terén. A tüntetés szervezői, Barta Judit és Köves Szilárd szerint a Magyarországon tevékenykedő körülbelül négyezer autósoktató zöme nem a tanfolyamszervező iskolák alkalmazottja, hanem egyéni vállalkozó. Mivel a járművezető-képzés a törvény szerint oktatási tevékenységnek minősül, az új rendszerben nem a taxisokéval közös, kedvezőbb adózási kategóriába tartozik majd, így az oktatók jelentős része az átalányadózásra térhet át. Aki így dönt, az a jövőben bevételei 40 százalékát írhatja le költségként, és 60 százalék után adózik majd, ahogy például a nyelviskoláknak egyéni vállalkozóként dolgozó tanárok.

Hogyan drágult mostanáig a jogsi ára?

Az autósoktatók szeretnék elérni, hogy a taxisokhoz és egyéb személyszállítókhoz hasonlóan választhassák a 80-20-as adózási konstrukciót, ahol az előbbi jelentené a költséghányadot. Ez ugyan az eddiginél szintén több elvonást jelentene, de nem súlyosbítaná tovább a jogosítványszerzés eleve nehézkes körülményeit, és nem emelné tovább az árakat.

Hogy értsük, milyen helyzetben érte villámcsapásként a szakmát az új adózási rend bevezetése, az Alapjárat korábbi cikke után érdemes megnéznünk, milyen folyamatok zajlottak le az autósiskolák körül az utóbbi években, illetve hogyan drágult mostanra 400-500 ezer forint környékére az autójogosítvány.

Bár az autósiskolák hirdetéseiben ritkán tüntetik fel a B kategóriás jogosítvány teljes várható árát, erre létezik logikus magyarázat. A két-három hónapig tartó tanfolyam költsége nem csak az elméleti képzés, illetve a vizsgadíjak néhány tízezer forintos költségéből tevődik össze. Hozzá kell adni az elsősegély-tanfolyam árát, illetve az orvosi alkalmassági vizsgálat költségét is, amelyeket nem az iskolának fizetnek a tanulók.

A legnagyobb kiadást mégsem ezek, hanem a gyakorlati órák jelentik. Ebben erős árverseny alakult ki néhány éve, így mostanra a budapesti iskolák zömében 6–9 ezer forintba kerül egy ötven perces vezetési gyakorlat. Mivel minimum harminc, autóban töltött óra után jelentkezhetnek vizsgára a tanulók, legalább 180–270 ezer forintjukba kerül a járműkezelés, illetve a forgalomban való részvétel alapjainak elsajátítása, de ennél sok esetben többet fizetnek.

Mindenki a saját, egyetlen autójával dolgozik

Az 1994 óta autósoktatóként tevékenykedő Köves Szilárd tapasztalata szerint a tanulók jelentős része 35-40 óra után még elemi járműkezelési nehézségekkel küzd, esetleg tévesen méri fel az alapvető forgalmi helyzeteket, így pótórákat kell vennie. Ha az oktatónak a vizsgán be kell avatkoznia a vezetésbe, a tanuló biztosan megbukik, és bizonytalan, hogy mikor próbálkozhat ismét, hiszen a vizsgaidőpontokat a hatóság osztja ki. Kivételek persze vannak, de a megkérdezettek szerint számos oktató nem szívesen vállal 25 évesnél idősebb tanulót, mert az idősebbek nehezebben alkalmazkodnak a váratlan helyzetekhez, így nehezebb velük haladni. Bár sokszor felvetődik, hogy az oktatók érdeke a pótóráztatás, a megkérdezettek szerint nem ez a jellemző, hiszen sok a jelentkező, így ha egy tanuló levizsgázik, másnap akár öten is a helyére ülnének.

Bár a közlekedési hatóság néhány éve az átláthatóság reményében létrehozta az átlagos képzési óraszámra, illetve a vizsgasikerességi mutatóra vonatkozó nyilvános adatbázist, a megkérdezettek szerint ezek részmegoldások. A kötelező óraszám mellett minimum 580 kilométert is meg kell tennie a tanulónak a vizsga előtt, amit viszont a forgalmi viszonyok is befolyásolnak, és persze az oktató, illetve a tanuló rátermettsége.

Mivel az oktatóképzés 2005 és 2015 közt szünetelt Magyarországon, a most évente pályára kerülő 200-300 kezdő oktató egy alapvetően elöregedő közegben találja magát. Köves szerint az sem teszi igazán vonzóvá a pályát, hogy szinte mindenki a saját, egyetlen autójával dolgozik. Az oktatói tevékenység megkezdéséhez be kell építtetniük a második pedálsort a jobb első üléshez, ennek ára kiviteltől függően 100–500 ezer forint lehet, a közlekedési hatóság engedélyezheti, az oktatóautókat pedig mindig az állami vizsgaállomásokon kell műszakiztatni, ahol ezt a rendszert is ellenőrzik.

Durrdefektes gumiabroncsok, gyorsan kopó alkatrészek

Az igazán jelentős, ám nehezen tervezhető költségek csak ezután következnek, hiszen Bartha Judit szerint az oktatóautó nemcsak a magánautókhoz, de a városi taxikhoz képest is fokozott igénybevételnek van kitéve. A gyakorlati órákon jellemzően 20-30 százalékkal magasabb az üzemanyag-fogyasztás, mint amikor a motor működését jól ismerő tulajdonos vezet. A volánnál egymást váltó kezdők sok próbálkozással sajátítják el a kuplung és a sebességváltó vagy éppen a fék helyes használatát, de a gyakorlati órákon mutatják meg nekik a parkolás alapjait, vagy éppen azt, hogy hogyan kell az autót kímélve áthajtani egy kátyún, illetve egy fekvőrendőrön.

Számos kezdő zavarba jön a váratlan helyzetektől, így az oktatóautók naponta több tucatszor fulladnak le vagy zuhannak bele a városszerte jellemző gödrökbe, illetve gyakran koppan le az orruk egy-egy rosszul megközelített fekvőrendőrnél. Így lehetséges, hogy mire a tanuló fejében készségszinten rögzül, hogy jobb kikerülni a kátyúkat, esetleg alacsony sebességgel, fékezés nélkül átgurulni a fekvőrendőrön, addigra az oktató kénytelen futóműalkatrészekre költeni, illetve lecseréltetni a durrdefektes gumiabroncsot, vagyis idő előtt költeni az autójavításra az utóbbi években elszálló szervizdíjak ellenére. A tüntetés szervezői szerint a nehézségek ellenére sokan szeretik a szakmát, aki pedig három év után is a pályán van, az jó eséllyel marad.

Megdobja az óradíjakat, ha megszűnik a benzinárstop

Mivel a mostani viszonyokat alapjaiban boríthatja fel az oktatók kétharmadát érintő adórendváltozás, ami sokakat késztethet a pálya elhagyására, a Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesülete július 18-án nyílt levélben fordult Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkárhoz. Ebben nemcsak a fenti probléma összetevőit vázolják, de kérik, hogy az autósoktatással foglalkozó vállalkozókat is sorolják át a személyszállításra vonatkozó adózási kategóriába, hogy a taxisokhoz hasonló költségeik mellett hasonló közteherviselést vállalhassanak a jövőben, amely egyébként ebben az esetben is megduplázódna a katás időszakhoz képest.

A múlt heti oktatótüntetés szervezői szerint a most ismert feltételek mellett év végéig akár harmadával, tehát 450 ezerről 600 ezer forintra emelkedhet az autójogosítvány minimális ára Magyarországon. Hozzáteszik, hogy becsléseikben nem szerepel az üzemanyagár-korlátozás eltörlésének hatása. Ha ugyanis a most literenként 480 forintos árak helyett az oktatóautókba is 700-800 forintos benzint, illetve gázolajat lesznek kénytelenek tankolni, úgy az óradíjak is tovább emelkednek majd. A drágulás nemcsak az évente 100-120 ezer tanulóvezetőt érintheti hátrányosan, de azokat a munkáltatókat is nehéz helyzetbe hozza, akik a B kategóriás vezetői engedéllyel rendelkező jelentkezőket várják hirdetéseikben.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!